Minkä ikäisenä aloitit kesätyöt?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 13. Tein silloin tosin vain lauantait töitä.
No voi hitsi! Kysely oli siis väärin muotoiltu. Mitä töitä teit?
13 minäkin. Mainosten jakelua.
12v. Olin tsupparina firmassa, jossa vanhempani työskentelivät. Sen jälkeen tein siellä teini-ikäisenä kesäisin toimistotöitä ja puhelinvaihteen hoitoa, välillä hiihtolomallakin olin siellä arkistoimassa. Sain hyvää kokemusta ja kivasti rahaa omiin tarpeisiini. Kävin itse maksamallani Espanjan-lomalla yksin jo 16 vuotiaana.
14v alkaen olin kaikki kesät, juhlapyhät, viikonloput ja 3 iltaa/vko töissä.
Vierailija kirjoitti:
Surkkea kysely. 13 vuotta oli mun nuoruudessa ihan yleinen ikä ja nykyään 19 - 21 v on yleistä.
Tuotakin nuorempana olimme lapset esim Sokoksella inventaariota tekemässä. Kesti päivän eikä ollut kesätyö vaan vuodenvaihde. Olin kai 11.
Varmaan noin kymmenvuotiaasta asti mm. keräsin mustaherukkaa ja istutin purjoa enon tilalla, sitäkin aiemmin olen ollut heinäpellolla ja perunannostossa.
Maksu käteisenä näppiin, mutta kyllä ne kesätöitä oli silti. Isompana hoidin sitten lapsia monet kesät. Ensimmäinen "oikea" kesätyö oli sitten ekan opiskeluvuoden jälkeen yliopiston puutarhalla, kitkemistä lähinnä.
10-vuotiaana jaoin äitini työpaikan mainoksia kerrostalolähiön postiluukkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkkea kysely. 13 vuotta oli mun nuoruudessa ihan yleinen ikä ja nykyään 19 - 21 v on yleistä.
Tuotakin nuorempana olimme lapset esim Sokoksella inventaariota tekemässä. Kesti päivän eikä ollut kesätyö vaan vuodenvaihde. Olin kai 11.
Olin aikoinaan töissä kaupassa, jonka inventaarioon aina palkattiin yhden paikallisen urheiluseuran nuoret 😊
Jaoin lehtiä 14.vee. Olin yli-ikäinen, niitä hommia teki yleensä 12-vuotiaat. Niinpä siirryinkin pikapikaa kunnon töihin myyjäksi. Kevyempää ja hyvä palkka.
12- vuotiaana aloin olla enon maatilalla kesät. Kaikkia töitä tehtiin paitsi lypsyhommat ja sikalan hoiti emäntä.
Sitten taas noin 55- vuotiaana jäin vakitöistä pois ja aloin tehdä keikkahommia, siis määräaikaisia. lomien tuurauksia, laitosten vuosihuoltoja ym. Nää on kaikki kesällä eli kesätöitä minulle.
En ole ikinä ollut kesätöissä. Muuten kyllä kokeillut työtä aikuisiällä. Eihän se mitään herkkua ole.
M54
Olin onnekas kun olin jo 6v kun vanhemmat alkoivat kasvihuoneviljelijöiksi, alkuun kasvit kasteltiin vesiletkulla ja 6v sai olla vetämässä letkua, veli joutui pitämään letkua vanhemman kanssa jo 2v.
Myöhemmin kyllä olen tajunnut, ettei sitä letkua olisi tarvinnut vetää aikuinen olisi helpommin ja nopeammin hommasta selvinnyt ilman kahta letkunpainoa.
Omilla lapsilla on samanlaisia yrittäjäperheen tarinoita myyjän tai mainospiirtäjän työstä 5- 7v.
Noin 11-vuotiaasta asti olin kesäisin maalla lastenhoitoapuna, sokerijuurikasta harventamassa ja heinäpellolla auttamassa. Palkkana täysihoito ja vähän taskurahaa. 16-vuotiaasta joka kesä palkallisessa työssä. Lukion ja opiskelujen aikana Ruotsissa ja Saksassa. Hotellissa tiskaamassa ja sairaalassa hoitoapulaisena. Sitten valmistuttuani töitä eläkkeelle asti.
16 vuotiaana nuorena miehenä kohtasin, ollessani lähettinä, hutiloivia vanhempia naisia, useita.
Pudottelivat pöydiltänsä kaikenlaista ja kun kyykistyin noukkimaan pudonneita, naisen jalat levisivät eikä hameen alla ollut mitään.
Siitä sitten posket punaisina pitikin äkkiä lähteä
14v-15v olin mansikkamaalla töissä, saimme hyvän maalaisruuan, muistan hyvin ihanan rieskaleivän. Palkalla ostin farkut.
4-5 -vuotiaana. Kitkin rikkaruohoja ja harvensin taimia. Työpäivä 12 tuntia, pari ruokataukoa ja pari kahvitaukoa.
Vastasin 18v, koska silloin menin varsinaisiin kesätöihin. Mutta noin 12v alkaen auttelin isääni hänen tutkimushommissaan (rutiinipaperityötä, kaavakkeiden tietojen syöttämistä koneelle) ja sain siitä vähän taskurahaa vaivanpalkaksi. Ihan oikeaa työtähän se oli, mutta tein sitä epäsäännöllisesti, eikä mitään työsopimusta tietenkään ollut.
Meillä oli perähikiällö tapana, että lapset menivät kesätöihin vanhempiensa työpaikkoihin. Mun äiti oli pitkäaikaistyötön (90-luvun lama ja sen pitkittyminen näillä paskakunnilla) ja isä sahalla kunnossapidossa, joten en päässyt minnekään kesätöihin, kun eihän sitä nyt herranenaika pilluotuksia sahalle oteta. Poikia sinne otettiin. Kaupungin arpajaisissa sitten 18 vuotiaana voitin 3 viikon pestin vanhainkodilla. Mieluummin olisin kyllä sinne kunnossapitoon mennyt. Sittemmin opiskelusekoilujen jälkeen olen valmistunut asentajaksi, ja voisin työkseni tehdä noita kunnossapitoja.