Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yöllä heräily tukehtumiseen

Vierailija
21.11.2024 |

Mikäköhän voisi olla kun herää 10-20 kertaa yössä vaikka tyyny on korotettuna (jos ei olisi niin heräisin enemmän kuin 40 kertaa yössä) tukehtumisen tunteeseen. Hengittäminen tuon kohtauksen aikana tuntuu siltä ettei saa henkeä, tuntuu raskaalta kurkussa, rintakehällä. Kaikki verikokeet ovat normaalit, keuhkokuva normaali, ei uniapneaakaan ole testien mukaan.. Onko kokemuksia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmasta voi myös olla kyse.

Veljeni luuli sydämessä olevan vikaa, kun heräili noin, mutta olikin astmaa, joka makuulla ollessa vaivaa hengitystä.

Vierailija
22/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemärikaasua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, anteeksi ap, mutta mäkin kysyn tässä jos jollain olisi vastaavaa. Mä näen usein unta jossa sukellan ja joudun pidättämään hengitystäni. Uni päättyy aina siihen kun tajuan että en voi pidättää henkeä pidempään, pakko alkaa hengittää, ja siihen myös herään. Oon alkanut miettiä että onkohan mulla jotain unenaikaisia hengityskatkoksia kuitenkin vaikka puoliso ei olekaan huomannut mitään? 

Tutulta kuulostaa. Minä näin tuollaisia unia ennen uniapneadiagnoosia.

Okei! Mä en ilmeisesti kuorsaa mutta onko niin että uniapneaa voi olla ilmankin? En ole myöskään päivisin mitenkään erityisen väsynyt, mutta onko sekään mikään välttämättömyys? En ehkä kehtaa pelkkien unien vuoksi mennä vaatimaan uniapneatestejä. 

Uniapnea ei edellytä kuorsaamista.

Vierailija
24/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös paniikkikohtaus voi aiheuttaa tuollaista.

Vierailija
25/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sydämen rytmihäiriö aiheutti tuota.Seuranassa pulssi laski alas ja joka toinen luonti jäi väliin.Oli kyllä päivälläkin oireita, mutta yöllä vielä enemmän.Sitten kun perusteelliseen tutkimusten jälkeen sain lääkityksen niin nämä oireet loppuivat.Oli kyllä välillä pelottava tunne  heräsi tunteeseen ettei saa hengitettyä.

Vierailija
26/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lievä uniapnea ja astma ja yöllä tuollaista kuin sulla. Astmakohtaus on kyllä nakuttavaa yskää eli pääosin lienee kyse uniapneasta. Jos yhtään on närästyksen tunnetta illalla, otan Gavisconia. Refluksi on lisänä jo liikaa.

Vierailija
27/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lievä uniapnea ja astma ja yöllä tuollaista kuin sulla. Astmakohtaus on kyllä nakuttavaa yskää eli pääosin lienee kyse uniapneasta. Jos yhtään on närästyksen tunnetta illalla, otan Gavisconia. Refluksi on lisänä jo liikaa.

Astmakohtaus ei mulla ole nakuttavaa yskää, vaan juuri tuollaista, ettei saa henkeä, puristaa rinnasta ja on tukala olla.

Vierailija
28/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaalloisen lihava, mutta kärsin uniapneasta vain tiettyinä öinä. 

1. Yliväsyneenä, eli univelkaa on reippaasti tai olen ottanut kolmiolääkettä allergiaan. 

2. Kun paino ylittää tietyn rajan. Toki monilla kokoisillani on apneaa ihan joka yö, mutta minulla tuntuu olevan painosta kiinni; kun tämän rajan yli mennään, nousee myös verenpaine jne. 

Minusta ap:n oireilu on selkeää uniapneaa. Juurikin tuo, että meinaa tukehtua ja säpsähtelee siitä hereille, on klassinen uniapnean merkki. Refluksitautia lapsesta asti sairastavana koen että se oireilee vähän erilailla kuitenkin- nieluun nousee hapanta, joka heijastuu uniin (esim. unessa juo jotain pahanmakuista nestettä tai oksentaa tms.), mutta en kyllä ole koskaan kokenut hengästynyttä oloa yms. sen takia.

Vierailija
29/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus herättää yöllä?

Jotkut sairaudet voivat aiheuttaa yöllistä heräilyä. Tällaisia ovat muun muassa kipua ja särkyä aiheuttavat sairaudet, sydän- ja verenkiertosairaudet, keuhkosairaudet sekä refluksi. Myös nenän tukkoisuutta aiheuttavat allergiat voivat lisätä hengitysongelmia, jotka voivat herättää yöllä.

Vierailija
30/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkofibroosi. Onko testattu?

Vierailija
31/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä uniapneasta paljoa, mutta jatkuuko siinä tukehtumisen tunne herättyäkin? Käsitin ap:n tekstistä, että hänellä jatkuu, joten veikkaisin ennemmin refluksia.

Vierailija
32/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä uniapneasta paljoa, mutta jatkuuko siinä tukehtumisen tunne herättyäkin? Käsitin ap:n tekstistä, että hänellä jatkuu, joten veikkaisin ennemmin refluksia.

Minä taas olen sitä mieltä, että uniapnean aiheuttama hapenpuute voi tehdä höntin olon pidemmäksi aikaa. Refluksissa ei ns. tukehtumisoireita pitäisi olla jatkuvasti, esim. istumaan nouseminen helpottaa yleensä oireita heti. 

Vierailija
33/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakentelee itselleen tyynyn joka "ohjaa" kyljellään nukkumiseen, tuosta voi parantua. Näin kävi minulle.

Vierailija
34/34 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poskiontelontulehdus aiheutti tuota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi