Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettiko äitisi sulle mitään ihon- tai kauneudenhoitoon liittyvää?

Vierailija
15.11.2024 |

Minulle ei yhtään mitään, myöskään hygieniasta ei puhuttu sanallakaan ja kuukautissuojia ei välillä löytynyt talosta ainuttakaan (äiti ei itse sellaisia tarvinnut).

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meulle opetettu mitään, ei edes hampaiden pesemistä. Matkimme muita, esim. yökylässä. Itse aloin pestä hampaat ja kasvot aamuisin jo ala-asteellla 70-luvun lopulla. Jos kuitenkin pyysin jotain, esim. täälläkin mainittua Glerasilia, sitä kyllä ostettiin, samoin siteitä ym.

Mua hävetti pyytää mitään. Ostin kaikki itse. 

Vierailija
22/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin perushygienian, ja lisäksi sen miten ihoa hoidetaan. Esimerkiksi että riittävä kosteutus on tärkeää. Muuten se oli enemmän sellaista leikkiä, joskus leikin äidin ja siskon meikeillä ja ala-asteikäisenä kokeilin huvikseni heidän kasvojen- ja hiustenhoitotuotteita. Olen perheen neljäs tytär, joten kuukautiset oli aika luonnollinen asia. Tiesin jo alle kouluikäisenä mitä kuukautiset tarkoittaa, mihin siteitä käytetään ja molemmat vanhemmat vastaili kysymykseen tarvittaessa. Tämä vuosituhannen vaihteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Haukku itseään rumaksi ja samaan lauseeseen mainitsi että minä olen ihan samanlainen ja -näköinen. Huono mikä huono, ei se laittamalla muutu. 

Mistään hygieniasta ja menkoista ei puhuttu. Jostain, varmaan koulussa, olin menkoista kuitenkin kuullut ja tiesin mistä kyse kun alkoivat 11-vuotiaana. En kuitenkaan kertonut äidilleni asiasta, joten käytin lähinnä vessapaperia vuotoon... "Jäin kiinni" menkoista vasta kun olin vuoden jo vuotanut. Tuolloinkin asia vaan ohitettiin täysin huomaamatta. 

Olen syntynyt -82, äitini -60. 

Vierailija
24/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettanut. Eikä juuri mitään muutakaan. Puhui hyvin vähän lapsille.

Vierailija
25/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista opettiko suoraan, mutta mallia katsomalla kyllä varmaan jotain oppinut. Äidillä oli aina ollut lipaston päällä kasvovettä, voiteita ja hajuvesiä, yöpöydällä jalka- ja käsivoiteet. Lapsuudessani äidillä oli myös kalliimpia meikkejä, esimerkiksi Helena Rubinsteinin huulipunia. 

Minäkin kiinnostuin kovasti kosmetiikasta lapsena ja nuorena. Yves Rocherin minihuulipunat keräsin talteen ja ala-asteikäisenä halusin marketista Anytimen huulikiiltoa ja kimallepuuteria :) 

Vierailija
26/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä että semmoinen on turhaa hömpötystä ja markkinamiesten ketkuja, että ihoa pitäisi muka jotenkin hoitaa. Hänkin on aina vaan saippualla naaman pessyt eikä ole mitään voiteita käyttänyt ja hyvin menee. Hassua kyllä, hän on nyt lähes 70 veenäkin iholtaan erittäin nuoren näköinen, vaikka tosiaan ei ole ihoa hoitanut koskaan, ja joka kesä ottaa aurinkoa ilman suojavoiteita niin, että on todella ruskea.

Vierailija
27/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tykkäsin kyllä pienenä katsoa kun äiti meikkasi ja kiharsi pitkät hiuksensa kun oli menossa tansseihin. Ei mulla ole sitten enää kasarin lopulla kun aloin meikata ollut mitään paakkumaskaroita mitä äiti ennen käytti. Ihan itse olen opetellut meikkaamaan ja ostanut meikkejä ja finnivoiteeni, mihin siinä olisi äitiä tarvittu? 20 vuotta minua vanhempi yli kolmekymppinen vanha käpy... Kyllä me kavereiden kanssa itse hoidettiin meikkaaminen, ja voi että olikin sitten viimeisen päälle. Yks ystävätär tykkäsi sähkönsinisestä ja sitä väriä oli sitten rajauskynä, luomiväri ja ripsiväri. Mulla oli luomiväriä pinkkiä ja vihreää, ihan mahtava yhdistelmä. Kaverilla vaaleaa huulipunaa, korallin väristä, mulla pinkkiä. 

Siteitä kyllä oli, ja myöhemminkin koska minulla on kuusi vuotta nuorempi sisko ja 16 vuotta nuorempi sisko. Siinä taloudessa oli kyllä siteitä saatavilla yllin kyllin kymmeniä vuosia, hyvin pitkään sen jälkeenkin kun minä muutin kotoa 15-vuotiaana. Äidillä loppui kuukautiset 51-vuotiaana, silloin nuorempi pikkusisko on ollut jo teini ja varmasti myös hän on saanut siihen asti siteitä ja tamppooneja kun on muuttanut pois kotoa.

Vierailija
28/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
29/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Äitini oli kuin maalta kotoisin oleva yli-ihminen jonka mielestä naiseuteen ei tarvinnut opettaa mitenkään. Tosin myös uskova

Vierailija
30/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi halunnut laittaa Sanelma Vuorteen mannekiinikouluun, mutta en mennyt.

Nyt ajateltuna olisi saanut ryhtiä, ehkä vähemmän häpeää tmv. 

Vierailija
31/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella koulun terveyssisar jakoi ilmeisesti Väestöliiton esitteen, jossa kerrottiin kuukautisista. Lehtisen kansi oli jotenkin syntinen, vaaleanpunainen aukeava ruusunnuppu mustalla pohjalla. Kiitos siitä.

Vierailija
32/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tarvis. Ymmärsin itse pestä itseni ja aloittaa rasvaamisen, kun iho tuntui kaipaavan sitä.

Vierailija
33/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta "Tie terveyteen ja kauneuteen". Kunnon opas 100 vuoden takaa. Saa divareista.

Vierailija
34/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei opettanut , mummo opetti. Muistan kun sain isältä 20 markkaa ja ostin Lumenen tuotteita ( 70 - luvun alussa ). Äiti väitti kertoneensa minulle kuukautisista , joo "tuolla on ne siteet" oli tämä opetus. Ei voi kun ihmetellä.

Vierailija
35/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli kiertokoulun käynyt karjakko. Hän opetti, että muulloinkin peseydytään kuin saunassa. Dödöä ei ollut käyttänyt ennenkuin täytti 50 v, mutta ei haissut ikinä hieltä. Itse ostin dödön, kun 12 v olin ekassa kesötyöpaikassa.

Äidin ihonhoito ohje oli mahdoton toteuttaa. Ternimaidolla olisi pitänyt pestä kasvot. Näin teki itse ja vielä kuollessaan 86 v hänellä oli rypytön kaunis iho, vaikka vain nuorena sitä ternimaitoa käytti.

Oli erittäin valveutunut ja luki kaikkea mahdollista.

Vierailija
36/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo keskustelu nimellä 70 luvulla syntyneiden äiditm

Vierailija
37/37 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaaminen oli h*oraamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä