Miksi moni "henkistynyt" ihminen pitää itseään parempana kuin muut on?
Kommentit (9)
Ne palvoo itseään "jumalan kuvana."
Ei se siitä henkisyydestä johdu, vaa tän ihmisen luonne on aina ollut ylimielinen, heitä tapaa muissakin yhteistyössä...
Uskon jumalaan, mutten uskontoihin, enkä jeesuksiin. Mun iso ego ja kova itseluottamus ei ole ylimielisyyttä. Minulla riittää ymmärrystä heikompia kohtaan, muttei ylimielisiä ihmisiä kohtaan.
Heikompia pitää ymmärtää ja kova elämä opettaa.
T: Antti Laine
Taitaa olla monenlaista henkisyyttä. Ehkä osa oli ylpeitä jo ennen henkistymistä tai julkisuus / raha kiinnostaa. Sen huomaa äkkiä kuka on aidolla asialla tai onko jollakin mennyt henkisyys outoon kulmaan. Vielä on siis paljon kehittymistä tai kehitettävää, vaikka onneksi osa on mennyt eteenpäin. Kaikilla on aina kehittymistä. Jos jossain osiossa on valoa, pitää miettiä mikä kulma valaistaan seuraavaksi vai maadoitetaan sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se siitä henkisyydestä johdu, vaa tän ihmisen luonne on aina ollut ylimielinen, heitä tapaa muissakin yhteistyössä...
Niin. On myös väärää tietoa liikkeellä ja oikeaa. Ja se pitää erottaa. Ja on myös keinotekoisia henkilöitä, pitää erottaa mikä on aitoa. Sydän kertoo ja ajattelu.
Ihmisillä on ylipäänsä tapana pitää itseään muita parempana. Minäkin olen parempi kuin kukaan muu.
Monesti henkinen valaistuminen on pakoa todellisuudesta mielikuvituksen avulla: voi tuntea olevansa erityinen ja hyvällä tavalla erilainen kuin keksii itselleen jonkin uskomusjärjestelmän jossa parempi kuin muut.
Monesti näillä henkistyneillä ei tosielämässä ole kehumisen aihetta: työttömyyttä, ongelmia ihmissuhteissa ja monesti sekoilua päihteiden kanssa. Kun pää ei kestä kohdata tosiasioista, paetaan niitä henkisiin kuvitelmiin.
Ne on sisältä hirveän epävarmoja ja rikki, siksi just hurahtavat kaikenlaiseen, yrittävät hakea turvaa, toivoa ja tolkkua elämäänsä. Ylimielisyys, kontrolloiminen ja tarve nostaa itseään muiden yläpuolelle kertoo pahasta itsetuntovauriosta.
Se on ulkokultaisuutta.