vauvat samassa sikiöpussissa
Kävin tänään äitiys-pkl ja sain kuulla, että pienet lapsukaiseni ovat ilmeisesti samassa sikiöpussissa. Lääkäri ei nähnyt välikalvoa ainakaan vielä. Seuraava ultra on kahden viikon päästä. Sain myös kuulla, että tämä on erittäin harvinaista ja riskit ovat todella suuret menettää sikiöistä toinen tai molemmat. Vaarana on, että ne kietoutuvat napanuoraan tai liika ahtaus " kutistuttaa" toisen. Tunteet ovat murheelliset ja epätoivo valtaa mieltä. Olin juuri viime viikolla saanut kuulla, että masussa onkin kaksi vauvaa ja nyt sitten saa pelätä koko ajan, että miten tässä käy? Olen rv 13+2 ja tämä on ensiraskaus. Muuten raskaus on mennyt hyvin ja jaksanutkin olen oikein hyvin, mitä nyt kuvottavaa oloa on ollut. Jos kenelläkään on tietoa tai kokemusta kertokaa rehellisesti!
Kommentit (31)
Ultrassa kävin aamulla. Vauvelit voi hyvin. Virtaukset kunnossa. Toinen on vähän suurempi kuin toinen mutta ei paljoa ja se on normaalia. On taas huojentunut olotila! Eteenpäin vain lippu korkealla!! Rv 18+6
Hyvä kun raskaus on sujunut edelleen noin hienosti. Aikas pitkällä jo oletkin. Toivottavasti edelleen kaikki on mennyt hyvin viime viestisi jälkeenkin. Positiivinen asenteesi auttaa jo paljon.
Kävimme ultrassa 13.4 ja saimme ikäviä uutisia. Toinen vauva oli kuollut. Sydän ei enää sykkinyt. Tuntuu niin pahalta ja suru on suunnaton. Mitä tapahtui, sitä ei tiedä. Ehkä toinen oli heikompi tai luonto hoiti tämän asian näin. Toitomme hartaasti, että toinen vauva jaksaa nyt paremmin ja taistelee siellä masussa loppuun asti. Tämä raskaus on kyllä ollut niin rankkaa aikaa, että tuntuu ettei millään jaksaisi mutta toisen vauvan voimalla sitä yrittää tsempata eteenpäin.
Paljon voimia! Toivottavasti toinen pieni jaksaa sinnitellä kasvaen ja voimistuen...
Peerit
Olen niin pahoillani, toivoin kovasti että raskautesi olisi jatkunut onnellisissa merkeissä riskeistä huolimatta. Toivottavasti toinen vauva jaksaa kuitenkin kasvaa ja kehittyä eteenpäin. Voin vain kuvitella että tilanteen täytyy olla henkiseti tosi raskas - toivottavasti saat tukea läheisiltäsi.
Kirjoittele tänne kuulumisia kun siltä tuntuu. Otan osaa toisen vauvan menetykseen ja toivon samalla hyvää toiselle kaksoselle ja voimia Sinulle.
Itselläni on kokemusta samasta asiasta, meillä tosin kaksoset olivat osaksi eri pusseissa. Yksi kalvoraja sentään erotti heidät, mutta sekään ei estänyt sitä, että toinen menehtyi. Meillä syynä oli kai istukan toimintaongelmat.
Saimme kuitenkin pitää toisen identtisistä pojistamme. Hän on aivan ihana, terve 4-vuotias. (Saimme myös viime vuonna tyttövauvan, vaikka vannoin pitkään, etten halua enää altistaa itseäni moisille riskeille ja mahdollisille suruille.)
Vaikka oletkin tuntematon, tuntuu niin kovin pahalta puolestasi, että joudut kokemaan samanlaisen murheen. Otan osaa suruusi. Toivon kovasti, että raskaus jatkuu toisen vauvan kohdalla hyvin. Meille sanottiin silloin 4,5 vuotta sitten, että yleensä ennuste on hyvä.
En väitä tietäväni, miltä sinusta tuntuu. Mutta itsestäni tuntui silloin uutisen (rv 18) kuullessani, että maailma pysähtyy siihen. Oli kauheaa surra B-vauvaa ja pelätä, miten toisen käy. Se tuntui niin raskaalta ja epäreilulta. Jotenkin sitä kuitenkin löytyi voimavaroja jatkaa ja jaksaa.
Haluan toivottaa sinulle kovasti voimia ja myös onnea: toivottavasti saatte pitää toisen vauvanne. *halaus*
Iituli
En voi edes kuvitella mitä teidän perheenne käy parhaillaan läpi. Toivon teille paljon voimia.
Odotan kolmosia, ja meillä oli tilanne sama sikäli, että kaksi vauvoista oli samassa pussissa, ja yksi omassaan. Ja aivan samalla tavalla peloteltiin, joten tiedän miltä tuntuu. Mutta me jaksettiin miehen kanssa uskoa että kaikki kääntyy vielä parhain päin. Sana " riskiraskaus" alkoi tulla korvista ulos. Toki sitähän tämä tietyllä tapaa onkin, mutta siis meillä nyt pari viikkoa sitten todettiin että kaikki näyttäisi nyt sittenkin olevan omissa sikiöpusseissaan :)
Nyt olen rv:lla 26+4 :)
Pidän teillekkin peukkuja :)!
Huoleksija77: Anteeksi, nyt vasta luin koko ketjun... Nolottaa...
VOIMIA HIRMUISESTI...! Olen aika sanaton...
Huoleksija77: Anteeksi... Nyt vasta luin koko ketjun... Nolottaa...
VOIMIA HIRMUISESTI...! Ei löydy oikein sanoja...
Peukkuja pidän täällä edelleen!
Ainakin sinulla on tosi tiheät seurannat. Se rauhoittaa aina vähän mieltä kun näkee että kaikki on kunnossa. Itsekin kävin kyllä ultrassa n. 2 viikon välein tuossa vaiheessa.
Hyvä että vauvat on virkeitä!