Miten selvitä potkuista?
Meillä oli töissä yt-neuvottelut ja potkuthan sieltä tuli, viikko sitten sain asian tietooni. Vielä olisi pari kuukautta töitä kyseisessä firmassa ja sitten se loppuu. Minulla on niin paha olo, ahdistaa ihan hitosti. En saa nukuttua öisin, itken päivisin ja tulevaisuus pelottaa enkä saa mitään aikaiseksi. Sairaslomalla olen tämän viikon loppuun asti.
En ole koskaan ollut työtön. Tämä on jotain aivan uutta ja pelottavaa minulle. Olen pienten lasten vuoroviikkoäiti, kuinka tästä pitäisi selvitä rahallisesti.
Väkisinkin syytän itseäni ja mietin miksi juuri minä jouduin lähtemään. Lähes yh, pienten lasten äiti joka ei ole koskaan edes sairaslomalla. Tänä vuonna en ole lastenkaan takia kertaakaan ollut pois töistä, aina olen saanut järkättyä lastenhoitajan jos ovat kipeänä olleet. Teinkö työni huonosti, olinko jotenkin ärsyttävä että minusta haluttiin eroon vai eikö vaan naama miellyttänyt.
Helpottaako tämä ahdistus koskaan? Tuntuu että en just nyt jaksaisi olla edes äiti noille lapsille, ahdistaa niin paljon.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
🥱ei kiinnosta
Hirviö😥
Voimia! Kuten jo aiemmin ehdotettu: lisää saikkua ja kaikessa rauhassa suret tämän takaiskun. Olet todennäköisesti ollut hyvä työntekijä ja työkaveri. Jos firmalla menee huonosti, vain raha ratkaisee.
Löydät vielä uuden työpaikan, mutta ota nyt ihan iisisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Olen itse kokenut tuon kolme kertaa. Ei siihen totu, se on aina yhtä hirveää, mutta siitä selviää. Minulla pusin työttömyysjakso kesti pari vuotta eikä muutenkaan töiden saaminen ole ollut helppoa.
Hae vaan lisää sairauslomaa. Kun jaksat, tee tarkka kukuseuranta ja suunnittele, mitä kuluja voit vähentää. Tuloista ja menoista pitää olla kärryllä. Kyllä se siitä, et ole tuossa tilanteessa yksin.
Mahdollisuudet työllistyä suoraan saikulta?
Ihan samat kuin ilman saikkua. Kuinka niin? Sairausloman aikana voi hakea töitä.
Olen saanut neljä kertaa potkut. 10 vuotta olin paperitehtaalla joskus ja tuli potkut kun paperikone lakkautettiin säästösyistä. Semmosta se on. Nykyään voi tulla monoa helposti. Raksatöissä olen sittemmin ollut ja kolme kertaa tullut potkut. Nykyään kaikki on konkukssissa raksa-alalla.
Potkuja pitää torjua. Matalia jaloin, korkeita kyynärpäin. Perään uchiwaza-tachizuki.
Ikävää, mutta yhtä ikävää on kun sinkku saa potkut, ei lapsilisiä tms.
Voimia, sure rauhassa. Sitten työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Nainen saa ainakin helposti uuden suhteen vaikka on työtön. Työtön mies taas ei tunnu kelpaavan kellekkään naiselle.
För en hur lång stund får kvinnan i detta fall sitt nya förhållande? Mellan 22:00 - 02:00?
Sinuna hakisin heti uutta työtä. Työnvaihtaja saa helpommin työtä kuin työttömäksi jäänyt. Tsemppiä.
Ota iisisti, lepää. Itse sain myös potkut yt- neuvotteluissa. Aluksi se oli sokki, mutta lopulta osottautui siunaukseksi. Sain levätä, tehdä rauhassa kotitöitä, laittaa puutarhaa. Pääsin töihin, huonommalla palkalla, mutta työ on sata kertaa mukavampaa, kuin miitä ennen tein. Nykyään ei vituta herätä aamulla töihin, toisin kuin ennen. On mukavaa mennä pyörällä töihin aamulla, katsella auringon nousua. Teen töitä kasvihuoneella, rakastan kukkia ja kasveja.
Esimies soitti tänään. Kovasti kyseli jatkosta että jaksaisinko vielä tulla töihin. Miksi edes kyselee, luulisi olevan ihan sama olenko siellä enää irtisanomisaikana töissä vai saikulla. En mä vaan pysty mennä sinne katsomaan muiden iloisia naamoja kun saivat pitää työnsä, ahdistaisi vaan lisää. Pärjätköön nyt ilman minua kun niin piti eroon päästä.
Mutta kiitos teille kaikille tsempeistä.
Ap
Voimia! Kyllä sä selviät. Et ole yksin. Monella on käynyt samalla lailla etenkin nyt viime aikoina.
Potkut on kriisi. Ei mitään hävettävää. Saisitko myös keskusteluapua työterveydestä? Ja etsi Googlella muiden kokemuksia asiasta. Minua sellainen ainakin auttaa. Vähän kuin vertaistukea.