Vauva kanssa viime aikoina lentäneet!
Oletteko saaneet viedä Helsinkin-Vantaalla turvakaukalon portille asti vai pitää luovuttaa jo matkatavaroiden selvityspisteessä ruumaan.
Olisi pakko ottaa turvakaukalo mukaan, mutta mietityttää sen saama kohtelu matkatavaroissa.
Edessä olisi mahdollisesti kotimaan lento ihan lähiaikoina ja muutaman kuukauden päästä euroopan lento vauvan nyt 3 kk kanssa. Muutkin vinkit kelpaa hyvin.
Kommentit (8)
Meillä on Britax baby safe plus ja luulin että se ei mahtuisi sinne hattuhyllylle, mutta sehän onkin hyvä jos mahtuu.
Reissasimme tammi-helmikuun vaihteessa Espanjaan ja takaisin 4,5kk poikamme kanssa. Lennot oli SASsin ja yhteistyökumppaneiden lentoja. Soitin etukäteen ja kysyin kaukalon käytöstä ja Oulun pään virkailija sanoi, että kaukalo pitäisi laittaa ruumaan, jollei sille ole varattu erikseen paikkaa. Emme kuitenkaan tehneet niin, vaan otimme riskin ja otimme kaukalon (vanhempi malli Maxi-Cosista) portille asti.
Millään kerralla kukaan ei sanonut mitään kaukalosta, vaan pikkumies matkusti siinä aina konetta vaihtaessa. Menomatkalla laitoimme kaukalon aina hattuhyllylle nousun ja laskun ajaksi ja itse lennolla pikku-ukko oli siinä - jos oli vapaata - nousut ja laskut hoitui omissa vöissä, jotka oli kiinni mun vöissä. Takaisinpäin eka lento meni samoin, mutta seuraavilla lennoilla pikkumies saikin olla omassa kaukalossaan koko ajan ja kaukalo oli kiinni penkin vöissä; selkä menosuuntaan kuten autossakin. Jos ostaa kaukalolle oman paikan, näin varmaan on tarkoitus tehdä aina, mutta jos koneessa on tilaa, se todennäköisesti onnistuu ilman ostettua paikkaakin.
Mukavaa matkaa.
Ei mulle ole tullut mieleenkään, ettei kaukaloa saisi ottaa koneeseen! Tosin kokemusta on vaan kotimaan lennoista (lähinnä Oulu-Helsinki-väliltä) mutta aina meillä on lapset olleet auton istuimessa koneessa. Kerran on tosin tainnut käydä niin, että kaikki paikat olivat varattuja, joten kaukalo laitettiin koneen etuosan matkatavarakaappiin, mutta ikinä ei ole minkäänlaista kommenttia tullut että pitäisi ruumaan laittaa. Saati sitten, että pitäisi oma paikka varata, ja erikseen maksaakin!
Ollaan lennetty aina Finnairilla, paitsi nyt viime viikonloppuna Blue1:lla. Ja Blue1:lla henkilökunta jopa suositteli vauvan (2kk) pitämistä nousun ja laskun aikana istuimessa eikä sylissä, koska turvaistuin tukee paremmin lapsen selkää mahdollisessa äkkijarrutustilanteessa.
Ja ainakin itse olen kokenut, että istuin on ihan ylikätevä myös vauvan kuljettamiseen lentokentällä, varsinkin kun yksin matkustaa kahden alle 2-vuotiaan kanssa..
Hyvää matkaa, eiköhän se istuin kulje kiukuttelematta mukana! =) Ja voithan aina varalta ottaa vaikka kantoliinan mukaan, siinä ainakin meidän neiti matkusti mukavasti kun ei enää koppaa tarvinnut, muttei jaksanut itse kävelläkkään!
Arica, lentokonkari Catina 1v7kk, sekä Walto 2kk
Turvakaukalo ollut mukana koneessa joka lennolla viimeisen kolmen kuukauden aikana olen kolmasti lentänyt. Yksi kotimaan edestakas, yksi euroopan sisäinen ja yksi transatlantic lento.
Pariisi-Hki lennolla joulun tienoilla kone oli niin täynnä, ettei vauvoille ollut antaa omia istuimia eikä kaukaloitakaan siksi huolittu koneeseen. Saimme kuitenkin työnnellä vauvat (iältään 5kk) rattailla koneeseen asti, josta ne tultiin hakemaan ruumaan (rattaat siis :oP). Kaukalot sujautettiin siinä muovipusseihin ja rattaat taiteltiin; mikään ei ruumassa kolhiintunut. Huono puoli oli se, että meidän piti saada rattaat ja kaukalot Hki-Vantaalla jatkolentoa odotellessamme välittömästi koneen laskeuduttua (eli niiden olisi pitänyt tulla matkatavarahihnalle ensimmäisinä, mutta näin ei todellakaan ollut, vaan jouduimme odottelemaan n. 40 minuuttia).
Suomen sisäisellä lennolla (Hki-Joensuu) saimme sitten vauvat kaukaloineen koneeseen, rattaat tultiin taas hakemaan koneen ovella ruumaan. Takaisinpäin lentäessä kaikki laitettiin suoraan ruumaan omasta pyynnöstämme, mutta kaukaloita eivät koneeseen olisi kyllä huolineetkaan... Jostain syytä Joensuun check in oli kaikkein " huonoin" ; siellä tosiaankaan yritetty katsoa mitään helpotuksia kahden vauvan kanssa matkustaville... Ehkä työvuorossa ollut henkilö ei ollut aamuihmisiä :o) (kone lähti jo kuuden aikoihin).
Mutta kaikkiaan lentäminen vauvojen kanssa oli huomattavasti helpompaa kuin olin kuvitellut!
Oi-kukka & tyttäret 7kk
olisi just Joensuuhuun.
Mites sen kaukalon kanssa turvatarkastuksessa? Saako vauva mennä siinä portin läpi vai pitääkö vauva ottaa pois ja kaukalo läpivalaisuun?
Turvatarkastuksessa vauva piti ottaa syliin ja rattaat työnnettiin tyhjänä portista. Pariisissa kaukalot laitettiin läpivalaisuhihnalle ja rattaiden runko-osa työnnettiin portista.
Tulimme Marokon matkalta n. kuukausi sitten, nyt8,5kk vauvamme kanssa. Veimme vauvan turvakaukalossa koneeseen, koska oletimme että kaukalon saa sinne viedä, eikä välilaskujenkaan aikana toisilla lentokentillä ollut mitään ongelmaa saada kaukaloa sisälle koneeseen. Finnairilla kun kone ei ollut täysi niin saimme vauvalle oman paikan jossa se sai köllötellä kaukalossa koko matkan, myös nousut ja laskut. Suosittelen että kokeilette samaa. Kaukalohan mahtuu myös koneen yläosan käsimatkatavaratilaan jos ei paikkaa vauvalle koneessa löydy.