Kuukausilahjoitusta mietin, kumpi: plan vai unicef?
Saa perustella. Onko nämä luotettavia organisaatioita ja apu menee perille?
Kommentit (56)
Tarkkaile naapurustoa, kysy tuttavilta tietääkö he jotain avuntarvitsijaa, pidä korvat auki ja kuuntele. On olemassa varmaan täälläkin joku pulassa.
Itse annoin viimeksi israelinystävien kautta. Sielläkin voi vähän valita mihin, en halunnut antaa mihinkään nuorten kynsihoitoihin, se ei minusta ole tarpeellista. Mieti ensin mikä on sun mielestä tarpeellista, ja anna sitten mahdollisimman suoraan.
Jos haluat tukea köyhiä lapsia esim, sun täytyy nähdä vaivaa jotta saat selville missä oikeasti on avuntarvitsija. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ovat ehkä piilossa, omissa luukuissaan. Pidä käteistä mukana. Jos näät jonkun, jolla ei selvästi ole, anna heti. Älä anna niille jotka kerjää, monet narkit viettää aikansa pyydellen. Ole aina valmiina antamaan, et tiedä milloin sellainen tilaisuus tulee eteen.
Planissa saa lapsen (nimi, tunnuskoodi), jota tukee tai voi lahjoittaa koko organisaatiolle. Itselläni oli aika kauan avustettava maanviljelijän lapsi kauko-idästä. Kun koulutusavun tarve nimenomaan tuolta perheeltä loppui ja maatalous alkoi kannattaa, sain tiedon asiasta. Kävin kirjeenvaihtoa kummilapsen perheen kanssa. Tuntui hyvin luotettavalta järjestöltä. Kirjoitin kirjeet itse englanniksi, mutta voi kirjoittaa äidinkielelläänkin, jolloin vapaaehtoiset tulkit kääntävät kirjeet. En tiedä, onko sama käytäntö enää voimassa. Suoria osoitteita avustajille ei annettu, turvallisuussyistä.
Minulta menee kuukausilahjoitus Kummeille, lastensairaalan hankintoihin. Lisäksi maksan muutaman kerran vuodessa Hurstin apuun, Elämä lapselle -keräykseen, asunnottomien yhdistykselle ja ostan Kontti-tavarataloista vaikkapa lastentarvikkeita.
Unicefiä en tunne, myös Plan on mielestäni hyvä järjestö.
Vierailija kirjoitti:
Tue persuja kuukausittain
Lähetän heille kuukausittain kirjekuorellisen paskaa syötäväksi.
Kotimaiseen eläintensuojeluun olen lahjoittanut. PoPoPet ry Oulussa saa ihan kaikki lahjoitusrahani
Kotimaassa sadat ellei tuhannet suomalaiset lapset ja vanhukset näkevät nälkää. Omapa on asiasi tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö löydy jotain kotimaista kohdetta?
Suomi on saanut Unicefilta apua Toisen maailmansodan jälkeen.
Oliko ajat rehellisemmät?
Tämän asian ei pitäisi kuulua persuille millään tavalla. Heillä ei pitäisi olla mitään sanomista siihen miten joku yksityinen ihminen rahansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö löydy jotain kotimaista kohdetta?
Suomi on saanut Unicefilta apua Toisen maailmansodan jälkeen.
Kerro millaista apua?
Suomi oli ensimmäisten UNICEFin auttamien maiden joukossa heti järjestön perustamisen jälkeen.
Suomeen tuotiin ravintoa, lääkkeitä ja vaatteita, kun kaikesta oli sodan jälkeen pulaa ja esimerkiksi kenkien puute esti lapsen koulunkäynnin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata valtio pumppaa Afrikkaan yhä lähes kaksi miljardia euroa
Ihmiset ovat niin tietämättömiä.
Suomen kehitysavun selvästi suurin kohde on Ukraina.
Käytä rahat täällä ja nyt. Käy kahvilassa kahvilla, osta kivijalkaliikeestä jotain.
Mä en yleensä oikein luota tollasiin isoihin järjestöihin, tai siihen että kaikki rahat menisi auttamiseen. Itse tykkään lahjoittaa mm. Viipurin koirille, Hard Luck Paws:ille ja Woffa:lle.
Täällä on persuja jotka inhoaa kaikkea ulkomaan apua. Ei kannata piitata. Toki kotimaassakin köyhiä
Itselläni on kummilapsi Ukrainasta, olen avustanut ev.lut.kirkon Kotimaanavun kautta sekä tukenut Viipurin koiria.
Lahjoita suoraan yhdelle lapselle Afrikassa, kuten minä teen. Koulutus, asunto ja ruoka. 1eur/pv, joka ei ole mielestäni kallista. Ainakaan jos vertaa siihen, että kuinka kalliiksi tuli hänen sinne lähettäminen.
Tue persuja kuukausittain