Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet,hormonia vai ei

Vierailija
14.11.2024 |

Oletko saanut helpotusta hornonihoidosta vaihdevuosioireisiin? Mitä lääkettä käytät ja kuinka nopeasti auttoi? Onko tullut jotain sivuoireita?

Hikoilen ja nukun huonosti, jos vielä pahenee niin pitäö ehkä hakea lääke..

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt mitään lääkkeitä oireisiin. Hikoilin ja nukuin huonosti, mutta loppuuhan ne "vaivat" ei ne pysyviä ole,

Hormoneita käyttämällä saattaa saada kehon systeemit sekaisin lopullisesti. Eihän vaihtarit mikään sairaus ole, vaan normi vaihe naisen elämässä.

Jokainen tietty valitsee itse tapansa selvitä kyseisestä elämän vaiheesta.

Vierailija
2/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito oli hyväksi niin kauan kuin sitä kesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito lievittää oireet ja pitää suonet joustavina sekä lihakset ja luut vahvoina.

Vierailija
4/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jäänyt odottelemaan että päädynkö kriisipsykiatrialle kuten oma äitini, vaan hain hormonihoidon kun oirelista oli vasta yhden A4 mittainen ja olin unettomuuttani sössinyt itseltäni yhden työpaikan. Siitähän se on kiinni, kuinka hankalaksi menee.

Vierailija
5/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut oikeastaan muita oireita kuin vuotovälien ja -määrien vaihtelut, joten en ole missään vaiheessa käynyt lääkärissä enkä syönyt mitään hormoneja. Nyt ikää 50 ja menkat tulee joskus kun muistaa, viimeksi väli oli 8 kk.

Vierailija
6/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän geeliä ja keltarauhashormonia ja kyllä niillä on ollut positiivisia vaikutuksia nimenomaan nukkumiseen ja kuumiin aaltoihin. Itsekin pitkään pohdin asiaa ja olen ollut aina aika lääkevastainen, mutta olin aivan zombi kun nukuin niin huonosti, joten ei ollut oikeastaan vaihtoehtoja. Gyne myös kertoi, että hormonikorvaushoidolla on myös paljon muitakin positiivisia vaikutuksia esim. juuri verisuoni- ja sydänterveyden kannalta, ja rintasyöpäriskin lisääntyminen on todella marginaalista. Suosittelen kokeilemaan. 

Vierailija
7/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käyttänyt mitään lääkkeitä oireisiin. Hikoilin ja nukuin huonosti, mutta loppuuhan ne "vaivat" ei ne pysyviä ole,

Hormoneita käyttämällä saattaa saada kehon systeemit sekaisin lopullisesti. Eihän vaihtarit mikään sairaus ole, vaan normi vaihe naisen elämässä.

Loppuu, loppuu, mutta 40 vuotta on varsin pitkä aika niin sanotusti kärsiä kuumista aalloista sun muusta mukavasta.

Vierailija
8/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuu, loppuu, mutta 40 vuotta on varsin pitkä aika niin sanotusti kärsiä kuumista aalloista sun muusta mukavasta.

Yleensä ne vaivat loppuu, kun hormonitasot vakiintuu uudelle tasolle menopaussin tapahduttua, ei niistä loppuikää juuri kukaan kärsi ilman hormonejakaan. Eikä sitä hormonikorvaustakaan syödä loppuikää.

Vierailija
9/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain just yhdistelmäehkäisypillerit 45 vuotiaana esivaihdevuosioireisiin (yövalvomiset, huonot unet ja rytmihäiriöt). Pari viikkoa on ekaa pilleriliuskaa takana ja jotenkin yöunet tuntuvat hieman jo parantuneen, eikä pahoja rytmihäiriöitä ole myöskään tullut. 

Vierailija
10/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin pari vuotta, olen aika leppoinen ihminen ja minusta tuli kärsimätön ja kiukkuinen, hoitajana ei kauhean mukavaa kun aloin huutaa potilaalle, samana päivänä menin hakemaan hormonihoitoa, joka taas aiheutti sen, että silloin tällöin tulleet kuukautiset tulivat säännöllisesti. Pari vuotta käytin ja sitten kokeilin voisinko jättää pois ja sen jälkeen en ole tarvinnut. 

Vierailija
11/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hormoneita käyttämällä saattaa saada kehon systeemit sekaisin lopullisesti."

Kertoisitko vielä mihin perustat tuon väitteesi?

Vierailija
12/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pitänyt työhuoneen ikkunaa auki koko päivän koska hikoilin muuten vaatteet läpimäräksi. On tämä vaan hauskaa . Yksi murrosikä riittäisi naisillekin.

oon kuullut jostain iholle levitettävästä viiteesta, onko jollain ollut käytössä?

Vierailija
13/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voide/geeli?

Vierailija
14/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorempana kun söin ehkäisypillereitä, sivuoireina olivat mm. järjetön pahoinvointi (joka tosin lieveni puolen vuoden käytön aikana siedettäväksi) ja ihon kuivuminen (kasvot ja kädet).

Mitä hormonia syödään vaihdevuosissa?

Vierailija
15/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin ikävuodet 54-60 hormonikapselin ja geelin yhdistelmää. Muuten ei olisi tullut unihäiriöiden takia työnteosta mitään.

Vierailija
16/16 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityksiä on yhtä monta kuin vaihdevuosioireista kärsivää naistakin. Gynekologini mielestä olisin voinut jatkaa Mirenan ja Divigelin käyttämistä elämäni loppuun saakka, Naistenklinikalla ehdotettiin hormonikorvaushoidon alasajoa muutaman vuoden kuluttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi