Kuinka luotettava on apteekin Biocard-keliakiatesti?
Eilen tein. Haaleanvaalea viiva tuli näkyviin.
siis eikös se sitten ole keliakian merkki jos testi niitä vasta-aineita löytää?
Oireita kyllä on.
Olisiko kellään kokemuksia?
Jospa sitä eden nyt pääsisin lääkäriin. Täällä tuppukylässä kun ei pääse kuin päivystyspotilaat.
Suuri kiitos, jos osaat ja jaksat vastata!
Kommentit (9)
Siinä mielessä testi ei ole mitenkään luotettava, vaan suuntaa antava.
mutta kysyisin, että paljonko tuommonen testi maksoi? Iteki oon joskus miettiny keliakian vaihtoehtoa, hb vähän seilaa...
lukeneeni keliakialiiton lehdestä, että testi on yhtä luotettava kuin normaali veritesti. Ei kai siinä mitään todennäköisyyttä sairastumiseen mitata vaan sitä onko keliakia-arvot koholla vai ei?
Testi vastaa ihan labrassa tehtyä veritestiä. Tämän jälkeen otetaan ohutsuolesta näyte, joka varmistaa tai poistaa keliaakiaepäilyn.
mulla on jotenki ollu semmonen mielikuva, että ois 30e...
Siis on tarkoitettu ihan taviksen teht5äväksi?
Täytyy muistaa vaan, että ei muuta ruokavaliota ennen kuin on lääkärin antama diagnoosi. Muutoin diagnoosia ei ehkä saada riittävän hyvin todennettua, ja tällöin ei saa myöskään Kelasta jotakin pientä summaa avustusta ruokavalion muuttuessa kalliimmaksi.
Ymmärtääkseni testin perusteella keliakia on sinulla todennäköinen. Varsinainen diagnoosi tehdään kuitenkin mahantähystyksellä ja sen yhteydessä otettavien koepalojen perusteella. Testin tulos antaa aihetta hakeutua lääkärin vastaanotolle.
Itselläni on keliakia, jonka jäljille päästiin 10v sitten matalan Hb:n takia. Varsinaisia vatsavaivoja mulla ei ollut.