Koska olet käynyt verikokeissa ja mikä veriarvo oli viiterajojen ulkopuolella
Kommentit (55)
Ei ole ollut enää varaa käydä lääkärissä vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Viitearvot ovat nimensä mukaisesti viitteellisiä. Osalla täysin terveitä voivat olla huomattavastikin pielessä. Tarvitaan lääkärin koulutusta arvioimaan milloin on oleellista. Erilaisia laboratoriokokeita on tuhansia.
Leukosyytit alle viitearvon -> infektioherkkyys-> riskiryhmään. HUSLAB Tutkimusohjekirja, sieltä löytyy viitearvot ja muutakin tietoa. Googlettamalla tutkimuksen saa netistä paljon tietoa. Lääkärin velvollisuus on ottaa yhteyttä jos arvot pahasti pielessä.
HDL kolesteroli on aina alle viitteen mulla. Ei tehdä mitään. Eikä se muutu mihinkään vaikka kuinka lisään liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy. Käytän vain verenpaineläkettä, paineet ok. Mittaan verensokerin kotona, arvot ok. Miksi pitäisi hypätä kuluttamassa muutenkin vähäisiä resursseja?
Verenpainelääkkeen syöjän pitäisi käydä säännöllisesti verikokeissa. Vähintään kahden vuoden välein. Miksi et käy?
En ole alkuperäisen kommentin kirjoittaja. Mulla mennyt verenpainelääkitys 15 vuotta, eikä kukaan lääkäri ole kertonut, että pitäisi käydä verikokeissa kahden vuoden välein.
Leukosyytit on mulla aina vähän koholla. En tiedä miksi. Ferritiini ollut aiemmin alle 7 nykyään hyvä. Trombosyytit koholla ja muutkin rauta-arvot huonot. Nykyään hyvät. D-vitamiini matala, ei ole mitattu kuin sen kerran. N48
Vierailija kirjoitti:
Leukosyytit on mulla aina vähän koholla. En tiedä miksi. Ferritiini ollut aiemmin alle 7 nykyään hyvä. Trombosyytit koholla ja muutkin rauta-arvot huonot. Nykyään hyvät. D-vitamiini matala, ei ole mitattu kuin sen kerran. N48
Niin ja hemoglobiini ollut ylimmillään 167. Lääkäri sanoi että ei ole koskaan nähnyt naisella niin korkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy. Käytän vain verenpaineläkettä, paineet ok. Mittaan verensokerin kotona, arvot ok. Miksi pitäisi hypätä kuluttamassa muutenkin vähäisiä resursseja?
Verenpainelääkkeen syöjän pitäisi käydä säännöllisesti verikokeissa. Vähintään kahden vuoden välein. Miksi et käy?
En ole alkuperäisen kommentin kirjoittaja. Mulla mennyt verenpainelääkitys 15 vuotta, eikä kukaan lääkäri ole kertonut, että pitäisi käydä verikokeissa kahden vuoden välein.
Täällä toinen sanoo samaa. Toistakymmentä vuotta lääkitty eikä ole verikokeista puhuttu. Kerran yksi lääkäri halusi ottaa natrium/kalium arvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan saanut uusittua verenpainelääkettä ilman laboratoriossa käyntiä, kuulemma 2 vuoden välein pitäisi ottaa verikokeet.
Kyllä minulle on aina uusittu verenpainelääke, vaikka en ole moneen vuoteen käynyt lääkärissä. Ei kai Suomi ole sentään mikään Pohjois- Korea, jossa ei saa päättää, käykö lääkärissä vai ei? Suomessa on toistaiseksi itsemääräysoikeus. Verenpainelääke ei sentään ole mikään bentsodiatsepiini.
Elokuussa kävin ja viiterajoissa muuten kaikki paitsi joku punasolujuttu vähän alle. Ei kuulemma mitään epänormaalia.
Missä te kaikki onnekkaat asutte jossa lääkärikäynnit ovat ilmeisesti ilmaisia?
Maksa arvot. Buranan käyttö nostaa sitä harmillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Maksa arvot. Buranan käyttö nostaa sitä harmillisesti.
Panadol voi olla huono maksalle. Burana jollekin muulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan saanut uusittua verenpainelääkettä ilman laboratoriossa käyntiä, kuulemma 2 vuoden välein pitäisi ottaa verikokeet.
Kyllä minulle on aina uusittu verenpainelääke, vaikka en ole moneen vuoteen käynyt lääkärissä. Ei kai Suomi ole sentään mikään Pohjois- Korea, jossa ei saa päättää, käykö lääkärissä vai ei? Suomessa on toistaiseksi itsemääräysoikeus. Verenpainelääke ei sentään ole mikään bentsodiatsepiini.
Jos verenpainelääkitys ei ole kohdillaan, ja paineet kuitenkin korkealla, munuaiset rasittuu. Verikokeesta nähdään munuaisarvo.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshoidossa voi mennä lääkäriin kun haluaa ja sopia hoitajan kanssa verikokeiden otosta. Eikä maksa mitään.
Otettiin pölyerittely ja siitä havaittiin, että olen allerginen koivulle eli koivu-IgE-vasta-aineet oli jotain 27 kun viiteraja oli joku 0,35.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetta seurataan nimensä mukaisesti verenpainemittauksin. Ei sille ole mitään verinäytettä.
Kesällä kävin.
Ferritiini oli vajaa 30. Viitteissä, mutta oikeasti rautavarastor tyhjät ja liuta oireita hiustenlähdöstä uupumukseen, närästykseen ja huimaukseen.
Syy: jouduin lopettamaan runsausiin kuukautisiin käytetyn lääkkeen, niin ferritiini tippui noin vuodessa 60 pykälää.
Hoito: Kävin infuusiossa, kun vatsani ei siedä rautaa.
Lopputulos: tukka ei enää tipu eikä närästä enää, huimaus loppui ja uupumus helpotti
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei tk-maksua.
Vierailija kirjoitti:
Elokuussa kävin ja viiterajoissa muuten kaikki paitsi joku punasolujuttu vähän alle. Ei kuulemma mitään epänormaalia.
Mittauta ferritiini.
Mulla oli aiemmin myös 1 punasoluindeksi alle viitteiden. Hbkin oli 150. Kuulemma kaikki hyvin.
Kävin itse ferritiinin mittaamassa ja se oli 13.
Jossain kohtaa oli paha anemia, hb alle 80 ja rautavarastot ihan tyhjät. Samaan syssyyn kaikki muutkin arvot oli ihan pielessä tuon takia. Onneksi iän myötä menkat rauhoittuneet luonnostaan normaaleiksi :) n32