Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OmaKanta ja uusi luovutuslupa

Vierailija
08.11.2024 |

Hei, ymmärtääkö kukaan, mitä tietoja annan luvan jakaa tämän uusimman luovutusluvan myötä.

Sitä ei voi edes perua, mutta en saa mitään käsitystä, mihin suostun antamalla luvan.

"Jos päivität luovutuslupasi, terveydenhuolto voi luovuttaa muita kuin Kanta-palveluihin tallennettuja tietojasi sitten, kun kyseinen terveydenhuollon organisaatio on tehnyt tarvittavat muutokset tietojärjestelmiinsä. Muutostyöt etenevät eri aikaan eri organisaatioissa."

Mitäköhän tämä "muita kuin Kanta-palveluihin tallennetuja tietoja" mahtaa tarkoittaa? Kenelle luovuttaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleiseen jakoon kuten toimittajille, työnantajille, viranomaisille, naapureillesi, sukulaisillesi. 

Vierailija
2/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä.

Tehty vaikeaksi ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lupaa ei pysty perumaan. Sanotaanko siellä niin?

En taatusti anna lupaa, jollei sitä voi perua. 

Vierailija
4/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan muille organisaatioille, joilla on lupa saada tietoja. Esim. Helsingin terveyskeskus järjestelmästä Vantaalle, jos menetkin Vantaalle hoitoon. Mutta onhan toi tosi epämääräinen, kun varmaan riippuu tilanteesta.

Vierailija
5/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän tuon niin, että siinä antaa luvan potilastietojen luovuttamiseen muille terv.hoitoalojen yksiköille.  Omakannassahan ei ole kaikki lääkäreiden ym. terveydenhoitohenkilöiden kirjaamat tiedot, vaan potilastietojärjestelmissä on enemmän ja tarkempia tietoja sairauksista yms.

En ole noteerannut vielä ainakaan tuohon tietojen luovuttamiseen.

Vierailija
6/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muutenkin ollut ihan typerä, joka lääkärissä käynnin jälkeen pitää mennä laittamaan tiedot yksityisiksi. Ja jos annat silmälääkärille luvan käydä katsomassa tietojasi, oli tiedot merkitty jaettavaksi. Piti siis itse mennä laittamaan täppä, ettei tietoja saa jakaa.

Minulla ei edes ole paljon mitään terveystietoja, mutta minun tietoni eivät kuulu kellekään. Siellä on kuitenkin kohta, että henkeä uhkaavissa tilanteissa saa tietoja jakaa.

Vierailija
7/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suoraan tähän kuulu.  Mutta näkyykö yksityislääkärin röntgenit yms. terveyskeskuksella?  (saisi ja pitäisi)

Vierailija
8/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suoraan tähän kuulu.  Mutta näkyykö yksityislääkärin röntgenit yms. terveyskeskuksella?  (saisi ja pitäisi)

Eikö sen lausunnon pitäisi olla Kannassa, jos se yksityislääkäriasema on Kanta-järjestelmässä mukana. Ja jos on mukana, niin sitten myös kuvista tulee tallenteet Kannan kuva-aineistojen varantoon, josta tk saa ne nähtäväkseen.

Lausuntojen osalta: Jos sinä näet itse OmaKannassa röntgenlähetteen ja kuvasta annetun lausunnon, silloin sen näkee myös tk, jollet ole sitten kieltänyt näitten tietojen luovuttamisen.

Vierailija
9/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tuolta mitä Kanta sanoo kuva-aineistoista:

https://www.kanta.fi/ammattilaiset/kuva-aineistojen-tietovaranto

Vierailija
10/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan periaatteessa kieltänyt kaikki tietojen luovutukset.

Vierailija
11/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän tuon niin, että siinä antaa luvan potilastietojen luovuttamiseen muille terv.hoitoalojen yksiköille.  Omakannassahan ei ole kaikki lääkäreiden ym. terveydenhoitohenkilöiden kirjaamat tiedot, vaan potilastietojärjestelmissä on enemmän ja tarkempia tietoja sairauksista yms.

En ole noteerannut vielä ainakaan tuohon tietojen luovuttamiseen.

