Kellään hinkuyskää?
Jos teillä on todettu hinkuyskä (aikuinen), niin millaisia oireita on ollut ja kauan kestäneet?
Kommentit (25)
Mulla oli. Oli järkyttävää yskää 6 viikkoa. Hyvä ettei kylkiluut mennyt poikki. Toivottavasti en saa sitä enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mit on rokotettu sitä vastaan.
Rokotus annetaan alle 1v iässä ja taaperona sekä 14-15v ikäisenä, ei anna suojaa loppuelämäksi. Ainiin, armeijassa annetaan rokotus hinkuyskää vastaan, mutta vain jos sen haluaa ottaa. Ja 25v iässä se tulisi ottaa. Mutta siinäpä se.
Olen parhaillaan hinkuyskässä.
- Tauti alkoi hyvin vähäisin oirein, ensin noin 2 päivänä huomasi että sai yskäistä muutamia kertoja jonkinlaista limaa. Mitään muuta ei ollut, ei kurkkukipua, ei nuhaa, ei kuumetta ja olokin oli ihan hyvä.
- Sen jälkeen yskiminen lisääntyi kokoajan, mutta ei vielä puuskia. Yskä oli limaista, mutta tähän limaisuuteen liityi sellainen outo juttu että lima oli tosi sitkeää, ja se oli tuolla jossain syvällä, eli se ei noussut suuhun vaikka kuinka yski. Tästä joku muukin täällä mainitsi eli tosiaan lima ei ole keltaista eikä muutu keltaiseksi, ja sitä limaa ei saa oikein liikkeelle sieltä kurkusta vaikka kuinka yskii. Edelleenkään ei juurikaan nuhaa (vain vähän jotain kirkasta nuhaa aina välillä), ei kuumetta ei mitään. Yleisvointi alkoi kuitenkin heikentyä kunnes
- Noin 1.5 vkon ns. normiyskimisen jälkeen alkoivat yskänpuuskat. Tässä vaiheessa olin varma, että normiflunssan yskästä ei ollut kyse. Yskänpuuska oli kova, salpasi henkeä ja teki oksennusrefleksiä. Myös pissit tulivat housuun. Nukkuminen meni mahdottomaksi. Tässä vaiheessa minulta otettiin (verestä) hinkuyskä näyte, joka nega. Myöhemmin luin että näin aikaisessa vaiheessa ei näy vielä verestä ainakaan, olisi pitänyt ottaa nielunäyte. Lääkäri onneksi oli silti hyvä, ja sain 5pvä Zitromax kuurin jo tässä, jota aloin syödä heti.
- Tätä pahinta yskävaihetta kesti sitten seuraavat noin 2 vkoa. Olin 2 vkoa työkyvytön, enkä jaksanut tehdä mitään muuta kuin maata ja katsoa telkkaa. Yskän puuskan väleissä olo muuten ihan ok, mutta väsymys kova.Lääkärin määräävä avaava lääke ei vaikuttanut yskään mitenkään, yskänlääkkeet olivat ihan vitsi.
- 4vkon sairastuksen ja kovan yskimisen jälkeen kipeytyivät myös kyljet ja se kipu oli aika kovaa. Jokainen liike sattui. Menin uudelleen lääkäriin, mutta ei ottanut uusia kokeita, totesi vain että meni kylkilihakset. Antoi kuitenkin tässä vaiheessa Bufomix Easyhalerin ja sen avulla tuntui että parissa vkossa pikkuhiljaa pahin yskä pikkuhiljaa hellitti, mutta
- Päälle jäivät kuitenkin ajoittaiset kovat henkeä salpaavat yskänkohtaukset ja painontunne keuhkoissa ja myös kyljet olivat edelleen kipeät. 7vkon kohdalla soitin keuhkolääkärille joka antoi vielä varoiksi 10pvä tetrasykliini abn ja määräsi hinkuyskäkokeen uudelleen (verestä). Tulos nyt selkeä positiivinen, sekä A että G arvo, G arvo huiteli 300 kun raja siinä että pitäisi olla alle 40.
Nyt sairastusta jatkunut 8+ vkoa ja yritin juuri lopettaa Bufomixin, mutta yskä pahenee heti joten en lopeta sitä vielä. Bufomixistä siis minusta kyllä ollut apua (ei auttanut heti mutta pari vkon käytössä huomasi apua), otan sitä yhden suihkauksen aamuin illoin. Kai tämä sen 100 päivää nyt sitten kestää.
Tunnistan myös tuon mitä joku sanoi hengitystekniikasta, itsekin nyt oppinut että auttaa hieman jos hengittelee sellaista pinnallista "pikkuhengitystä" kohtauksen ollessa tulossa. Vesilasi myös syytä olla aina lähellä.
Yksi lääkäri sanoi minulle (en tiedä onko totta) että ab:stä huolimatta hinkuyskä jättää keuhkoon jonkun myrkkypesäkkeen jota se sitten aina vapauttaa sen 100 päivän ajan ja sitten se yskänkohtaus tulee. Ja siltä se yskänkohtaus kirjaimellisesti tuntuu, niinkuin yhtäkkiä olisi hengittänyt jotain myrkkykaasua jota sitten pitää yskiä kovaa pois.
Mulla oli neljä vuotta yskää. Tein pätkätöitä eri paikoissa sinnikkäästi kuten aina odotettiin jos sairastaa "flunssaa".
Sitten tuli korona ja vihdoin jossain työpaikassa otettiin yskä tosissaan ja ehdotettiin että mitä jos menisit työterveyteen. Missään muissa paikoissa ei ollu tämmössiä etuja. Kun kyseessä oli siis pätkätyöt nollatuntisopparilla ja palkat tyyliin 7.5e-9e h. Tässä työpaikassa todella välitettiin tai oltiin huolissaan. Niin kävin sitten korona-aikana ennen sulkuja ja karanteeni juttuja.
Olin kantanut melkein yli neljä vuotta tuberkuloosia ja todennäköisesti levittänyt tautia ympäristööni. Kuljin töihin julkisilla, koska autoon ei luontaisesti ole varaa noilla palkoilla. Jos työpaikat laittaisi asiansa kuntoon, niin munkin yskä olisi hoidettu ajoissa kuntoon. Kyseinen yskä voi kestää vuosia ja mennä piiloon ja iskeä myöhemmin uudestaan. Lääkäri puhui koteloitumisesta.
Mit on rokotettu sitä vastaan.