Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsien puutuminen....????

07.08.2006 |

Heips!

Olen aatellut, että tää mun kaamee sormien neulottuminen varsinkin yöllä johtuu jumiutuneista hartioista, mutta enää en jaksa uskoa siihen:(

Kävin perjantaina hierojallakin ja jumissahan nuo ovat, mutta yleensä jo yksi kerta auttaa tuohon sormien neulottumiseen. Sitä on ollut siis jo aiemminkin ja sormet ovat neulottuneet, kun tekee jotain missä käsi/kädet ovat sydämen yläpuolella(esim. hiusten föönaaminen, auton ratista ylhäältä kiinnipitäminen), mutta on mennyt ohi hetimiten, kun olen laskenut kädet alas.

Nyt tilanne on kuitenkin aika harmilloinen ja inhottava :( Olen jo monta yötä joutnut heräämään ja nousemaan oikein sängystä ylös sen vuoksi, että sormet ovat kuin puupökkelöt, todella neulottuneet ja puutuneet ja turvonneet(ei näy, mutta tuntuu siltä..) ja ne jopa sattuvat:(

Ainoa tapa millä tuon saa menemään ohi on nousta ylös ja pitää kädet alhaalla!! Tosin ihan hetkessä tuo ei tapahdu.

Olen koittanut nukkua niin, että kädet ovat koko aika suorina sivuilla tai kuitenkin niin, että ovat sydämen alapuolella....mutta ei auta:( Olen nyt kahtena yönä nukkunut lähes istuma-asennossa ja silloin käsi (vasempi on pahempi!!) saa roikkua sängyn ulkopuolella eikä tällöin neulotu niin helposti. Jos makuulta roikotan kättäni sängyn ulkopuolella niin ei auta!

Alkaa pikkuhiljaa mennä hermot, kun yöt ovat niin katkonaisia....

Mietin, että onko teistä kellään muulla tällaista vastaavaa??? Voisiko liittyä jotenkin raskauteen??? Nyt on jonkun aikaa ollut myös turvotusta varsinkin jaloissa ja ehkä myös sormissa. Liittyvätkös kenties toisiinsa?? Juonut olen todella paljon ja pitänyt jalkoja ylhäällä sun muuta, mutta nää helteet alkavat olla jo vähän liikaa meikäläisellekin. En ole eläissäni kärsinyt turvotuksesta ja se tuntuu aika epämiellyttävältä.

Huomenna on neuvola, että siellä sitten aion totta kai asiasta mainita, mutta olis vaan mielenkiintoista tietää onko myös muilla tällaista vaivaa ja auttaako siihen mikään??!

Kaikki neuvot otan kiitollisena vastaan:)

T. Je_Ni 32+1

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotttelin käsien turvotuksesta itsekin ja kyselin muita kohtalotovereita pari päivää sitten. Eli mulla myös sormet ovat varsinkin öisin, mutta myös päivällä kuin puupökkelöt. Sormet ovat selvästi turvonneet, sillä sormukset eivät mahdu sormiin, ja kuitenkin juon nesteitä useita litroja päivän mittaan eli nestehukkaa tää ei voi olla. Nivelet tuntuvat kipeiltä käsiä yhteen puristettaessa. Joku vastasi mulle silloin, terkkarin sanoneen, että turvotuksen pitäisi hävitä pari viikkoa synnytyksen jälkeen, eli sinne asti ilmeisesti pitää vaan sinnitellä pökkelösormilla... valitettavasti mullakaan ei ole mitään hyvää keinoa, millä turvotuksen ja kivun saisi lakkaamaan. Jos jotkut tietävät, niin mielelläni minäkin kuulisin kommentteja lisää asiaan liittyen.

terv. tiitiäinen rv 32

Vierailija
2/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole turvotusta, sillä on hieno nimikin, vaan en muista.

Mulla tuli tuo ongelma kesäkuun alussa, laskettu aika oli heinäkuun lopussa- Siellä on hermot jumissa, ja joskus menee raskauden jälkeen ohi, mutta joskus ei ja se pitää leikata, eli vapauttaa se hermo. Mun kaverilla leikattiin paikallispuudutuksessa ja siinä viilto tehtiin kämmenestä ranteeseen, sairaslomaa 8 vikkoa.

Mä luulin että menee synnytyksen jälkeen ohi (2 viikkoa sitten synnytin), mutta ei, viime yönäkin heräsin kun koko käsi oli ihan puutunut.

Oikeasta kädestä siis kyse, keskisormi on ihan tunnoton ja 2 viereistä sormea puoilttain tunnottomat. Tosi ikävä vaiva!

Tikkuilee ja pistelee, sekä hieman turvonneet.

Lääkäri sanoi että jos ei mene parissa kuukaudessa ohi, pitää leikata, muuten ne hermot voivat vaurioitua loppuelämäksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

canalis carpi-oire (ts rannekanavasyndrooma). Johtuu alun alkaen turvotuksesta, turvotus aiheuttaa sen että yksi ranteen hermoista jää " ahtaalle" ja siitä taasen seuraa sormien puutumista. Vaiva saattaa todellakin helpottua synnytyksen jälkeen kun turvotus laskee, mutta joissain tapauksissa pinnetila jää päälle ja ainoa hoitokeino on leikkaus.

Vierailija
4/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Tiedän tunteen se on ihan hirvee kun kädet yöllä puutuvat, mulla poitsua odottaessa ihan sama juttu. Minäkin kärvistelin asian kanssa useita kuukausia. Kysymys on rannekanavien tulehduksesta, mulla se lähti kyynärpäistä saakka. Eli tenniskyynärpäät ja rannekanavien tulehdus. Hieronta vain pahensi asiaa ja yöt muuttuivat entistä tuskaisemmiksi. Pyysin päästä samalle lääkärille, joka hoiti tenniskyynärpäitäni aiemmin. Hän otti asian hoitaakseen ja apua sain!! Tulehdus oli siis edennyt ranteisiin saakka, jota raskaus kuulemma edes auttaa. Minulle pistettiin kortisonia+puudutetta (ei ole haittaa sikiölle!!) molempiin kyynärpäihin ja rannekanaviin (tuntu aika ikävältä), mutta oli kyllä sen väärti. Sen jälkeen ei tarvinnut puutumisia kuunnella. Mulla siis kyse oli jo niin hankalasta ja pitkäaikaisesta tulehduksesta, että kaikkiaan sain 12 piikkiä. Sitten kun hokastiin pistää myös ranteisiin ni kylläpä helpotti.

Kantsii mainita tosiaan asiasta neuvolassa, niin saisitte avun nopeammin kuin minä. Niin ja yks mistä oli yöksi apua, niin sain kuntoutuksesta lainaksi rannetuet, jotka laitoin nukkumaan käydessä napakasti molempiin käsiin.

Hansuliini

Vierailija
5/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpäs ymmärtänytkään, että kyseessä saattaa olla jotain tuollaista:/ Sellanen tunne tosiaan on, että joku hermo olisi puristuksissa ja mä olen sitten koittanut painella ja sörkkiä kyynärpäistäni sellasta kohtaa, että helppaisi ja yks yö sellasen luulin löytäväni...Ilmeisesti kuitenkin on parempi olla " sörkkimättä" .

Voi kökkö....että kyse ei sitten välttämättä olekaan ihan pian ohimenevästä vaivasta vaan pitää " oppia elämään" tunnottomien sormien kanssa, GREAT!!!!

Kortisoni ym. piikit eivät kuulosta kovin " mielenkiintoisilta" ....auts :(

No, huomenna otan neuvolassa asian puheeksi ja katsotaan passittaako mut lääkärille.

Tähän asti onkin mennyt raskaus vähän liiankin hyvin...että vielä ehtii tulemaan jos jonkinlaista " kremppaa" .

Kiitokset vastauskistanne :)

T. Minä taas

Vierailija
7/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo rannekanavaoireyhtymä ja siitä johtuva käsien pistely ja puutuminen etenkin öisin. Suurin osa saa siis olla aika huoletta, vaikka tuo onkin aika inhottava oire.

Esikoista odottaessa se alkoi huomattavasti myöhemmillä viikoilla, nyt on taas antanut vähäisiä merkkejä itsestään... Uh, ei auta kuin sinnitellä vaivan kanssa ja toivoa, että se taas katoaa jonkin ajan kuluttua synnytyksen jälkeen.

Tässä yksi linkki aiheesta:

http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Ammattitaudit/Ammattitautilu…

Itselläni on ollut käytössä nuo yölastat ranteisiin, helpottavat oiretta tosi paljon vaikka niihinkin on totutteleminen!

Vierailija
8/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa laittamassani linkissä, viimeisessä kappaleessa mainitaan tuo kortisonipistos hyvänä hoitomuotona etenkin raskauden aikana. Paikallisesti pistettävä kortisoni tosiaankin vaikuttaa vain paikallisesti, eikä siitä ole haittaa sikiölle. Sen sijaan äidin kädet se saattaa säästää myöhemmältä leikkaushoidolta, jos pinne uhkaa hermoja.

Vierailija
9/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu vaiva mullekin edellisestä raskaudesta. Puhelimessa puhuminen oli inhottavaa, käsien puristusvoimaa oli vaikea arvioida ja tavarat tippuivat käsistä jne.

Kyse voi olla siitä, että raskauden aikana turvotus (voi olla lievääkin) puristaa hermoja. Mulla vaiva alkoi helpottaa noin kuukausi synnytyksen jälkeen.

Vierailija
10/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä Britanniassa ainakin ihan tunnistettu raskausoire...Tästä linkistä vähän itsehoitomenetelmiäm, hieronta-ohjeita ja käsijumppaa jos vaan kielitaito riittää....

http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/antenatalhealth/naturalremedies/c…

Jonna rv 25+4

Vierailija
11/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä osaan kääntyä homeopaatin puoleen, jos oire oikein pahaksi äityy :)

Vierailija
12/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole kiva oire, ei...

Edellisessä raskaudessa itselläni ei ollut tuntoa laisinkaan toisen käden kolmessa sormessa ja puolessa kämmenessä viimeiseen kuukauteen ja pari viikkoa synnytyksen jälkeen.

Minulla syy ei kuitenkaan pääasiassa ollut turvotus tai hermopinne vaan paikkojen löystyminen. Nikamat löstyivät selästäkin niin, että niskoissa jäi hermot jumiin ja käsi puutui.

Tosi tyypillistä, sanoi synnärillä fysioterapeuttikin :(

Ihme kikkoja ei ole, syviä lihaksia vahvistavat jutut voi auttaa.

Hierojalle kannattaa snoa, että paikat voi olla tosi löystyneet, eli nikamia ei pitäisi hirveesti liikutella.

Nyt menossa toinen odotus, viikkoja 32 ja yöt jo tikkuillaan. Odottelen vaan milloin tunto katoaa kokonaan...

Nytkin paikat niin löysänä, että fysioterepeutti käski pitämään kunnon kenkiä, etten kompuroi ja nilkka tai polvi muljahda sijoiltaan. Voi kuulemma lähteä aika helpostakin.

Vierailija
13/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan eivät antaneet niitä mulle :-( Kysyi, että mistä mä olen tällaista kuullut (siis tää rannekanavahommeli, josta monet puhuivat tässä viestiketjussa), kun he eivät kyllä tuollaisesta menisi niin sanomaan... Olivat siellä kuulemma puhelleet tästä tapauksesta ja olivat tulleet siihen lopputulokseen, että ensin pitää tutkia mistä tuo sormien puutuminen ym. johtuu ja että pikemminkin noista rannetuista olisi haittaa kuin hyötyä mun tilanteessani.. Just joo, no ei sitten !!!!

Menen huomenna neuvolaan ja HALUAN selvyyden asiaan! Mulle ei riitä vastaukseksi, että " Se on vaan turvotusta-ihan normaalia" !! En halua, että saan mahdollisesti jonkun hermovamman lopun elämäkseni!

Kiitos vielä kaikille vastanneille. Tuun vaikka huomenna kertomaan mitä mieltä neuvolan täti oli.

Terkuin: Je_Ni

Vierailija
14/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin piti käydä lääkärillä ekaks ja sitä kautta sain sit kuntoutuksesta rannetuet. Mut sillon kun mul ei ollu tukia, niin pidin yöllä ideaalisidettä ranteissa, niistäkin oli kummasti apua. Niitähän saa apteekista varmaan ihan edullisesti.

Toivotaan, että saat huomenna apua vaivaasi!!

Hansuliini

Vierailija
15/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eiköhän tämä tästä. Ei vaan tuo nukkumaan meno kiehdo niin kovasti, kun tietää miten taas yöllä herää siihen sormien puutumiseen..

Itse asiassa juuri tuota sidehommelia mietin....katotaan mitä huominen tuo tullessaan:)

Vierailija
16/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on tutkia, mutta kyllä mä tukia uskaltaisin kokeilla. Kärsin ajoittain jännetupen tulehduksista ja olen ostanut Instrusta rannetuen.

