Viherpeukalot! Joko odotatte, että pääsee kuokkimaan maata :-)
Mä laadin juuri puutarhasuunnitelmaa ensi kevääksi ja kesäksi ja laitoin tärkeysjärjestykseen, että mitä pitäisi tehdä ja milloin.
Näyttää siltä, etten paljon kesän aikana kotipihalta poistu ;-)
Jotain sellaista on, josta kaipaisin muilta vinkkiä... esim. Mitä kannattaa istuttaa kukkapenkkiin, joka on vanhan koivun juurella ja tosi aurinkoisella paikalla. Koivu kun tuppaa viemään voiman kaikelta ja penkki on joka kesä sen näköinen.
Ainoastaan villimetsämansikat siinä ovat viihtyneet.
-Viola-
Kommentit (13)
Kaupasta niitä tuskin saa(?)
Metsäisestä tontista jättäisin osan metsäiseksi. Ainakin lapsille on tosi kivaa, että kotipihassa on myös luonnontilaa :-)
Onko teillä keinoja, millä hävittää laaja kielo-alue? Ympäröivät nimittäin lasten leikkimökin ja vain leviävät hurjaa vauhtia. (nehän ovat myrkyllisiä)
3. olet ollut kyllä kadehdittavan reipas istuttelija. Mä en ole koskaan esi-istuttanut mitään. Millä helpolla ja ihanalla suosittelisit aloittamaan? Olisi mahtava laittaa ruukkuja keittiönikkunalle itämään :-)
-Viola-
Kivoja kivikkokasveja? Kuinkahan hyvin riippupihlaja mahtaa viihtyä metsäisellä tontilla?
täällä on korkeat hanget ja nietokset - pakkasta 27. En pysty kuvittelemaan vielä kesää ja puutarhatöitä ;)
varmimpana esikasvatettavana mä pitäisin noita samettikukkia ja tomaatteja. Niiden kanssa on suorastaan vaikea epäonnistua.
Ne kielot varmaan häviäisi ihan vaan ruohonleikkurilla yli ajamalla, jos alusta on tasainen. Eivät kestä kovin paljon kulutustakaan. Jos mikään muu ei auta, ja haluatte kieloista eroon, peittäkää maa juurimatolla ja ajakaa päälle hiekkaa/multaa kuoriketta. Mutta marjat on myös aika helppo kerätä pois, eikä muun kasvin syöminen lapsia houkuttele, vaikka koko kasvi myrkyllinen onkin. Meillä kasvaa mökillä kieloja ja näsiää, ja lapset ovat pienestä pitäen totelleet kun on ollut sääntö, että vain erikseen nimettyjä juttuja sai syödä. Pari kertaa kesässä on kierretty myrkyllisyysvaroituskierros, jossa on korostettu, että kieloja, näisöiöitä sudenmarjoja ja sieniä (mitään, paitsi mummon kanssa) ei saa syödä.
Tahdon ainakin perunoita ja herneitä. Mitkä olis hyviä lajikkeita ja millä päällystäisin ne istutusten väleissä kulkevat polut?
Mutta kyllä sinne omiakin istutuksia vielä mahtuu :)
Siemenluetteloita tulee selailtua joka päivä, eikä mitään selkeää suunnitelmaa ole vielä muodostunut.
Peruna, porkkanaa, tilliä, persiljaa, mansikoita, tomaatteja, kurpitsoita, herneitä, sipulia ja miljoonia köynnöskasveja, perennoita ja pensaita ainakin pitäisi laittaa :)))))))
Koska se nauraa ihanhulluna jos huomaa että teen sitä jo helmikuussa :/
Kasvaisiko tomatti ruukussa, mitäs luulette?
Puutarhani on tosi pieni rivitalon piha, ei paljoa mahdu.
Kun idätät, niin katso, että tomaatti saa valoa samassa suhteessa lämmön kanssa. Liian vähässä valossa se tekee liian pitkän hennon varren yrittäessään kurottautua auringon valoa kohti.
Onhan niitä amppelitomaattejakin.
-Viola-
olemme muuttamassa kesällä ja vaikka kyseessä on pieni rivitalopiha, odotan innolla että pääsen laittamaan ruukkupuutarhaani sinne. Asuin aikaisemmin Englannissa jossa meillä oli ruukuissa paljon yrttejä, osa (nahkealehtiset) siellä pärjää ulkona ympäri vuoden. Koristuksena oli tietysti joitakin kukkiakin. Nyt muutmana viime vuonna olen kasvatellut kerrostalon lasitetulla parvekeella basilikaa, timjamia, rosmariinia jne.
niille keksiä, kun ei sitä uutta pihaa varmaankaan vielä ensi kesänä pysty tekemään. Jo hiukan varttuneet omenapuunkin taimet pitäisi ottaa mukaan, koska niillä on tunnearvoa (jo edesmennyt henkilö lahjoittanut ja ollut mukana istuttamassa lapsille). Monia muitakin tunnearvollisia kasveja pitäsi saada hengissä mukaan.
kylvänyt ahkeraliisoja ja istuttanut pelargonian leikkeitä ja kohta odottaa tomaattien ja samettiruusujen kylvo...
Siihen koivun alle minä suosittelisin ruukkupuutarhaa. Istutat siihen mitä tahansa, koivu työntää juurensä sen tilalle. Vain vuorenkilpien olen nähnyt pärjäävät tuommoisessa paikassa. Mutta ne eivät sovi kaikkialle...