Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa villasukat desinfioitua, jos on jalkasilsa?

Vierailija
09.11.2024 |

Niitähän ei voi pestä 60 asteessa, kun kutistuvat. Mitään desinfioivia kenkädeodorantteja en tuoksuallergikkona pysty käyttämään, kun ovat kaikki vahvasti hajustettuja. Auttaako esim. saunottaminen?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yöpakkasia, sielläpäin? Pöpöt tosin kuolee ennemmin kuumassa kuin kylmässä.

Yöksi parvekkeelle.

....

Eräs baarituttu kertoi: Oli ollut 60-luvulla Ruotsissa töissä, metsurin hommia mitä lie. Laittanut villasukat likoomaan järveen, rantakivelle, jalkateräosa vedessä, varsiosan päällä kivi. Aamulla mennyt katsomaan, niin joku ovela "rantarosvo" oli käynyt yöllä syömässä jalkaterät, varret jättänyt :)))

Vierailija
22/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Heitä roskiin.  Ja hanki uudet villasukat

Toivo villasukat joululahjaksi, mikäli sinulla on joku läheinen, joka haluaa antaa sinulle kalliin ja hyvän joululahjan.

Aidosta villasta tehdyt sukat kudotut sukat ovat erittäin kalliit.

Ja kirjoittuina kudotut tosi työläät kutoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upottamalla villasukat 80-prosenttiseen kirkkaaseen viinaan. Antaa uida siinä tunnin tai pari ja ripustetaan kuivumaan. 

Viru Valge, Saaremaa ja Taxi Vodka ovat hyviä merkkejä. 

Vierailija
24/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peset kuumassa. Jos kutistuu, heität menemään. Todennäköisesti ei kutistu. 

Juuri näin fiksuinta!

Aito villa kutistuu aina pesussa.

Villa tulee pestä vain sille sopivassa pesulämpö tilassa.

Ja siinä lämpötilassa villa ei desinfioidu.

Vierailija
25/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri määräsi kenkiin ja villasukkiin laitettavaksi Daktarin-puuteria. Ihoalueen hoidin voiteella. Ja pesin puuvillasukat 60 asteessa. Siis kun minulla oli silsa varpaan välissä. Parani eikä ole uusinut.

Vierailija
26/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet 100% villalangat on käsitelty kuumaa kestäviksi. Ei toki kaikki. Tavalliset kauppojen villaiset sukkalangat usein on.  Ne voi pestä 60-70 asteessa.  Ei kutistu, ei huovutu.

Kauppojen sukkalangat ei oikeastaan ikinä ole 100 % villaa, kun se ei kestä käyttöä. Mutta siinä olet oikeassa, että sukkalangat kestävät satunnaisen 60-asteen pesun ihan hyvin, johtuen superwash-käsittelystä.

Vierailija
27/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä villa asusteita ei edes tule pestä, kuin harvoin.

Villapaitoja ja villasukkia pidetään yleensä, aluspaitojen ja alussukkien päällä.

Villatuotteita pitää tuulettaa usein,  se vie niistä tunkkaisen hajun. Ja raikastaa ne.

Pitää välttää, ettei kalliisiin villapaitoihin ja sukkiin tule eikä tartu hienhajua, tms.

Jos näin käy, ne ovat mennyttä.

Eri asia, jos niin sanotut villasukat ja villapaidat kudotaan puuvilla langasta.  Ne kestävät pesua.

Vierailija
28/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen puuteroinut sukat Daktarin-puuterilla, sitten leivinuuniin jälkilämpöön yöksi ja lopuksi puuteri imuroidaan pois. Lisäämällä Daktarinin sekaan esim. vaniljasokeria saat sukkiin miellyttävän tuoksun. Samalla imuri puhdistuu sieni-itiöistä.

Vierailija
29/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunassa 80-90 asteessa.

Vierailija
30/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen villasukat 60.asteessa.  Villasukkia ei laiteta paljaisiin jalkoihin vaan alle tulee puuvillasukat. 

