Voinko mennä mun ekaan työhaastatteluun äidin kanssa?
Jännittää niin paljon, en uskalla yksin mennä. Se voi myös auttaa vastaamisessa vaikeimpiin kysymyksiin jos niitä tulee.
Kommentit (42)
Suhteilla on monet työpaikat (kuten omani) saatu, mutta työnantajat arvostavat varmasti hyvin paljon reippautta ja rohkeutta.
Ehkä äitisi voisi tulla mukaan tueksi (yrityksen ulkopuolelle odottamaan), mutta haastatteluun sinun pitää uskaltaa mennä yksin. Keskustelemalla mahdollisen työnantajan kanssa yksin osoitat olevasi siinä pisteessä että sinulle voi antaa vastuuta ja sinua voi kohdella aikuisena.
Kun menet haastatteluun ensimmäistä kertaa (tietysti yksin), olet saavuttanut yhden tärkeän askeleen kohti aikuisuutta. Sinun kannattaa myös ymmärtää että työnantajallesi olet samalla tavalla täysin uusi ihminen ja vaikka hän on sinua vanhempi, niin hänelle olet paljon suurempi riski työntekijänä, kuin mitä sinulle hän työnantajana. Kun vanhempi ihminen kohtaa nuoren aloittelijan, on oletus että nuori on ujo ja se että haastattelu onnistuu on pitkälti vanhemman haastattelijan vastuulla. Työnantajalla on tarve saada työntekijöitä ja sinulla on tarve saada töitä, joten molemmilla on tavoite että haastattelu saadaan hoidettua onnistuneesti.
Kyllähän näitäkin on näitä vaimoja järkkää miehensä asiat. Siis tyyliin joka jutun. Vissiin hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus ei taida olla tosi.
On tosi.
Vierailija kirjoitti:
Äitini soitti ekaan työpaikkaani niin sain sen ilmaisjakeluhomman. Ei tarvinut kertaakaan puhua kenenkään kanssa ja äiti hoiti myös irtisanoutumiseni.
POSTI on sopiva työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on kissa, niin ota se myös mukaan. Oikeasti, et taida olla vielä mitenkään valmis työelämään tai aikuiseksi.
Olen yksityisyrittäjä ja jos joku tulisi työhaastatteluun kissansa kanssa pitäisin tätä niin symppiksenä, että palkkaisin sekä hänet ja kissan.
Nyt se napanuora poikki ja yksin menet haastatteluun jos haluat töitä. Täällä joku mainitsi vaimot jotka hoitaa miehensä asioita. Lähipiirissäni on yksi tällainen, joka ihmettelee kun mies ei osaa mitään asioitaan hoitaa eikä osaa tehdä mitään yksin. No onko ihme kun ensin vanhemmat ja sittemmin akka on aina hoitanut asiat sen puolesta. Vaimo muuten myös sanoo, mitä tehdään milloinkin...
Haastattelutilanteeseen ei, mutta äiti voi tulla matkalle mukaan henkiseksi tueksi ja odottaa vaikka autossa haastattelun ajan. On ihan ok jännittää ja kannattaa sanoa ääneen, että jännittää kovasti. Haastattelijat on ihmisiä kuitenkin ja he ymmärtää sen kyllä.
Jos hakee nuorena ensimmäistä kesätyötä, ei haittaa vaikka jännittää ja menee senat sakaisin. Pääasia, että on reipas. Rohkeasti matkaan! Ilman äitiä siis.
Itse aikoinaan työskentelin työhönotossa. Kun tet harjoittelijoiksi haluavien äidit kyselivät töitä lapselleen, pyysin aina ystävällisesti että lapsi itse soittaa. Ei tullut mieleenkään asioida vain äidin kanssa. Toki sen kerroin onko paikkoja vielä vapaana vai ei.
Olin lukiolaisena teatteriharrastuksessa ja sitten ekassa näytelmässäni rooliini kuului olla yksin lavalla, kun esirippu nousi. Minulla oli myös koko näytelmän ensimmäiset vuorosanat. Ennen ensi-iltaa minua jännitti niin paljon, että kun seisoin lavalla ja odotin näytelmän alkua, sydän hakkasi varmaan kahtasataa, mahassa pyöri ja kihelmöi ja tärisin lähes fyysisesti. Sitten esirippu nousi, näytelmä lähti käyntiin ja hoidin roolini lopulta ihan hyvin. Se äärimmäinen jännitys toimi hyvänä shokkihoitona ja oikeastaan kaikki ennen hirmu jännittävät tilanteet on tuntuneet paljon helpommilta. Kyllä minua silti edelleen välillä joskus jännittää, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin aiemmin.
Eli tarinan opetus on se, että kun suoriudut siitä ekasta, oikein kovasta jännitystilanteesta, se auttaa jatkossa suuresti ja jännitys todennäköisesti vähenee paljon.
Ota äitisi mukaan. Jos sattuu tulemaan hätäkakka, niin on jo valmiina paikalla pyyhkimään.
Jos äiti antaa pesää niin voi olla että saat työpaikan
Vierailija kirjoitti:
Minä menin koko suvun kanssa, kymmenittäin mentiin ja minä en tainnut sanoa kertaakaan mitään, he hoitivat sen haastattelun mun puolesta. Ihme kun en saanut töitä.
Romanisukua?
Eikun otat suosikkiunilelun syliin ja lempirievun suuhun niin haastattelija yllättyy.
Aikuisuuteen kehittyminen vaatii monenlaisten jännittävien asioiden tekemistä. Vielä 50-kymppisenäkin joudun jännittäviin tilanteisiin.
Jos haluat olla aikuinen nainen/mies, sinun on kohdattava pelkoja ja jännittäviä juttuja. Jos niin ei tee, ei myöskään kehity.
Joskus noissa tilanteissa mokaakin, mutta ei se elämä siihen lopu.
Voit toki. Eri asia sitten miten työnantaja suhtautuu siihen. Voihan olla että hän haluaa antaa sinulle tilaisuuden päästä oman elämän syrjään.
Serkku Puukko-Leif tulee ainaa mukaan varmistamaan etten joudu töihin. Katsos kun syrjintä vei työhalut.
Vierailija kirjoitti:
Serkku Puukko-Leif tulee ainaa mukaan varmistamaan etten joudu töihin. Katsos kun syrjintä vei työhalut.
Ei työpaikkaa saa viedä toisen nenän edestä.
Ja täysvalmiita incel-miehiä.