Anorektikko opastamassa muita ruokailuissa??
Kommentit (40)
Niinhän ne aina neuvoo muita joilla olis ittellä korjattavaa hommissa.
Tuttu anorektikko kertoi, että hänen tekisi mieli mennä ruokakaupassa ottamaan ihmisiltä pois ruokia ostoskoreista ja estää heitä ostamasta herkkuja ja muita "vääriä" ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu anorektikko kertoi, että hänen tekisi mieli mennä ruokakaupassa ottamaan ihmisiltä pois ruokia ostoskoreista ja estää heitä ostamasta herkkuja ja muita "vääriä" ostoksia.
Tirvaiseisiin turpaan anorektikkoa joka kajoaisi tavaroihini.
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla anorektikko vaan normaalipainoinen, joka kehotti APta ottamaan vähemmän ruokaa
Anorektikko ja alipainoinen eivät ole synonyymeja. Anoreksia voi olla minkä painoisella tahansa, kuten mikä tahansa muukin syömishäiriö.
Muiden neuvominen syömisessä ei kumminkaan ole ok. Ellei kyseessä ole laillistettu ravitsemusterapeutti työtehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihannepaino = pituus miinus 110.
Eli esim 165cm ja 55kg.
Siitä ap tavoitteeksi 😊
Ei se kaikilla ole ihan niin, ruumiinrakennekin vaikuttaa asioihin. Peilikin ja hyvä olo ovat hyviä mittareita tuonlaisen seurannan ohella.

Eihän kaikki edes peilistä vilkuile omaa ulkonäköään juurikaan, vaan välttelee siihen päin katsomista (Samoin voi olla välttelyä valokuvissa olemisesta, eikä alimmilta paino ajoilta edes ole ainoatakaan valokuvaa olemassa, kun ei niitä kuvia ole kukaan ottanut, eikä kaikki itseään kuvaile). Ei kaikkien ruokahaluttomuuksien taustalla edes ole/ole ollut ulkonäkökeskeisyys, vaikka sehän se yleisin olettamus kenties voi ollakin diagnoosista, kun tuijotetaan pääosin vaan siihen.
Eihän edes kaikki huomaa, missä on lääkärin vastaanotolla peili. Jos siihen suuntaan sattuu vilkaisemaan ja toisessa suunnassa on ikkuna niin lääkäri voi kirjata pohdintanaan, että peilaileekohan tarkkailtava henkilö itseään ikkunasta heijastuvasta kuvasta. Eihän kaikki edes näe kauas, lähelle. Miksi yhtäkkiä lääkärin vastaanotolla kukaan alkaisi peilailla itseään, jos ei siihen suuntaan taivu muuallakaan ollessa. 
Vierailija kirjoitti:
Se että joku on sairas ei estä häntä olemasta vaikka kuinka vahva ammattilainen.
Jos ajattelee tuota ruokakoritapausta, niin kyseessä ei voi olla edes vahva ammattilainen. Väkivalta sikseen, ajatuksessa on yksi sairauden ydinoire: häiriintynyt suhde ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku on sairas ei estä häntä olemasta vaikka kuinka vahva ammattilainen.
Jos ajattelee tuota ruokakoritapausta, niin kyseessä ei voi olla edes vahva ammattilainen. Väkivalta sikseen, ajatuksessa on yksi sairauden ydinoire: häiriintynyt suhde ruokaan.
Lisäyksenä, olen kuullut ajatuksen sanottavan usein keskustelupalstoilla. Jos ihan ääneen kehtaa sanoa, ei ole ainakaan arka tunnustamaan piirteitään ja oireitaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Raamatussakin sanonta: Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää niin kuin minä sanon.
Kerrotko missä kohtaa Raamattua tällainen "sanonta" on?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani tytär sairastuttuaan anoreksiaan leipoi ahkerasti ja "syötti" mielellään muita. Nautti siitä tunteesta, että itse pystyi hillitsemään itsensä. 
Ei anorektikot aina saman kaavan mukaan mene, vaikka paljon on yhteneväisyyksiä sairauden kulussa. 
Väkivallan toisia kohtaan anorektikko osaa myös kieltää täysin. Hän ei voisi ikinä olla väkivaltainen ketään kohtaan, hänhän on joko a) terve tai b) sairas, riippuen myöntääkö sairauden vai ei. Missä näkyy sairas ajattelutapa, joka pohjautuu ydinkokemukseen hyvästä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tirvaiseisiin turpaan anorektikkoa joka kajoaisi tavaroihini.
Anorektikko selittäisi, etteivät ne ole sinun vaan kaupan. Hän ei tehnyt mitään väärää.
Kävin ravitsemusterapeutin luona - pitäs (muka) syödä enemmän kuitua, että kakkonen toimisi, paremmin. Teki mieli sanoa, et eiköhän ois ittes syytä syödä enemmän, kun kiermurtelet siinä :)))
Ei siis tajunnut yhtään, et mulla lääkitys (alfa- ja beta-salpaajat) tekee sen, et suolen peristaltiikka on hidastunut.
Minulla on syömishäiriö. Olen ihan hyvin osannut syöttää kaikki kolme muksuani ja opettaa, mikä on terveellistä. Ovat hoikkia ja terveitä aikuisia, joilla on terve suhde ruokaan. Kyllähän minä ne teoriat osaan vaikka unissani, vaikka en itse pysty niitä noudattamaan. Syömishäiriöisellä voi olla tervettä ihmistä enemmän myös ymmärrystä siihen, että terveellinen syöminen on joillekin haasteellista. Toisaalta, jos on sellainen ihminen, joka paukuttaa muita kiinankaalilla päähän, kannattaa pysyä kaukana ravitsemukseen liittyvistä ammateista.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ravitsemusterapeutin luona - pitäs (muka) syödä enemmän kuitua, että kakkonen toimisi, paremmin. Teki mieli sanoa, et eiköhän ois ittes syytä syödä enemmän, kun kiermurtelet siinä :)))
Ei siis tajunnut yhtään, et mulla lääkitys (alfa- ja beta-salpaajat) tekee sen, et suolen peristaltiikka on hidastunut.
Kuulostaa tavalliselta. Rasvaahan he pelkäävät eivätkä kehta sanoa kyseistä sanaa edes ääneen työtehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on syömishäiriö. Olen ihan hyvin osannut syöttää kaikki kolme muksuani ja opettaa, mikä on terveellistä. Ovat hoikkia ja terveitä aikuisia, joilla on terve suhde ruokaan. Kyllähän minä ne teoriat osaan vaikka unissani, vaikka en itse pysty niitä noudattamaan. Syömishäiriöisellä voi olla tervettä ihmistä enemmän myös ymmärrystä siihen, että terveellinen syöminen on joillekin haasteellista. Toisaalta, jos on sellainen ihminen, joka paukuttaa muita kiinankaalilla päähän, kannattaa pysyä kaukana ravitsemukseen liittyvistä ammateista.
Hoikkuus onkin silmiinpistävän tärkeää anoreksiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani tytär sairastuttuaan anoreksiaan leipoi ahkerasti ja "syötti" mielellään muita. Nautti siitä tunteesta, että itse pystyi hillitsemään itsensä.
Ei anorektikot aina saman kaavan mukaan mene, vaikka paljon on yhteneväisyyksiä sairauden kulussa.
Ruoanlaitto muille on myös yleinen anoreksiatapa. Eivät kaikki pidä itseään likaisena koskiessaan likaisina pitämiinsä elintarvikkeisiin niin vahvasti, että välttelisivät niitä täysin.
Olen siinä käsityksessä, että ravitsemusterapiaa hakeutuu opiskelemaan ihmisiä, joilla on ongelmallinen suhde ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus taustatkin (perhe, yhteisöt) on ihmisillä erilaisia ja sekin vaikuttaa, millainen esim. anoreksiaan sairastunut on. Eli erilaisia terapian tms. tuen tarpeita on ihmisillä siitäkin johtuen. Esim. osa on kasvatettu kiltiksi ja toisilla on ollut vapaampi kasvatus. Tietenkin omat yksilölliset piirteetkin osansa vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Väkivallan toisia kohtaan anorektikko osaa myös kieltää täysin. Hän ei voisi ikinä olla väkivaltainen ketään kohtaan, hänhän on joko a) terve tai b) sairas, riippuen myöntääkö sairauden vai ei. Missä näkyy sairas ajattelutapa, joka pohjautuu ydinkokemukseen hyvästä ihmisestä.

Eihän kaikki rimpuilee edes nenä-mahaletkun laitto vaiheessa. Päätä voi olla vaikeaa pitää paikoillaan. Käsillä ja jaloilla vastustamista ei ole kaikilla ollenkaan tai on sen verran, että itseään ns. suojelee, mutta ei niin paljoa, että hoitajiin sattuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tavalliselta. Rasvaahan he pelkäävät eivätkä kehta sanoa kyseistä sanaa edes ääneen työtehtävissä.
Yleistää ei tässäkään kohtaa kannata (välttelyn kohde voi olla esim. proteiinikin). Asiallinen tieto rasvan aivoihin vaikutuksesta voi auttaa asiassa. Toisaalta sekin tutkittu tieto, mihin ikään asti aivot kehittyy. Kolesteroli arvoista taas voi hyvän kolesteroliin arvo olla todisteena, ettei ole rasvoja pelännyt tai on keksinyt muuta ajateltavaa riittävästi (ja sehän osastolla ollessa voi auttaa siinä, että toimintaterapeutti toteaa, ettei häntä tarvita ja ne resurssit riittää muille enemmän apua tarvitseville). Kolesteroli arvot voi laihemmallakin olla koholla (tähänkin on jotain tutkittua tietoa olemassa jossain). Jos kykenee syömään määrällisesti vain vähän (ei riittävästi terveellisesti) saattaa syömiset olla epäterveellisiä; myös reilummin rasvaa, sokeria sisältäviä. Paino putoaisi, jos ei niitä söisi, eikä repro ruokavaliota jaksa tai kykene muutoin noudattamaan. Puun ja kuoren välissä oloksihan asia voi kehittyä jollain aika välillä, jos kokonaiskolesteroli kohoaa liian korkealle (eikä kaikki halua mitään kolesterolilääkkeitäkään)
Voiko sairas olla lääkäri? Voiko autoton olla automekaanikko? Tai lapseton olla varhaiskasvattaja? Voiko ilman diabetesta olla diabeteshoitaja?