Vierailija
31/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese villasukat pesukoneessa valkopesuohjelman mukaan 90-95 astetta. Toinen keino on keittää villasukat kattilassa väljässä vedessä. Veden täytyy olla kiehuvaa. Lisää kiehuvaan veteen 1 dl pyykkipulveria, 1 rkl jodipitoista suolaa ja 2 dl etikkaa. Veden täytyy kiehua joten vesi on silloin 100 asteinen keitä villasukkia 30 min. Huuhtele villasukat jonka jälkeen vielä kerran keität ne kiehuvassa vedessä 30 min. Tämän jälkeen villasukat desinfioitu. 

Vierailija
32/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen villasukat 60.asteessa.  Villasukkia ei laiteta paljaisiin jalkoihin vaan alle tulee puuvillasukat. 

Villasukkien idea menee pilalle jos alle puetaan puuvillasukat. Villa suoraan iholle.

Vierailija
33/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkasilsan voi laittaa kiertämään. Eteenpäin toiselle kiva jalkasilsa. Varpaiden välit kutiavat mukavasti. 

Vierailija
34/46 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttämällä Sanytolin huuhteluainetta. Se tappaa 99% bakteereista ja viruksista.

Vierailija
35/46 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa on antibakteerinen, eikä siinä bakteerit tai jalkasieni elä, vaan tuhoutuu villan kanssa kosketuksessa. Ja siksi villaa ei tarvitse pestä, vaan tuulettaa, joka sitoo ilmankosteuden kanssa villasta lian pois. 

https://patinuus.fi/pages/villa-ja-merinovilla?srsltid=AfmBOorlqpJmccMy…

Vierailija
36/46 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja nyt viimeistään opit, että jostain elinympäristössäsi saat silsan ja/tai olet sille herkkä, joten paluuta monen päivän samojen sukkien käyttämiseen ilman pesua, puhumattakaan elämään ilman jalkojen päivittäistä pesua ja huolellista kuivaamista ei pitäisi tehdä!

Harrastan uintia viikottain, joten uimahallista sen todennäköisesti olen saanut. Pesen jalat päivittäin, kuivaaminen pitää näköjään tehdä entistä huolellisemmin. Tavalliset sukat vaihdankin päivittäin, mutta villasukkia käytän samoja useamman viikon, koska villa ei tavallisesti juuri kaipaa pesua, eivätkä jalkani hikoile. -ap

Vierailija
37/46 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet 100% villalangat on käsitelty kuumaa kestäviksi. Ei toki kaikki. Tavalliset kauppojen villaiset sukkalangat usein on.  Ne voi pestä 60-70 asteessa.  Ei kutistu, ei huovutu.

Useampi kommentoija sanoi tätä samaa. Minulla on joskus vahingossa mennyt 7-veljeksestä kudottu villasukka kuudenkympin pyykin joukkoon, ja se on kutistunut, joten en uskalla kokeilla pesua 60 asteessa. -ap

Vierailija
38/46 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastamalla. Muovipusisiin ja pakastimeen niin kuolee sienet ja bakteerit. 

Syyhypunkki ja satiainen kuolee niin

Vierailija
39/46 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri määräsi kenkiin ja villasukkiin laitettavaksi Daktarin-puuteria. Ihoalueen hoidin voiteella. Ja pesin puuvillasukat 60 asteessa. Siis kun minulla oli silsa varpaan välissä. Parani eikä ole uusinut.

Minulla oli joskus tuota Daktarin-puuteria taive-ihottumaan, mutta siitä tuli niin pahat yskänkohtaukset, että piti lopettaa sen käyttö. Jotenkin sitä pääsi henkeen menemään, vaikka kuinka varovaisesti sitä yritin levittää. -ap

Vierailija
40/46 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä käytän villasukkia nimenomaan paljaalla iholla, ovat mukavimmat siten. Nyt laitan toki alle puuvillasukat väliaikaisesti. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi