Koululuokassa häiritään työrauhaa useammin kuin joka toinen minuutti - tutkija meni istumaan alakoulun oppitunneille
Turun yliopiston tuoreessa väitöskirjassa selvitettiin, miten työrauha luokassa toteutuu ja miten siitä julkisesti keskustellaan. Opetus keskeytyy koululuokassa keskimäärin useammin kuin joka toinen minuutti. Tämä selviää Turun yliopiston tuoreesta väitöstutkimuksesta. Väitöstutkija Suvi Lehtomäki seurasi osana tutkimustaan oppitunteja alakoulun 1. ja 3. luokalla. Hän vietti luokissa kaikkiaan 15 tuntia. Oppitunteja havainnoidessaan Lehtomäki kiinnitti huomiota vain niihin tilanteisiin, joihin opettaja reagoi jollakin tavalla. Useimmiten nämä häiriöt olivat opettajan päälle puhumista ilman puheenvuoroa, unohdetaan viitata tai jutellaan kaverin kanssa. Toiseksi eniten luokkavuorovaikutuksessa esiintyi motorista levottomuutta, kuten paikaltaan liikkumista, Lehtomäki kuvailee.
Vaikka häiriöt ovat luonteeltaan lieviä, usein toistuessaan ne tekevät oppitunneista katkonaisia. Jatkuva oppimisen keskeytyminen aiheuttaa väistämättä kuormitusta niin opettajan työlle kuin oppilaiden oppimiselle, Lehtomäki toteaa. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että sekä opetusryhmän koolla että koulunkäynninohjaajan läsnäololla oli vaikutusta luokan työrauhaan. Sellaisia häiriöitä, joihin opettaja joutui puuttumaan, oli huomattavasti vähemmän puolen ryhmän jakotunnilla, jossa koulunkäynninohjaaja oli toisena aikuisena läsnä.
Onko teillä toimivia ratkaisuehdotuksia tähän? Itse uskon, että enemmän ymmärrystä oppilaita kohtaan nykymaailman paineiden keskellä tarvitaan. Määrärahoja lisää.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki haukkumaan suomalaisia lapsia. Koko päivän on haukuttu suomalaisia, tästä on hyvä jatkaa.
Mikä on johtanut lasten alennustilaan tässä maassa?
Luokat vanhanaikaiseen auditoriomalliin. Oli ihan kiva istua omassa pömpelissä isot kuulokkeet korvilla kielten tunneilla.
koulujärjestelmä on tuhottu tehokkaasti muutamassa vuosikymmenessä. Koulut alkoivat lepsua jo 90-luvun jälkeen syntyneiden kohdalla, kun kouluihin alkoi tulla opettajia jotka olivat turvallisen auktoriteetin sijaan "kivoja kavereita". Nyt sitten muutama vuosikymmen myöhemmin ihmetellään, kun kakarat eivät pysy paikalla eikä heillä ole pitkäjänteisyyttä oppia yhtään mitään. Niiden harvojen fiksujenkin oppiminen häiriintyy meuhkaajien vuoksi.
Nyt kaikki haukkumaan suomalaisia lapsia. Koko päivän on haukuttu suomalaisia, tästä on hyvä jatkaa.