Vierailija
17/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ajatellut, että mulla on päässä vikaa, ku joskus yöllä herään outoon tunteeseen. Kädet oudon tuntuiset ja kun niitä ravistelee, niin ne jämähtää aivan turraksi. Hetken päästä alkaa tikustelemaan. Tätä ei tapahdu joka yö. Yks yö jopa vasen jalka oli pökkelö. Silloin aloin jo huolestua. Ajatella, että moni muukin kärsii moisesta vaivasta. Mulla on kyllä hartiat todella jumissa ja oon ajatellu hierottaa. Mulla myös oikeassa kädessä tenniskyynärpää, johon sain kolme kortisonipiikkiä keväällä. Mutta edelleen kyynärpäässä tietyissä asennoissa kipua. En ole jaksanut käydä lääkärissä, kun ei paljoa haittaa. Olen ajatellu puhua neuvolassa lääkärille tuosta puutumisesta. Mulla nyt rv 10+1.

äitiliini74 rv 10+1

Vierailija
18/20 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut ongelmana jo oikeastaan ennen raskausaikaa koko käden puutuminen. Oikea käteni menee öiseen aikaan vaikkapa selälläni maatessani aivan turraksi ja pitää toisella kädellä auttaa jos meinaa saada käden esimerkiksi nostettua. Kättä ei siis edes tarvitse jumittaa tyynyn alla.

Olen laittanut ongelman raskaudesta johtuvan turvotuksen ja totta kai myös ylipainon syyksi. Puutuminen saa luultavasti kohdallani alkunsa kyynärhermon jäämisestä jumiin/ahtaumasta. Ärsyttävä vaiva, mutta ajan saatossa olen oppinut tulemaan sen kanssa toimeen. Puutumisoireen lisäksi käsistä putoilee tavaroita ihan solkenaan. Olen nykyään ihan koppurakynsi ja varsinkin keittiössä kolisee erittäin usein kun veitset ja kattilat putoilevat käsistä. Kun suoristan käteni ja jännitän käsivarteni, kuuluu tuolta kyynärvarresta hirveä rutina. -Ei liene normaalia?

Oikeastaan tämä käsien puutumisongelma on hyvin pientä tämänhetkisiin selkäongelmiini. Monta viikkoa pitäisi vielä kyetä kävelemään, mikä on näillä molemminpuolisilla iskiaskivuilla melkoinen saavutus kun jalat eivät tahdo toimia. Täytyy sanoa, että tämäkin raskaus on jälleen kerran omanlaisensa kokemus.

Kanelisokeri 25+2

Vierailija
19/20 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä inhottavan paljon kohtalotovereita!

Itselläni tänään rv 35 ja käsien puutumisesta olen kärsinyt jo kohta 10 viikkoa. Sairaslomalla olin puutumisen takia ja siitä johtuvan unettomuuden takia 4vkoa, tänään alkoi onneksi jo mammaloma :)

Lääkäri antoi diagnoosin " rannakanavan oireyhtymä" ja käski hakea rannetuet lainaan joista on ollut vähän apua.

Ole itse elänyt siinä toivossa että synnytys vie puutumisen pois mutta siis sekään ei ole varmaa...apuva, tää on niin kamalaa että hulluksi tulen jos vielä synnytyksen jälkeen jatkuu : /

Puutuminen menee tavallaan niveliin ja sitten niitä alkaa särkemään ja tosiaan tavarat lentelee käsistä, ties kuinka monet lasit rikkonut ja juomat kaatanut ;)

Täytyykin lukea nuo linkit josko sais vähän tietoa ja apua.

Mä kävin kans hierojalla ja vyöhyketerapiassa mutten saanut kuin hetkellisen avun joten olen päättänyt nyt mennä ilman niitä hoitokienoja loppuun saakka.

Jaksamista kaikille, tämä on todella kiusallinen vaiva ja tuntuu ettei kukaan usko kuinka inhottavaa tämä edes on!!!

Kathy ja pallero rv35

Vierailija
20/20 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullostaa nuo teidän kirjoittamat viestit tutuilta. eli, itse olen kärsinyt samasta vaivasta kahdessa raskaudessa. yöt olivat yhtä tuskaa, kun kipu oli niin kovaa. esikoista odottaessani kerroin tästä vaivasta neuvolassa ja sieltä sain tälläisen ohjeen:

kylmiä kaalin lehtiä sidotaan kipukohtiin ideaalisiteellä. itse laitoin 1-2 lehteä kämmeniin ja ranteeseen ja yhden lehden kyynärpäähän. ja vielä pahimpina öinä otin 2x 500mg panadolia. itselläni tämä helpotti yöunia. kävin myös hierojalla, mutta sieltä ei apua löytynyt. ja sen jälkeen vasta kokeilin tätä.

kokeilkaa ihmeessä tätä poppaskonstia, kun se ei edes paljoa maksa.

-p-