Noinhan sen voisi ymmärtää mutta mutta jos siellä ei tarkkaan selvitetä minne kaikkialle tosiasiassa luvan tulee antaneeksi (kuten lain mukaan varmasti pitäisi) niin ehkä parempi olla antamatta.

Vierailija
12/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen lausunnon pitäisi olla Kannassa, jos se yksityislääkäriasema on Kanta-järjestelmässä mukana. Ja jos on mukana, niin sitten myös kuvista tulee tallenteet Kannan kuva-aineistojen varantoon, josta tk saa ne nähtäväkseen.

Lausuntojen osalta: Jos sinä näet itse OmaKannassa röntgenlähetteen ja kuvasta annetun lausunnon, silloin sen näkee myös tk, jollet ole sitten kieltänyt näitten tietojen luovuttamisen.

Kiitos, kyllä siellä jotakin oli käynnistä.

Vierailija
13/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna mitään lupia. Erikseen joku lekuri saa luvan, jos on niin oleellinen asia. Itse menin tyhmänä antamaan luvan joskus, mutta onneksi teknisen vian vuoksi se ei alkanut koskaan toimimaan. :)

Vierailija
14/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellähän se lukee, jos lukee  huolelllisesti:

"Kun olet antanut luovutusluvan, tietojasi voidaan luovuttaa esimerkiksi

julkisten ja yksityisten terveydenhuollon välillä

eri hyvinvointialueiden välillä."

Vierailija
15/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi: "Tietoja saa hyödyntää vain, jos se on hoitosi kannalta tarpeellista. Tietojen käyttäminen edellyttää myös aina olemassa olevaa hoitosuhdetta sinuun."

Vierailija
16/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tuossa nyt on? Jos menen lääkärille, niin ei tarvitse yrittää itse muistaa kaikkia entisiä sairauksia ja lääkityksiä ja labra/röntgentutkimuksia, rokotuksia yms. Unohtuisi puolet kumminkin.

Vierailija
17/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuossa nyt on? Jos menen lääkärille, niin ei tarvitse yrittää itse muistaa kaikkia entisiä sairauksia ja lääkityksiä ja labra/röntgentutkimuksia, rokotuksia yms. Unohtuisi puolet kumminkin.

Jos minkä tahansa Kantaan kytkeytyneen toimijan systeemi murretaan sen kautta voi hakea tiedot, mutta jos kieltää tiedon jaon ei ole riskissä. Kannassa ei anneta lupaa jakaa jollekin taholle tietoa vaan annetaan tieto jakaa jonkun toimijan tiedot kenelle tahansa Kantaan kytkeyteneelle. Se kuka tuon mallin keksi on ollut täysin kyvytön ainakin ymmärtämään mitään tietoturvasta.

Vierailija
18/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minkä tahansa Kantaan kytkeytyneen toimijan systeemi murretaan sen kautta voi hakea tiedot, mutta jos kieltää tiedon jaon ei ole riskissä. Kannassa ei anneta lupaa jakaa jollekin taholle tietoa vaan annetaan tieto jakaa jonkun toimijan tiedot kenelle tahansa Kantaan kytkeyteneelle. Se kuka tuon mallin keksi on ollut täysin kyvytön ainakin ymmärtämään mitään tietoturvasta.

No, mutta siis... Luulis, että tuo kytkeytyminen on jotenkin niin erillinen osa sairauskertomusjärjestelmän ja Kanta-arkiston välissä, että jos sairauskertomusjärjestelmään joku murtautuu, niin se ei tarkoita sitä, että sillä murtautumisella avautuisi portti myös Kanta-järjestelmään!

Vierailija
19/22 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aattelen niin, että jos joku murtautuis jonkin pankin järjestelmään, niin se eihän se tarkoita sitä, että se murtautuja pääsisi siinä samalla jokaisen asiakkaan kotikoneen sisältöön vaikkapa heidän sähköpostiarkistojaa lukemaan. Asiakkaalla on tunnusten varassa oleva yhteys pankkiin jne....

Vierailija
20/22 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on kaikki estot, mutta haluaisin röntgenit yksityiseltä julkiselle tai päinvastoin? Saako niitä vielä fyysisesti mukaansa?