Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairausloman vaikutus vanhempainpäivärahaan

Vierailija
16.11.2024 |

Olen joutunut sairauslomalle joka tulee jatkumaan vielä kuukausia. Nyt sain tietää olevani raskaana. 

Onko tosiaan niin, että vanhempainpäivärahat tullaan laskemaan pitkälti sairausajan huonompien tulojen mukaan?

Vuosia töissä raataneena tuntuu rangaistukselta, että joutuu taloudelliseen kurjuuteen sekä sairauden että vanhempainvapaiden ajaksi.

Olen kyllä todella onnellinen tästä raskaudesta ja yritän ajatella positiivisesti, mutta stressaa niin paljon. Onko muita ollut vastaavassa tilanteessa? Kuinka pärjäsitte?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli 7kk työttömyysjakso välissä juuri, kun vanhempainrahat laskettiin. 2400e bruttotulojen sijaan laskettiin vanhempainrahat melkein kokonaan  bruttoansiosidonnaisen perusteella, koska olin ollut vain 5kk työssä tuona 12kk tarkastelujaksona. Kyllä vtutti, eikä auttanut valitus.

Ihan typerä systeemi. Ihmekään, kun kukaan ei uskalla hankkia lapsia enää, vaikka haluaisi :(

Vierailija
22/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että ensin olet pois töistä sairauden takia ja sitten siksi kun saat lapsen. Ja kehtaat itkeä että et saa yhtä paljon rahaa kuin jos oikeasti olisit siellä töissä?

Bannatkaa jo nää saastat tältä palstalta, alkaa riittää jo!!

Ai edes pieni yritys suhteellisuudentajusta riittää? Kun ei tunnu olevan yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että ensin olet pois töistä sairauden takia ja sitten siksi kun saat lapsen. Ja kehtaat itkeä että et saa yhtä paljon rahaa kuin jos oikeasti olisit siellä töissä?

Jep. Ei kelpaa, vaikka ap on tehnyt töitä ja maksanut veroja, palaa töihin heti, kun pystyy, pukkaa terveytensä uhalla uuden kansalaisen tänne maksamaan veroja ja pitämään näistä huutelijoista huolta.

Nämä huutelijat kuitenkin itse aina ensimmäisenä käsi ojossa odottamassa kaljarahoja.

Vierailija
24/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai edes pieni yritys suhteellisuudentajusta riittää? Kun ei tunnu olevan yhtään.

Voiii pliis tehkää lapsia ja samalla raatakaa itsenne hengiltä. Suhteellisuudentaju? Aika pieni hinta uudesta veronmaksajasta, että autettaisiin tulevaa äitiä sen verran, että jäljellä oleva terveys ja työkyky säästyy.

Vierailija
25/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ei kelpaa, vaikka ap on tehnyt töitä ja maksanut veroja, palaa töihin heti, kun pystyy, pukkaa terveytensä uhalla uuden kansalaisen tänne maksamaan veroja ja pitämään näistä huutelijoista huolta.

Nämä huutelijat kuitenkin itse aina ensimmäisenä käsi ojossa odottamassa kaljarahoja.

Ihan töissä käyn ja siksi ei käykään mun oikeustajuun jos joku kuvittelee saavansa saman rahan riippumatta siitä onko töissä vai ei. Itsekin olen ollut pitkään sairauslomalla ja olin onnellinen että sain edes jotain vaikka jouduin vain lepäämään kotona.

Vierailija
26/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi haluan toivottaa sinulle voimia sairauden keskelle ja kaikesta huolimatta onnellista odotusaikaa <3

Raskaus- ja vanhempainrahan määrä perustuu tosiaan vuosituloihin eli valitettavasti tuo sairastuminen vaikuttaa päivärahan määrään. Tässä lisätietoa: https://www.kela.fi/vuositulot.

Jos jossakin vaiheessa on voinnin puolesta mahdollista, niin voisiko osasairauspäiväraha olla vaihtoehto töihin palaamiseen? Joissain työsopimuksissa sen ajalta maksetaan jopa täyttä palkkaa, jolloin osapäiväraha menee työnantajalle.

Itse olin pitkään sairaana raskausaikana, ja osasairauspäiväran saaminen oli helpotus. Jotenkin sitä vain selviää, ja niin selviätte tekin. Kaikkea hyvää jatkoon!

Vierailija
27/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hakea myös päivärahaa 3 kuukauden tulojen perusteella, jos 12 kuukauden tarkastelujaksolla on erityistilanne. 

Valitettavasti tämä tilanne ei kelpaa kelalle. Typerää minustakin.

Lainaus kelan sivuilta:

Tietyissä tilanteissa päiväraha voi määräytyä tarkastelujakson viimeisten 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella. Tällöin edellytetään, että 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolla tilanteesi on ollut jokin seuraavista:

Olet valmistunut ammattiin ja suorittanut tutkinnon.

