Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin toiminta hämmentää, en ymmärrä.

Vierailija
14.11.2024 |

Eli siis tilanne on se, että olin kesällä lyhyellä osastojaksolla vapaaehtoisesti ja oli masennusta ja ahdistusta. Osastojakson jälkeen olin sairaslomalla ja minulla ei ollut työnhaku velvoitetta. 

Sairaslomani loppui ja työkkäri sanoi että lisäisi työnhaku velvoitteen pian ja mietittäisiin opiskelua tai muuta, kuntouttavassa olen jo ollut mutta se jakso on loppunut, eikä työkkäri näe sitä nyt hyvänä vaihtoehtona. 

No, työnhaku velvoite on nyt 1 paikka kuukaudessa, terveyden tila huomioiden. Nyt kun puhuin työkkärin kanssa ja olisin valmis palaamaan kuntouttavaan tai hakea oppisopimuksella opiskelemaan jos löydän paikan tai aloittaa muuten pian opiskelut.

Työkköri tyrmäsikin tämän täysin , vaikka ennen sanoi juuri että pitäisi alkaa opiskelemaan tai hakemaan aktiivisesti töitä. Ei siis päästä minua kuntouttavaan, ei opiskelemaan (vetoaa kesän osastojaksoon ja vointiini että toipuisin) myöskään ei nostanut tuota montako paikkaa hakea, sillä ei ole koulutusta ja olen lievästi mt ongelmainen. 

Nyt olen sitten ihan jumissa. Jos silloin kun ei ole voimia tehdä mitään, niin patistetaan tekemään jaksamisen äärirajoilla ja sitten kun itse kokee olevansa valmis, niin onkin aika pysähtyä taas eikä pääse eteenpäin. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kerran minulla. Työkkäri väitti että olisin työkyvytön ja masentunut ja ne kirjoitti lausunnon että olen työkyvytön eikä minulla ole oikeutta työmarkkinatukeen. Sitten tein työkkärin virkailijasta rikosilmoituksen koska se lausunto ei perustunut mihinkään faktaan. Sitten halusin opiskella yhtä tutkintoa koska siitä on hyötyä työnsaamisessa, työkkäri sen hyväksyi. Pian tuli ilmoitus että työttömyysraha katkee jos alan opiskella. No minä olen sitten vaan ollut työtön.

Vierailija
2/3 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kerran minulla. Työkkäri väitti että olisin työkyvytön ja masentunut ja ne kirjoitti lausunnon että olen työkyvytön eikä minulla ole oikeutta työmarkkinatukeen. Sitten tein työkkärin virkailijasta rikosilmoituksen koska se lausunto ei perustunut mihinkään faktaan. Sitten halusin opiskella yhtä tutkintoa koska siitä on hyötyä työnsaamisessa, työkkäri sen hyväksyi. Pian tuli ilmoitus että työttömyysraha katkee jos alan opiskella. No minä olen sitten vaan ollut työtön.

Ihme pomputusta. Onneksi jaksoit tehdä ilmoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkään työkkäri ei päätä siitä aloitatko oppisopimuksen vai et. Oppisopimuksen aikana olet opintojen ohella työsuhteessa josta sinulle maksetaan palkkaa. Tietysti työkkäriin pitää ilmoittaa, jos aloittaa oppisopimuskoulutuksen. Siten voivat selvittää onko sinulla koulutuksen aikana oikeus työttömyysetuuteen vai ei. Työkkäriin kannattaa olla jo yhteydessä ennen oppisopimuskoulutuksen aloittamista ja kysyä esim. palkkatukimahdollisuutta oppisopimukseen.

Jos suunnittelet muita opintoja, niin työkkäri ei niitä tietystikään harkinnanvaraisesti välttämättä lähde tukemaan. Sinulla on kuitenkin mahdollisuus suorittaa opintosi ilman työttömyysetuutta esim. Kelan opintotuella, jos olet siihen oikeutettu. Voit myös mahdollisesti hakeutua työvoimakoulutukseen.

Opintojen aloittamisesta pitää aina ilmoittaa työkkäriin, koska opintoja suorittavalla ei usein ole työttömyysetuusoikeutta.

Miten työkkäri muka estää sinua hakemasta aktiivisesti työtä? senkun lähetät hakemuksia. Jos saat työpaikan, niin ilmoitat siitä työkkärille. Jos työllistyt kokoaikatyöhön, niin työnhaun voi päättää. Osa-aikatyöstäkin pitää tosin ilmoittaa.

Ei työkkäri voi estää ketään työllistymästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi