Suru siitä kun haluttu lapsiluku ei toteudu
Muita jotka ovat kipuilleet asian kanssa? Ette saaneet niin montaa lasta kuin olisitte halunneet?
Itse olen aina "nähnyt" itseni kahden lapsen äitinä. Kuitenkin elämä on mennyt siihen malliin että olen saanut vain yhden lapsen. Hän on nyt 13-vuotias.
Olen pikkuhiljaa tottumassa ajatukseen että jäin yksilapsiseksi. Mutta välillä kaipuu saada toinen lapsi on valtava. En puhuisi vauvakuumeesta, koska en erityisemmin pidä vauvoista, vaan jostain ihmeellisestä tarpeesta lisääntyä. Ikää minulla on 37v. Iän puolesta minulla olisi vielä mahdollisuus, viimeiset hetket menossa joten varmaan siksi asia on nyt ajankohtainen. Minulla on ongelmia elämässä niin siksi en tee toista lasta. Ja se surettaa välillä vietävästi.
Kommentit (5)
Mulla samaa. Vain yksi lapsi, mutta elämän ongelmat ovat estäneet toisen lapsen tulon. Ikäkin on tullut jo vastaan. Juuri eilen mietin pitäisikö mieheltä kysyä, että yritetäänkö vielä, mutta sitten taas todellisuus iskee vasten kasvoja. Yksi saa riittää.
N43
Haluaisin saada edes yhden lapsen mutta tiedostan, että saatan jäädä lapsettomaksi kun ikäni alkaa jo nelosella, enkä ole valmis tai halukas jatkamaan lapsen saamista yksin.
Vaikka ap saisikin vielä toisen lapsen, ikäero olisi liian suuri. Ei hyvä.
Minä sain kaksi lasta ja olisin halunnut enemmän mutta en saanut. Nyt toinen lapsistani on kuollut.
Ymmärrän sinua, Ap. Itse haaveilin jo nuorena useammasta lapsesta, ainakin neljästä. Toisaalta tajusin hakeutuneeni alalle, johon on haastavaa yhdistää useamman lapsen äitiys. Tuli myös vaikeuksia elämässä, isoimpana puolison vakava sairaus ja sen hoitojen takia kielto edes yrittää lasta pariin vuoteen. Olen nyt viisikymppinen ja kaksi lasta lopulta sain, ekan luomusti ja toisen hoidoilla. Hoitojen aikana ennen toisen lapsen syntymää oli pari pidemmälle edennyttä raskautta, jotka kuitenkin keskeytyivät, ja se oli karmean epätoivoista aikaa. Kuopuksen syntymän jälkeen tulin raskaaksi vielä 44- ja 45-vuotiaana, mutta näistäkin kumpikin kerta päättyi keskenmenoon. Kieltämättä tuntuu, että ainakin yksi jäi saamatta ja ajoittain vieläkin iskee haikeus, mutta toisaalta elämässä tulee eteen kaikkea muitakin kiinnostavaa kuin äitiyteen liittyvät asiat. Olen onnellinen olemassa olevista lapsistani, ja sillä hyvä!
On vielä hyvin aikaa tehdä iltatähti!