Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsen opiskelemaan? Tulevaisuus tuntuu toivottamalla näin abivuotena.

Vierailija
14.11.2024 |

Opiskelupaikat menee joko suoraan todistuksella, tai sitten pääsykokeiden kautta noin puolet, jolloin todistuksella ei ole mitään merkitystä ja kaikki ovat samalla viivalla. Oli sitten pelkkää A:tai E:tä. Kirjoitin keväällä yhden C:n ja nyt syksyllä E ja E. En tule pääsemään siis todistusvalinnan kautta. Keväällä kirjoitan vielä ne itselleni kaikkein vaikeimmat aineet.  AMK:hon ja yliopistoon nykyään aika vaikea päästä. On tietenkin alat, kuten diplomi-insinööriksi ja insinööriksi, joihin ei ole hakijoita, mutta matemaattiset alat ja suunnittelu ei ole mun vahvuuksia.  En halua sairaanhoitajaksi, sosionomiksi tai opettajaksi.

Jatkuvasti joka paikassa on yt:t.  Tuntuu ihan toivottomalta tulevaisuus. Vaikka jostain lopulta saisi opiskelupaikan, niin onko enää tulevaisuudessa töitä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin mielestäni ok paperit. L E E M B ja kolmas vuosi ilman opiskelupaikkaa. Mielestäni olen ihan fiksukin.  Olen hakenut ammattikorkeakouluun liiketaloutta ja yliopistoon kauppatieteitä. En olen ollut lähelläkään päästä sisään. 

Insinööreiksi ei ole hakijoita yliopistoon, eikä amk:hon, mutta näillä aloilla on keskeytysprosentti ihan todella suuri. Ilmeisesti ala kuitenkin sen verran vaikea. Työllisyystilanne olisi hyvä.

Vierailija
2/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelun lukion jälkeen lähihoitajaksi, kun en vain päässyt muualle. Töitä riittää ja tykkään kyllä työstä. Miinusta palkka ja vuorotyö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär kirjoitti L, 2 x E, 2 x M ja pääsi todistusvalinnalla sisään. L tuli terveystiedosta, joka ei siis edes anna niin paljoa pisteitä kuin moni muu reaaliaine. Se toki pelasti, että toinen M oli pitkästä matematiikasta.

Vierailija
4/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rimaa pudottamalla pääsee opiskelemaan. Joskus se ihanne ammatti ei ole se kaikkein paras tai sopivin,

Vierailija
5/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin lukion (pian) käynyt ja kyllä mä korkeakouluun haluan. Amk tai yliopisto.  Mitenkään en halua siis ammattikoulua väheksyä, mutta en halua toisen asteen tutkintoa, kun se mulla jo pian on.

Vierailija
6/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohooja kertoi että heidän firmassaan olisi töitä. Kuulemma oppisopimuksella kouluttavat niitä koska vasinaista nuohoojakoulua ei ole tai oppilasmäärä on pieni. 

Vierailija
7/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rimaa pudottamalla pääsee opiskelemaan. Joskus se ihanne ammatti ei ole se kaikkein paras tai sopivin,

No jos ei kertakaikkiaan halua vaikkapa sairaanhoitajaksi, niin ei mitään järkeä opiskella sellaiseksi. Esimerkkinä siis tämä.

Vierailija
8/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirjoitin mielestäni ok paperit. L E E M B ja kolmas vuosi ilman opiskelupaikkaa. Mielestäni olen ihan fiksukin.  Olen hakenut ammattikorkeakouluun liiketaloutta ja yliopistoon kauppatieteitä. En olen ollut lähelläkään päästä sisään. "

Oletko käynyt valmennuskurssin? Oma lapseni kirjoitti huomattavasti sinua heikommin mutta valmennuskurssin kautta pääsi kyllä kauppatiedettä lukemaan. Piti tehdä sen puolisen vuotta kovasti työtä mutta se sitten palkittiin.

Vierailija
9/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa ehti tapahtua paljon neljässä, viidessä vuodessa. Hae opintoihin myös ympäri Suomea, älä jumahda vain kotipaikkakunnalle. Katsele pääsytuloksia ja mene vaikka Vaasaan, sinne on aina suht. helposti päässyt...

Vierailija
10/10 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"AMK:hon ja yliopistoon nykyään aika vaikea päästä. "

Niin iso osa pyrkijöistä tekee tosi paljon työtä niiden pääsykokeiden eteen että jos ei joko ole ymmärrystä siitä vaadittavasta työmäärästä tai ei ole pitkäjänteisyyttä siihen niin sisäänpääsy voi olla vaikeaa.

Se vaatii nykyään yhden talven mittaista täyspäiväistä ja hyvin suunniteltua panostamista.