Verenpaineen mittaaminen kotona, onko alhaisin saatu lukema oikea?
Lääkärin mittaama verenpaine oli vähän koholla, joten sain ohjeen mittailla kotona. Eka mittaus oli 130/93 ja pienen lepohetken jälkeen 102/72. En saanut sen kummempia jatko-ohjeita, kuin varata uusi aika, jos mittaukset ovat koholla kotonakin. Kumpaa näistä uskon? Olen kolmekymppinen, normaalipainoinen, en tupakoi, käytä alkoholia tai e-pillereitä.
Kommentit (16)
Mittasit siis ja sit vasta otit pienen lepohetken? Ota ennen ekaa mittausta n. 20 min lepohetki.
Kunhan sen mansetin saat kohdilleen niin rentoudu 5 minuuttia ennen mittausta, se tulos pitäisi olla oikein.
Kun viikon mittailee aamuin illoin kaksi kertaa, niin tietää millä tasolla ollaan. Kaksi tulosta ei paljon muuta kerro kuin, että ei kovin pahalta ainakaan vaikuta.
ensin vartti lepoa, mittaus, viis minuuttia taukoa ja mittaus! Merkkaa molemmat, niin mä oon tehnyt!
Yhden mittaustuloksen perusteella ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Vähintään 2 viikkoa mitattava aamuin illoin, samanlaisissa olosuhteissa, ja vasta sen jälkeen voi yrittää päätellä, onko syytä huoleen.
Luultavasti se toinen ? , itselläni verenpainemittari tekee tuota samaa ja näyttää ensimmäisellä kerralla korkeampaa arvoa, ja heti perään mitattuna pienempää .
Kahden mittauksen keskiarvo on se "oikea"
Ap:llä ei ole kyse korkeasta verenpaineesta.
Ihmisen verenpaine ensinnäkin vaihtelee ihan koko ajan. Ei ole yhtä samanlaista minuuttia, että verenpaine olisi prikuulleen sama.
Ja se verenpaine mitataan, kun oot ollu paikoillas jonku aikaa. Eikä saa puhua eikä liikkua mittauksen aikana.
Mun mielestä sun paineissa ei oo mitään ihmeellistä. Ittelläni on alapaine ollu parikyt vuotta jo välillä 90-105, vaikka olisin maannu sohvalla 2 tuntia ennen mittausta.
Vierailija kirjoitti:
Yhden mittaustuloksen perusteella ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Vähintään 2 viikkoa mitattava aamuin illoin, samanlaisissa olosuhteissa, ja vasta sen jälkeen voi yrittää päätellä, onko syytä huoleen.
Nykyään verenpaineseuranta on neljä päivää, ei kahta viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää vetää johtopäätökset siinä ajassa, jos on niin kiire, ettei sen vertaa ehdi terveyttään seuraamaan. Veikkaan että on koholla ja rajusti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää vetää johtopäätökset siinä ajassa, jos on niin kiire, ettei sen vertaa ehdi terveyttään seuraamaan. Veikkaan että on koholla ja rajusti...
Mitähän mahdat tarkoittaa tällä viestilläsi?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen verenpaine ensinnäkin vaihtelee ihan koko ajan. Ei ole yhtä samanlaista minuuttia, että verenpaine olisi prikuulleen sama.
Ja se verenpaine mitataan, kun oot ollu paikoillas jonku aikaa. Eikä saa puhua eikä liikkua mittauksen aikana.
Mun mielestä sun paineissa ei oo mitään ihmeellistä. Ittelläni on alapaine ollu parikyt vuotta jo välillä 90-105, vaikka olisin maannu sohvalla 2 tuntia ennen mittausta.
Mutta sulle on varmaan sitten määrätty lääkitys? Tai itselleni tuli, kun mittailin (töissä, kun ei ollut omaa mittaria) viisi päivää ja oli just jotain yli 90 alapaine useissa mittauksissa ja yhdessä yli sadan. Yläpaineessa ei ongelmaa. Alapaineen pitäisi olla alle 85.
Viitisen vuotta söin lääkkeitä, nyt lopetin, kun meni vähän turhan alhaisiksi paineet kun mittasin reseptin uusimista varten ja alkoi huipata tietyissä tilanteissa.
Kiitos lisäohjeista! Mittailen nyt kotona jonkin aikaa, ja jos tulokset ovat samansuuntaiset, jatkan ihan normaalisti.
Ap
Jos verenpaine on lääkärissä aina koholla niin onko normaalia, että vähäisinkin stressi nostaa painetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos verenpaine on lääkärissä aina koholla niin onko normaalia, että vähäisinkin stressi nostaa painetta.
On. Mulla oli lääkärin mittaamana tosi korkea (hän sanoi heti, ettei ole uskottava lukema) ja kotimittauksessa aina suunnilleen 110/75.
Jos otat useamman mittauksen, merkitset tulokseksi mittausten keskiarvon.
Lähde: https://www.hyvaks.fi/sites/default/files/ohjeet/Verenpaineen%20kotiseu…