Voiko 60v aloittaa nykytanssin?
Olen 58v ja menin noin 35 vuoden tauon jälkeen nykytanssitunneille. Tässä välissä olen harrastanut pilatesta, joogaa, hiihtoa.
Parin tunnin jäljiltä on herännyt huoli onko tämä terveydelle vaarallista. Tunneilla hypitään, juostaan ja säntäillään. Näin vanhemmiten on hankala pysyä mukana ja paikat on seuraava päivänä tosi kipeät.
Nautin tekemisistä, mutta onkohan tämä tässä iässä jo liikaa?
Kommentit (3)
Tanssin voi aloittaa missä iässä tahansa, myös nykytanssin. Pitää toki tehdä asioita kroppaa kuunnellen, mutta alkuun tietysti lihakset jumittuvat, jos niille tulee uudenlaista rasitusta. Oli sitten harrastaja 20- tai 60-vuotias.
Mun kans samassa kilparyhmässä tanssii 50-luvun loppupuolella syntynyt nainen. Itse olen 49, ja nuorimmasta päästä ryhmässämme (alaikäraja 45)
Harrastamasi lajit ovat olleet rauhallisia, niihin kun vertaa nykytanssia, se on paljon repivämpää lihaksille. Toisaalta se on juuri hyvää luuliikuntaa. Aloita vaikka hieman rauhallisemmin ja jätä pahimmat liikkeet tekemättä, kun kroppa alkaa tottua lisäät liikkeitä. Samanikäinen jazzbaletin harrastaja.
Huolla hyvin kehoasi ja ota tuon tanssitreenin haastavista osista vinkkejä omiin harjoitteisiisi. Olet ihan hyvässä iässä ja liikuntaa aiemminkin harjoittaneena omaat varmaankin hyvät lähtökohdat. Kyllä uusi laji tuntuu nuoremmillakin, eikä parista kerrasta jälkituntemuksineen kannata säikähtää. Mikä ilo, kun kymmenen kerran jälkeen huomaat kehittyneesi ja pystyväsi paljoon, mihin nyt et!