Kotona oleva
Puoliso ja ruoanlaitto, pyykkihuolto tms, miten saada mies tekemään kys asioita, varsinkin ruoanlaittoa? Hän ei ole koskaan ruokaa laittanut, toki auttaa siinä mielellään kuten itse sanoo, mutta päävastuu/suunnittelu ollut minulla. Vähän sama juttu vaikkapa pyykkihuollon kanssa, ei hällä oikein tule asia mieleen tai hän "ei näe" pyykkejä tai koneellisen tarvetta ellei asiasta erikseen sanota. Ja ihmettelee miksi otan kierroksia tuosta sanomisen tarpeesta.
Nyt mies jää kotiin määräämättömäksi ajaksi ja itse käyn kodin ulkopuolella tekemässä täyttä työpäivää/aikaa ja olen päivän jälkeen useimmiten aivan kuitti. En jaksa ajatella, että olisin jatkossakin samalla tavalla vastuussa esim.ruoanlaitosta, hänen vietettyään vapaapäivää. Pelkälle eineslinjallekaan/ulkoa ostamiselle ei voi lähteä, ei kestä vatsa eikä varmaan lompakkokaan, mutta kun häntä ei kokkaaminen kiinnosta tippaakaan.
Että enpä tiedä, ja joulu tulla jolkottaa.
Kommentit (16)
Jos lähtee perusasioista. Miten perunasuikale paistetaan, paljonko öljyä ja vettä lisätään välillä jos ei paista liian kuumalla räiskyvästi. Sillä aikaa mies voi katsoa puhelinta tai nettiä keittiössä kun paistaa, ellei unohdu sinne. Mikä tuuletus laitetaan. Sitten jauhelihan paisto tai kana, veden lisäys. Suolaa. Myöhemmin on helppo opetella mausteita. Sitten laatikkoruoka uunissa joku päivä kun aikaa on kulunut paljon, ettei heti perään tai uunikypsytys. Ei kaikki naisetkaan osaa uunivuokia. Entä jälkiruoka.
Listatkaa asiat, jotka on tehtävä.
Aikatauluttakaa.
Auta noissa asioissa.
Oppii kyllä, mutta ei voi automaattisesti osta, jos ei ole tilaisuutta oppia ja opetella aiemmin tai ei ole tullut aiheellisiksi aiemmin opetella.
Oikeesti. Kirjatkaa. Ja saa pyytää apua. Sallikaa se.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika 👴
Äh, röh röh ittelles. Anna parempia neuvoja. Miksi luovuttaa alkumetreillä?
🐷
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtee perusasioista. Miten perunasuikale paistetaan, paljonko öljyä ja vettä lisätään välillä jos ei paista liian kuumalla räiskyvästi. Sillä aikaa mies voi katsoa puhelinta tai nettiä keittiössä kun paistaa, ellei unohdu sinne. Mikä tuuletus laitetaan. Sitten jauhelihan paisto tai kana, veden lisäys. Suolaa. Myöhemmin on helppo opetella mausteita. Sitten laatikkoruoka uunissa joku päivä kun aikaa on kulunut paljon, ettei heti perään tai uunikypsytys. Ei kaikki naisetkaan osaa uunivuokia. Entä jälkiruoka.
Mitä ihmeen mössöä sä oikein kokkaat?
Mun mies on myös ihan kädetön, eikä oma-aloitteellisuutta tai viitseliäisyyttä tippaakaan.
Tuo on vaikea yhtälö. Pistä se nyt keittämään edes perunat / riisiä / makaronia jp., ja opeta suurustamaan jotain yksinkertaisia kastikkeita.
Ilmeisesti tuolle on äiti aikoinaan tehnyt kaiken, niin mitään taloustaitoja ei yksinkertaisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika 👴
Äh, röh röh ittelles. Anna parempia neuvoja. Miksi luovuttaa alkumetreillä?
🐷
Tommoinen mieslapsi aikuisvauva ei tuosta muutu 🥸
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on myös ihan kädetön, eikä oma-aloitteellisuutta tai viitseliäisyyttä tippaakaan.
Tuo on vaikea yhtälö. Pistä se nyt keittämään edes perunat / riisiä / makaronia jp., ja opeta suurustamaan jotain yksinkertaisia kastikkeita.
Ilmeisesti tuolle on äiti aikoinaan tehnyt kaiken, niin mitään taloustaitoja ei yksinkertaisesti ole.
Ottaa kaveriksi ruoanlaittoon. Kyllä se siitä lähtee. Jakaa helppoja tehtäviä alkuun. Mies innostuu, kun itsevarmuus paranee ja huomaa, ettei epäonnistu. Jokaisen miehen olen saanut kokkaamaan. Mutta tuo siivous ja pyykkäyspuoli on hankalampi. Siihen ei ole mitään neuvoa antaa.
Miestä ei kiinnosta tippaakaan ruoanlaitto eikä siksi ole koskaan asiaa yhtään opetellutkaan, eikä kuulema opettele, kaikkea kun ei tarvitse osata eikä kaikesta tarvitse olla kiinnostunut. Tämän olen hänen suustaan lukuisia kertoja kuullut.
Ap
Onko mies kiinnostunut syömisestä? Jos kyllä, silloin pitää olla kiinnostunut myös ruuanlaitosta.
Kohta on ero ja saat tehdä joka tapauksessa ruokasi itse.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies kiinnostunut syömisestä? Jos kyllä, silloin pitää olla kiinnostunut myös ruuanlaitosta.
On.
Ei pidä, koska on einekset, puolivalmiit ja ulkona syöminen/ruoan hakeminen/tilaaminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kohta on ero ja saat tehdä joka tapauksessa ruokasi itse.
Sen aika oli ja meni. Ja sittenhän tekisin vain itselleni. Jos tekisin.
Ap
Ilmoita miehelle, että sinusta on mukava tulla kotiin, kun siellä on siistiä ja ruoka valmiina. Ota vaikka kattila, paistinpannu tai vuoka valmiiksi ja huonelämmössä säilyvät tarvikkeet niin, että miehen ei tarvitse niitä etsiskellä. Laita resepti valmiiksi, joko paperilla tai nettiversiona. Ja sitten toivot, että mies lukutaitoisena selviää siitä. Siis samalla periaatteella kuin ruuanlaiton alkeita opettelevalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Miestä ei kiinnosta tippaakaan ruoanlaitto eikä siksi ole koskaan asiaa yhtään opetellutkaan, eikä kuulema opettele, kaikkea kun ei tarvitse osata eikä kaikesta tarvitse olla kiinnostunut. Tämän olen hänen suustaan lukuisia kertoja kuullut.
Ap
Se on hänen valintansa. Sinä teet sitten omat valintasi. Kestätkö tuota loppuelämäsi vai järjestätkö asian jollakin muulla tavalla? Jos mies on "muuten aivan ihana" niin kuin ne tapaavat olla, niin sitten iloitset niistä kaikista muista hyvistä puolista.
.