Esimerkiksi ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto, alempi tai ylempi korkeakoulututkinto.

Olet ollut suorittamassa asevelvollisuutta tai siviilipalvelusta.

Olet ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen osittain tai kokonaan poissa työelämästä alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidon vuoksi.

Olet ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen osittain tai kokonaan poissa työelämästä adoptiolapsen kotihoidon vuoksi.

Olet ollut poissa työstä alle 16-vuotiaan sairaan tai vammaisen lapsesi sairaanhoitoon osallistumisen vuoksi (kotihoito tai sairaalahoito).

Olet muuttanut ulkomailta Suomeen, etkä ole ulkomailla asuessasi ollut Suomessa sairausvakuutettu.

Lisäksi edellytetään, että 3 kuukauden tulosi kerrottuna 4:llä ovat vähintään 20 % suuremmat kuin 12 kuukauden tarkastelujakson perusteella määräytyvä vuositulo. Tarkastelujakson 3 viimeisen kuukauden ajalta tulot huomioidaan samoin, kuin koko tarkastelujakson ajalta.

Vierailija
28/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan töissä käyn ja siksi ei käykään mun oikeustajuun jos joku kuvittelee saavansa saman rahan riippumatta siitä onko töissä vai ei. Itsekin olen ollut pitkään sairauslomalla ja olin onnellinen että sain edes jotain vaikka jouduin vain lepäämään kotona.

Niin, kyllä olen kiitollinen siitä, että jotain rahaa saan, mutta kyse ei ole nyt vain sairausloman aikaisesta tuesta, vaan myös siitä, että vauvan tarvikkeisiin ja vauvan kanssa kotona olemiseen ei enää ole tämän sairauden jälkeen yhtään varoja. 

Avaan sairastumista hieman, oletettavasti suuren työstressin myötävaikutuksesta puhjennut sairaus, jota nyt sitten omilla säästöillä hoitelen. Niillä säästöillä joilla oli tarkoitus selvitä vauvan kanssa. Aika kova kolaus, että siihen päälle lähti ne vähätkin vanhempainpäivärahat. Se olisi melkeinpä ihan sama, että en olisi koskaan käynyt töissä ja sen sijaan nostelisin tt-tukea. Terveys olisi säilynyt ja vauvaan olisi tismalleen tai ehkäpä jopa enemmän varaa.

Vierailija
29/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi haluan toivottaa sinulle voimia sairauden keskelle ja kaikesta huolimatta onnellista odotusaikaa <3

Raskaus- ja vanhempainrahan määrä perustuu tosiaan vuosituloihin eli valitettavasti tuo sairastuminen vaikuttaa päivärahan määrään. Tässä lisätietoa: https://www.kela.fi/vuositulot.

Jos jossakin vaiheessa on voinnin puolesta mahdollista, niin voisiko osasairauspäiväraha olla vaihtoehto töihin palaamiseen? Joissain työsopimuksissa sen ajalta maksetaan jopa täyttä palkkaa, jolloin osapäiväraha menee työnantajalle.

Itse olin pitkään sairaana raskausaikana, ja osasairauspäiväran saaminen oli helpotus. Jotenkin sitä vain selviää, ja niin selviätte tekin. Kaikkea hyvää jatkoon!

Kiitos. Kyllä aion mennä osapäiväisesti, jos vain kykenen. Meillä valitettavasti ei saa täyttä palkkaa, mutta helpottaisi edes vähän kuukausittaista elämää, vaikka ei vanhempainrahassa paljoa näillä summilla tulisi näkymään. Tällä hetkellä paluu on kuitenkin ehdoton ei. Stressiä pitäisi välttää, mutta tuntuu olevan mahdotonta.

Vierailija
30/30 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hakea myös päivärahaa 3 kuukauden tulojen perusteella, jos 12 kuukauden tarkastelujaksolla on erityistilanne. 

Valitettavasti tämä tilanne ei kelpaa kelalle. Typerää minustakin.

Lainaus kelan sivuilta:

Tietyissä tilanteissa päiväraha voi määräytyä tarkastelujakson viimeisten 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella. Tällöin edellytetään, että 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolla tilanteesi on ollut jokin seuraavista:

Olet valmistunut ammattiin ja suorittanut tutkinnon.

Esimerkiksi ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto, alempi tai ylempi korkeakoulututkinto.

Olet ollut suorittamassa asevelvollisuutta tai siviilipalvelusta.

Olet ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen osittain tai kokonaan poissa työelämästä alle 3-vuotiaan lapsen kotihoidon vuoksi.

Olet ollut vanhempainpäivärahakauden jälkeen

No justiinsa. Noissa muissa erityistilanteissahan on paremmassa asemassa kuin sairaana, harvemmin sairastumista voi itse valita ja ajoittaa tiettyyn ajankohtaan. Tosi reilua on joo, että nimenomaan sairauden takia ei sitten ole oikeutettu samaan kuin muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi