Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan ilmoittautunut työttömäksi kotihoidontuen sijaan vain saadakseen parempaa päivärahaa?

21.02.2007 |

Eli minulla on sellainen tilanne, että äitiysloma lähestyy loppuaan ja kotihoidontukea olen hakenut ja saanut. Vauvan lisäksi meillä on isompi lapsi, joita olen vielä ajatellut jonkin aikaa hoitaa kotona (ehkä vuoden loppuun). Töihin en siis vielä halua eikä työpaikkaa ole odottamassakaan.

Laskeskelin kuitenkin, että työttömyyspäivärahani olisi jonkun verran parempi kuin kotihoidontukeni, ja tällä hetkellä jokainen ylimääräinen ropo tulee tarpeeseen. Jäisinkö siis työttömäksi?

Ongelmana tietysti tässä on se, etten halua vielä töihin. Onko syytä olettaa, että työkkäri tarjoaisi minulle töitä (olen vasta valmistunut ammattiin ja työkokemusta lähinnä sekalaisista kesätöistä). Voisinko luottaa tähän surkeaan työtilanteeseen ainakin alallani, ettei sieltä juuri töitä heru? Voivatko tarjota töitä miltä alalta vain, vain voinko ilmoittaa, että en halua muuta kuin oman alani töitä?

Onko teillä kokemuksia asiasta? Kauan pystyisin olemaan työttömänä ennen kuin " pakottavat" koulutuksiin yms. Mitä siitä seuraa, jos kieltäydyn tarjotusta työstä/kurssista?

Tällaitsa mietin vain ja ainoastaan rahan vuoksi, ja tietysti hoitovapaa olisi turvallisin vaihtoehto minulle, ja todennäköisesti siihen päädynkin. Työttömäksi jääminen tuli vain mieleeni jutellessani tuttavani kanssa.. Onko muita, jotka ovat päätyneet samanlaiseen ratkaisuun?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä voit kai kieltäytyä jonkin aikaa (olisikohan pari kk, en tiedä) muista kun oman alasi töistä. Jos kieltäydyt työkkärin osoittamasta paikasta, joudut karenssille eli työttömyyskorvaus katkaistaan pariksi kuukaudeksi. Tänä aikana kai on mahdollista kuitenkin saada kotihoidontukea?

Mieti kuitenkin tarkkaan onko järkevää ryhtyä moiseen. Joudut esimerkiksi työkkärin alkuinfoon/haastatteluun, ja joudut ihan suoraan valehtelemaan tilanteestasi. Mielestäni on myös ehkä hieman kyseenalaista moraalisesti tehdä noin. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
2/5 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmottauduin vanhempainloman jälkeen ihan puhtaasti tuosta raha syystä. Nyt olen ollut noin 7 kk työttömänä, uhkasivat jollain typerällä kurssilla nyt ennen kesää, katotaan. Pari hakemusta olen töiden puolesta tehnyt, muttei ole tärpännyt. Menisin ihan mielelläni töihin, kun rahaa pitäisi saada vähän enemmän.

Kukin toimikoon tavallaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täysin tietoisesti vielä. Olin tosin sitä ennen ollut työelämässä jo sen verran, että työttömyyspäivärahan ja kodinhoitontuen väillä oli eroa reilusti yli 1000 euroa, joten taloudellisesit päätös ei ollut vaikea. Lisäksi ammattini oli semmoinen, että työhönkutsuja ei ollut liiemmin odotettavissa - tosin jos semmoinen olisi tullut, olisin töihin lähtenyt - niin kuin nytkin lähdin, kun itse löysin töitä. En myöskään valehdellut mitenkään tilannettani työkkärissä, etsinhän itsekin töitä ja onneksi niitä suht pian löysinkin.

Vierailija
4/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset 10kk olen jo ollut työttömänä, vaikka oikeasti en hae aktiivisesti töitä. Ihan rauhassa olen saanut olla työkkärin puolesta, tosin yhtä paikkaa he minulle ehdottivat ja kävin haastattelussa. En sitä kuitenkaan saanut, olisin kyllä ottanut ihan mielelläni jos olisin saanut. Eli en kieltäyty töistä, jos niitä tarjotaan. Tosin omalla alallani ei niitä noin vaan yleensä tarjota.

Varmaankin kesän yli vielä jatkan tätä samaa taktiikkaa. Syksyllä haluaisin jo tosissani töihin. Kaipa tämä on moraalisesti väärin, mutta suurempi raha houkuttaa tekemään näin.

Vierailija
5/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavien ja omista kokemuksesta on kyllä aika pieni todennäköisyys, että työkkäri sinulle hommaisi työpaikan.

Valmistuin 95 syksyllä ja löysin ekan vakiduunin 98 helmikuussa, tuona aikana olin ensin vuoden tosi lyhissä sijaisuuksissa ja enimmäkseen työttömäna, enkä saanut yhtään työhönosoitusta. Seuraavana syksynä lähettelivät lappuja kursseista, jotka nekään ei olleet sellaisia, että olisivat velvoittaneet kursille. hakeuduin kuitenkin itse 9 kuukauden täydentävään työllisyyskoulutukseen ja sain sitten yhden lyhyen sijaisuuden jälkeen kurssilla saamieni kontaktien kautta työpaikan. Siinäkin välissä ehdin olla yhteensä neljä kuukautta työttömänä työnhakijana ja yhtään työpaikkatarjousta ei tullut.

Ja samoin tuttavilla, joilla on ollut viime aikoina työttömyysjaksoja, ei työkkäri ole mitään työpaikkoja tarjonnut, kyllä ne joutuu itse omalla aktiivisudeella etsimään, oli koulutusta tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän