Help! Tein positiivisen raskaustestin perjantaina, mutta olen kärsinyt koko viikonlopun kauheista menkkakivuista.
Onko tämä normaalia?
Ei tule verta. Tissit ja nännit ovat todella kipeät.
Kommentit (18)
Hei.
Tilaa aika gynekologille, ihan nyt heti.
Hätää tuskin on, mutta suotta jäät ihmettelemään, kun on apua saatavilla.
Saat varmasti pian ajan, kun kerrot tilanteestasi.
Käynnillä varmasti saat tietoa ja mielenrauhaa.
Pois suljetaan esim. kohdun ulkopuolinen raskaus ynm.
On normaalia. Kovat menkkakivut, mutta ei vuotoa on tosiaan raskauden ensioire. Myös rintojen arkuus. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Hei.
Kiitos. Ymmärsin, että näin varhaisilla viikoilla (ehkä viikko 5) ei voisi vielä tutkia. Mutta jos olet sitä mieltä, että gyne voi jotain tutkia ja sulkea pois, uskaltaudun varamaan ajan. Luulin että mun pitää olla epätietoisuudessa vielä ainakin pari viikkoa.
Ihan normaalia. Huolestu sitten, jos alkaa vuotamaan verta. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin!
Ihan normaalia on AP! Mulla molemmat täysin ongelmattomat ja terveet raskaudet alkoi ihan samalla lailla!
Ensimmäistä yritettiin todella kauan ja en osannut tehdä edes raskaustestiä sitten vikan kierron lopussa, kun päivästä toiseen turvotti ja oli sellainen kamala kipu alavatsassa, että uskoin menkkojen alkavan taas ihan minä hetkenä tahansa. Siis olo oli koko ajan ihan sama kuin ekana kuukautispäivänä. Vasta kun tätä oli jatkunut pitkälti yli viikon, tein testin.
Mulla oli myös samoja menkkamaisia tuntemuksia, turvotusta ja jomotusta lähes koko ensimmäisen kolmanneksen molemmista, ekasta myös pientä tiputteluvuotoa. Pelkäsin ekan aikana keskenmenoa koko ajan, toisen kohdalla tiesin jo homman nimen.
Vierailija kirjoitti:
Hei.
Ja sitten tapahtuu mitä siellä lääkärissä? Noin varhainen raskaus ei edes ultrassa näy, joten lääkäri sanoo varmasti vain, että mitään ei voi tässä vaiheessa tehdä varsinkaan, kun mitään ei vuoda. Jos olisi verenvuotoa, olisi asia erilainen.
Raskauteen kuuluu kaikenlaiset kivut ja turvotukset. Onnea.
Vierailija kirjoitti:
Hei.
Mullakin oli alussa tuollaisia kuukautismaista oireilua joka ei ollut mitään sen kummenpaa, mutta apn pitää nyt tosiaan mennä nopeasti gynelle mielenrauhansa vuoksi. Stressi on tunnetusti pahaksi myös sikiölle.
Tee uusi raskaustesti. Siitähän sen näkee onko sikiö ok. Ne tasot romahtaa heti kun raskaus menee kesken. Ennen kuin joku vänkää tähän jotain niin on ihan itse tehtynä aikoinaan tulenpunaisimmalla viivalla oleva plussa ja aamulla testi näytti etten ole raskaana ja sikiö tuli ulos. Joten se romahtaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei.
Kiitos. Ymmärsin, että näin varhaisilla viikoilla (ehkä viikko 5) ei voisi vielä tutkia. Mutta jos olet sitä mieltä, että gyne voi jotain tutkia ja sulkea pois, uskaltaudun varamaan ajan. Luulin että mun pitää olla epätietoisuudessa vielä ainakin pari viikkoa.
Ota nyt ainakin selvää, voiko gyne tehdä jotain. Kävin itse gynellä neljännellä-viidennellä viikolla koska oli samanlaisia oireita kuin AP:llä, ja kyllä hän näki että munasolu oli kiinnittynyt kohtuun eikä esim. sinne munajohtimeen. Tuskinpa siinä vaiheessa kukaanpaljon muuta pystyisi sanomaan, mutta kohdunulkoisen raskauden poissulkeminen oli minusta riittävän rauhoittavaa.
Kyllä pitäisi näkyä jotain ultrassa viikolla 5 jos en väärin muista. Kipuja voi myös olla ja mulle ainakin sanottiin että ekat kolme kuukautta voi tulla kuukautisten oletettuun aikaan niukkaa vuotoa ja silti raskaus etenee normaalisti. Toki siinä kohtaa varmaan yhteys neuvolaan tai lääkäriin tutkimusta varten. Mun raskaus oli yllätys ja kävin siis lääkärissä jo varhain.
Hei ap.
Olen tämä kirjoittelija, joka toivoi sinun soittavan gyne ajan.
Hyviä vastauksia on sinulle täällä tullut.
N.vkolla 5 pystyy jo ultraamaan.
N.vkolla 6-8 pikkuisen sydän äänet saattavat jo kuulua.
Oireesi ovat ihan normaalit, mutta mitä jos kuitenkin aloittaisit gynekologin kautta?
Pääset sitten rauhassa ihmettelemään uuden elämän kasvua.
Kaikkea hyvää sinulle ja onnea paljon🤗
Hei vielä kysymys. Onko RUNSAS valkovuoto myös normaalia? Pelästyn joka kerta kun valahtaa housuun, että menkat alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei vielä kysymys. Onko RUNSAS valkovuoto myös normaalia? Pelästyn joka kerta kun valahtaa housuun, että menkat alkaa.
Tämäkin kuulostaa todella tutulta omista raskauksistani.
T. Se koko ensimmäisen kolmanneksen menkkakivuista kärsinyt
Vierailija kirjoitti:
Tee uusi raskaustesti. Siitähän sen näkee onko sikiö ok. Ne tasot romahtaa heti kun raskaus menee kesken. Ennen kuin joku vänkää tähän jotain niin on ihan itse tehtynä aikoinaan tulenpunaisimmalla viivalla oleva plussa ja aamulla testi näytti etten ole raskaana ja sikiö tuli ulos. Joten se romahtaa nopeasti.
Itselläkin kokemusta loppuun asti edenneestä ja keskeytyneestä raskaudesta. Kummassakin oli menkkakipuja, mutta keskeytyneessä oli lisäksi alaselkä kipeä, ja aamulla selkeästi näkynyt viiva (vähän kontrolliviivaa haaleampi) oli samana iltana tehdyssä testissä kadonnut. Ja verenvuoto alkoikin pian tämän jälkeen.
Loppuun asti edenneessä raskaudessa viiva sitten tietty vain vahvistui kivuista huolimatta. Kävin yksityisellä ultrassa varuiksi, koska vatsani alueelle on tehty aiemmin leikkaus, joka taas ilmeisesti altistaa kohdunulkoiselle. Mutta oli kaikki kuten pitääkin.
Itsellä ainakin oli kuukautismaista kipua paljonkin. Ilmeisesti kohdun kasvukipua tms.,