Onko jollekkin mielenterveys ongelmalle tyypillistä tämä
Tutustuin erääseen mieheen 20 vuotta sitten ja olimme siis pelkästään ystäviä. Tänä syksynä kuitenkin päätin, että ystävyydelläkin on mittansa. Mies nimittäin alkoi hokemaan tätä lähes heti kun tutustuimme, että hänestä tuntuu, että hän kuolee kohta ja elää korkeintaan 2 vuotta. Minusta tämä oli todella kummallista ja raskasta kuultavaa. En oikein tiennyt hakeeko mies sääliä vai mitä. Seuraavassa lauseessa hän saattoi taas kehua itseänsä teräsmieheksi, jolla ei ole ollut mitään vaivoja. Tätä kesti tosiaan 20 vuotta ja koko sen ajan mies hoki näitä samoja asioita. Varmaan aluksi häntä säälinkin, mutta kun ei tuo nyt näyttänyt kuolevan tai syövän omien sanojensa mukaan mitään lääkkeitäkään, niin totesin, että tämä minun manipulointi saa nyt loppua. Mies on yrittänyt ottaa yhteyttä sen jälkeenkin kun sanoin, että haluan jatkaa eläämääni ilman, että hän kuuluu millään tavalla enää siihen. Onko kokemusta vastaavasta, että joku hokee vuodesta toiseen, että tuntee kuolevansa kohta?
Kommentit (2)
Minusta usein aidosti tuntuu, että kuolen kohta. Olen tuntenut näin teinistä asti. Olen tosin pitänyt tämän tiedon usein itselläni. Luulen, että tunne kiinnittyy vahvasti kehon tuntemuksiin, kuten outoihin kokemuksiin kehossa, dissosiaatioon tai somaattisiin vaivoihin.
Ei aivan tuosta mutta yksi urasuorittaja koki ettei elä päälle 60-vuotiaaksi vai mikä ikä olikaan.
Pakkoajatuksilta kuulostaa. Kurjaa jos kuormittaa muita niillä.
Joillekin kai tulee mieleen alkaa rakentaa bunkkeria tms maailmanlopun tai muun katastrofin varalta. Ei kannata mennä sellaisen luokse kylään.