Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnön jaosta

Vierailija
13.11.2024 |

Appivanhemmillani on 2 lasta, tytär on aina ollut se suosikki ja se on aina selvästi myös näytetty. Molemmilla lapsista on myös lapsia ja heissäkin tyttären lapset on ne suosikit. 

Appivanhempani olivat tehneet jotakin järjestelyjä perinnön jaosta, kun heistä aika jättää. Heillä on omakotitalo isolla tontilla ja paljon metsää ympärillä. Tytär saa ne. Mitään muuta omaisuutta ei oikeistaan olekaan. Voivatko he oikeasti toimia noin, että toinen lapsi ei saisikaan mitään? 

Minä en sitä taloa halua, mutta onhan silläkin joku arvo olemassa ja tuntuu kurjalta ettei mieheni edes perintöä saisi, kun on epäreilua kohtelua koko ikänsä jo kärsinyt.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosaa voi vaatia.

Vierailija
2/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se miehesi saa lakiosuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettei miehellesi ole jo annettu etukäteisperintöä rahalahjojen muodossa.

Vierailija
4/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosan saa jos vaatii. Sinänsä, jos talo on epäsuositulla alueella, niin siitä on vaan kuluja. Harvempi vanhaa tönöä viitsii hslvsllskaan ostaa niskoillensa.

Vierailija
5/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi ohittaa poikaansa perinnönjaossa, pojan pitää vaatia lakiosa.

Vierailija
6/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä se sulle kuuluu?

Olet sivullinen, et perillinen.

Vierailija
7/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tämä asia sulle kuuluu miksi ap kyselee asiasta?

Vierailija
8/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainkin voi kieltäytyä perinnöstä jos maksaa koko perintöveron.

Vierailija
9/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma, ettei mieheni ole saanut mitään ennakkoperintönä. 

Meidän perheen omaisuus on karttunut minun vanhempien antamalla ennakkoperinnöllä.

Vierailija
10/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettei miehellesi ole jo annettu etukäteisperintöä rahalahjojen muodossa.

lahjat ja ennakkoperintö eri asioita.  verotoimiston sivuilla ohjeita lahjaverosta milloin on milloin ei, suuruudet.

monet sekottaa ennakkoperintöön.

ja juu vaatia voi lakiosaa. aika tietämättömiä ovat nuo vanhukset jos kuvittelevat poistavansa kokonaan toisen lapsen testamentista. sepä ei onnistu kuin marginaalitapauksissa ,kuten rikoksentekijä ja ihan mikä vaan pikku rikos ei ole syy, tai tehnyt vakavan teon esim vanhuksiaan vastaan.

mutta itse laadituttaisin , siis laaditutat et itse, jotta ei tule muotovirheitä-Luovu perintöoikeudesta ja toimita jo heidän elinaikanaan vanhuksille. Siinäpä näkevät että et ota mitään. Itse olen näin toiminut 2x. Halusin vain näyttää, että en ole kyttäämässä perintöjä ja on meitäkin jotka luopuu jopa se varakkaammn eduksi. Saavat ihmeteltvää. Et vaadi lakiosaa et mitääään. Miettikää tätä nyt-

Ja käyttäkää asiantuntijoita aina. 

Vierailija
11/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkasen outoa, mies varmasti tietää missä on menty ei vaan ahneelle ihmiselle kerro. Kyllä näissä perintöjutuissa on aina joku syynsä, ennen sanottiin että on syytä syissä,  jos on sepissäkin"

Näissä on aina taustalla vanhoja hyvinkin isoja kipeitä asioita,  jotka sitten putkahtavat jossakin vaiheessa itsekunkin silmille.

Valitettavasti liian usein vasta sitten kun on jo myöhäistä korjata yhtään mitään, päinvastoin. Rikotaan kaikki se pieninkin!

Vierailija
12/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites tämä asia sulle kuuluu miksi ap kyselee asiasta?

Hän kuuntelee puolisoaan ja yhdessähän näistä keskustellaan. Hänhän ei ole eikä ole väittänyt olevansa perillinen. -Voin kysellä sun puolesta- tämä mentaliteetti. Joku voi kysyä jotain vaikka iäkkään äitinsä puolesta. Ja tottakai haluaa auttaa ,neuvoa omaa kumppaniaan. Toki ap voi ollakin itse se kuolinpesänosakas mutta muotoilee asian- kaverin puolesta- Mutta heillä on näemmä pähkinä ja haluavat jeesiä. Mitä sitten, voihan näitä pohtia hypoteettisestikin.

Vierailija
13/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia päätöksiä ikävä kyllä tapahtuu perheen sisälläkin, mutta miehesi voi ja pitääkin vaatia rintaperillisen lakiosuutensa eli 1/4:n vanhempien omaisuudesta. Sitten seuraakin kysymys onko sisarella sellaista rahaa maksaa miehellesi vai joutuuko realisoimaan vanhemmilta perimänsä osuuden tai lohkomaan miehellesi osan metsää tmv. 

Vierailija
14/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosa ei sitten ole puolet perinnöstä vaan neljäsosa siitä tässä tapauksessa. 

Vierailija
15/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on sanottu, poika saa vähintään lakiosan, eli puolet siitä mitä hän saisi jos testamenttia ei olisi.

Poikkeustapauksia on, missä joku ei saa edes lakiosaa, mutta silloin pitää olla suunnilleen puukottanut vanhempiaan tms.

Vierailija
16/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tule saamaan senttiäkään perinnöstä vaikka sitä tulisikin. Meillä on avioehto . 

sen sijaan mieheni hyötyy minun ennakkoperinnöstä, kun meidän yhteinen talo on rakennettu sille tontille.

Minulla on sijoitusasunto ja olin ajatellut, että tarvittaessa voisin antaa sen appivanhemmille asuttavaksi, jos toisesta aika jättää tai eivät enää talossa pysty jostain syystä asumaan. Omat vanhempani ovat itse ostaneet valmiiksi kerrostalo-osakkeen. 

Vierailija
17/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, ettei mieheni ole saanut mitään ennakkoperintönä. 

Meidän perheen omaisuus on karttunut minun vanhempien antamalla ennakkoperinnöllä.

Entä jos hän on salannut asian sinulta tai unohtanut saaneensa vanhemmiltaan rahaa esim. auton ostoon tai auton vaihtoon.

Vierailija
18/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa appivanhempasi kuolevat samanaikaisesti. Leskeksi jäänyt voi harkita tilanteen uudelleen ja tulla eri lopputulokseen. Eikä sitä testamenttiakaan ole vielä avattu, koska molemmat appivanhempasi ovat hengissä.

Lakiosuuteen on aina oikeus, mutta se täytyy vaatia. 

Maltti on valttia!

Vierailija
19/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee vaikeita tilanteita niin kannattaa konsultoida lakimiestä. Helpommalla pääsee.

Vierailija
20/24 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole tosiaan ajankohtainen tämä perintö. Menin vain ihan sanattomaksi, kun aikeista kuulin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän