Ennenaikainen synnytys. Millä viikoilla ja minkä takia syntyi aikaisemmin?
Kiinnostaisi lukea kokemuksia ennenaikaisesta synnytyksestä. Itsellä todettu lapsen olevan iso rv 23, eikä todennäköisesti synny aikaisemmin, mutta mieleen tulee kaikenlaista raskaana ollessa...
Joskus syytä ei voida selvittää, mutta jos lääkäri on sanonut jotain syyksi, niin mikä se oli?
Kiitos vastanneille!
Kommentit (4)
mullakaan ei mitään syytä synnytyksen käynnistymiselle edes etsitty-
Tapahtumasta on kohta 6v ja asiasta jo vitsaillaan paljonkin. Nimittäin poika syntyi 3 päivää ennen joulua ja keskenämme ollaan todettu syynä olleen sen, että äiti stressasi jouluvalmisteluista niin kovasti, että poika luuli kyseessä olevan aivan ainutlaatuinen asia, joka ei enää ikinä toistu ja on nähtävä. Näissä sen jälkeisissä raskauksissa olen vakuutellut aina, että joulun ehtii kyllä nähdä seuraavanakin vuonna. (taas olisi la helmikuussa, jo kolmas peräkkäin)
Poika oli syntyessään 1730g ja 41 cm, alussa paino sahasi, mutta tasaantumisen jälkeen kaikki meni hienosti ja sai ikätoverit kiinni jo ennen puolen vuoden ikää.
Itsellä ainut lapsi syntyi viikkoa ennen la:ta, joten ennenaikaisuudesta ei ole kyse. Ajattelin vain kommentoida tuota kokoa.
Omassa raskaudessani lapsen todettiin rakenneultrassa olevan lähempänä viittä kiloa ja koska olen itse aika pieni (160cm, 50kg), tätä sitten seurattiin ultrassa pariin otteeseen.
Kuitenkin kasvu tasaantui raskauden edetessä ja syntyessään kaveri painoi vajaan 3,7kg. Myös monelta tutulta olen kuullut, että rakenneultran aikoihin on sikiö huidellut aika kovilla kasvukäyrillä.
Itsellä tosin olin yksityisellä ultrassa, ja siellä lääkäri arvioikin lapsen olevan syntyessään noin 3,8kg, eli ilmeisesti tuo jonkinlainen kasvupiikki on aika yleistä tuossa vaiheessa raskautta.
Halusin vain kommentoida siksi, että koon takia on noilla viikoilla vielä turha panikoida, kannattaa käydä yksityisellä ultrassa myöhemmillä viikoilla jos asiaa miettii :)
Minulla on neljä lasta, jotka ovat syntyneet yli ta iali la:n, ja ihan ajallaankin. Yhteistä kaikissa on ollut se, että käyrien ja kuvien mukaan lapset on notmikokoisia, syntyessään arvioitu 3,5-4 kiloisiksi.
Ensimmäinen syntyi 41+3, koko 4920g 53,5cm. Olihan tuo aika raju ekaksi lapseksi, siihen aikaan ei tehty juurikaan ultria raskausaikana, minulle tehtiin raskauden puolessa välissä kun olin aika aneeminen, kaikki kuitenkin oli ihan ok, eikä mikään viitannut lapsen kokoon.
Toinen 40+0 4435g ja 54cm. Minulle tehtiin rakenneultra, kakki ok, sokerirasitus, kaikki ok, ja kokoarvio tuon esikoisen koon vuoksi, sitä tosin jouduin vaatimalla vaatimaan, kun esikoisen iso koko ei kuulemma ollut indikaatio toisen koon tarkkailulle. Kokoarvion mukaan lapsen piti olla la_na pienempi, mutta toisaalta luvattiin ottaa herkästi polille jos la ylittyy, uuteen arvioon. No ei ylittynyt la eikä koko.
Kolmas on se ennenaikainen, 36+3 viikolla syntynyt, alkuraskaudessa oli uhkaava keskenemno/ kaksosen keskenmeno, se jäi arvoitukseksi, rv 10. Muuten raskaus oli todella raskas alusta loppuun, ja 36+2, 2 viikkoa muuton jälkeen, alkoi lapsivedet tihkumaan. 18 tuntia tihkumisen alkamisesta synnytys käynnistyi. Ja oli mun synnytyksistä pisin ja raskain, vaikka lapsi olikin sinänsä "pieni" 3860g/ 50cm. Hapetuksen kanssa hällä oli alkuvaikeuksia, eikä sokerit pysyneet, joten hän haki keskolasta vauhtia.
Neljäs oli ihan oppikirjasynnytys, rv 39+6, lapsen koko 4715g (muistaakseni...) ja 54cm. Ihan normiraskaus taas. Paitsi että isompien vuoksi mulle tehtiin taas se sokerirasitus, joka ei näyttänyt mitään, ja raskaus meni mallikkaasti ja arvioiden mukaan ( vielä synnytyssalissakin kysyin käsikopeloarviota ;)) lapsen piti olla likempänä 4 kuin 5 kiloa :p
syntyi viikolla 35(ihan hyvät viikot kuiteskin),eikä siihen synnytyksen käynnistymiseen mitään syytä edes etsitty mutta itse olen sitä mieltä että raskauden aikana vaivannut toistuva virtsatietulehus että on varmasti tehnyt osansa.