Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ystäväpariskunta haihtui talon rakentamisen alettua?

Vierailija
04.11.2024 |

Takana miehellä on kaverinsa kanssa 30 vuoden ystävyys, me pariskuntina tunnettu vuosia. Toistemme lasten kummeja ollaan.

On eletty heidän mukanaan kaikki heidän talonsa rempat, innokkaina on käyty katsomassa kaikki porealtaat ja uima-altaat, ihasteltu vierasmajaa pihassa ja sisustusvalintoja. Kun päätimme rakentaa avaimet käteen -talon, oletettiin, että kavereita tämä kiinnostaa. Alussa esiteltiin pohjasuunnitelmia, mutta nämä kaverit tuijottivat sanomatta mitään. Ei siis mitään kommenttia, ei hyvää eikä pahaa.

Sen jälkeen radiohiljaisuus. Ne kerrat kun nähty, jos puhutaan sanaakaan raksasta, seuraa mykkyys.

Mistä tämä voi johtua, onko muille käynyt näin? Ei pyydetä talkooapua kun ei itsekään tehdä mitään ja on oltu aina kiinnostuneita heidän projekteistaan. Tuntuu oudolta ettei ystäviä kiinnosta meidän okt-rakentaminen yhtään?!

Ja ei jauheta talosta koko aikaa, päin vastoin, on odotettu oikeastaan että osoittaisivat pientäkään kiinnostusta itseJa ne kerrat kun on puhuttu eivät sano mitään.

Mies vietti juuri kavereidensa kanssa iltaa ja sanoi kotona, että muut kaverit kyselivät raksasta, tää yks kaveri kuunteli sanomatta mitään. Oli vaan hiljaa kunnes vaihtoi puheenaihetta.

Kontrasti on niin valtava siihen, kun vuosien ajan on itse kuunneltu kiinnostuneina aivan pienimmätkin heidän pihaprojektinsa käänteet! En ymmärrä, ihan kuin olis menetetty ystävät talon myötä

Mutta on toki muitakin ystäviä, jotka vähän väliä kysyvät raksakuulumiset ja seuraavat somea, tämä aiemmin läheisin ystäväpari ei edes seuraa somessa taloprojektia.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateuskortti heilahtaa kaikkialla tosi usein, mutta tässä tapauksessa ihan aiheesta, vaikuttaisi.

En usko. Ovat todennäköisesti vain itsekkäitä. Homma toimii, kun toiset ihastelevat heidän tekemisiään. Kun pitäisi kiinnostua muiden jutuista, ei vaan intoa löydy.

Vierailija
62/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän samanlainen tilanne. Ystävä pariskunta kävi kerran katsomassa meidän rakentamista ja hirveäsi keksivät kaikkea vikaa, kun olimme rakentamassa paremmilla spekseillä kuin heidän talonsa oli.

Me emme koskaan arvostelleet heidän taloaan. Olemme kuitenkin pysyneet jollain tasolla ystävinä, mutta......

Tosi paskaa! Me oltiin änkemässä koko ajan yhden toisen kaveriparin hirsitaloraksalle jo ennen kuin ees tiedettiin et rakennetaan itse joskus.

Meistä oli tosi mielenkiintosta seurata miten talo ilmestyy tyhjästä ja kyseltiin edistymistä ihan oma-aloitteisesti. 

Tuntuu tosi oudolta, että EI kiinnostaisi juuri siksi tää ottaa päähän. Haluttais tietysti että ystävät oisivat hengessä mukana.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne ikinä olleet kiinnostuneita teidän asioista? Vaikuttaa että aina on keskitytty heihin ja heidän asioihin. Nyt kun onkin teillä jotain kiinnostavaa niin ei he jaksakaan. Tämä on ainakin ihan tyypillistä monelle. 

Vierailija
64/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset on sellaisia, että vain omat asiat kiinnostaa ja pitäisi kiinnostaa kaikkia muitakin. Etenkin jos itse tekee jonkun ensin ja ystävä myöhemmin, ei muka jaksa enää ystävän mukana myötäelää kun on niin väsynyt aiheeseen. Toki jos menee toisin päin, heitä ei kiinnosta kuunnella kun eivät voi samaistua. Näiden kanssa saa varautua siihen, että itse on tukemassa hyvässä ja pahassa, toisin päin ei koskaan.

Oman kummilapseni äidin raskauksia ja lasten syntymää myötäelin täysillä ja autoin lastenhoidossa aina pyydettäessä, eli melko usein. Kun muutamaa vuotta myöhemmin tulin itse raskaaksi, ei ystävää enää kiinnostanutkaan ystävyys ja laittoi välit poikki aika pian lapsen syntymän jälkeen. Semmosta se on. Kaikki ei ole syteen-tai-saveen -sydänystäviä, osalla ystävyyssuhteista on parasta ennen -päivämäärä. 

Vierailija
65/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tylyä ja epäkohteliasta (paitsi somessa seuraamattomuus). Vaikka oma tilanne olisi mikä, niin kyllä ystävien tärkeistä asioista on voitava vähän keskustella. Kysy suoraan seuraavalla kerralla, mikä asiassa tökkii. 

Vierailija
66/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heitä kaduttaa, että ostivat itse vanhan, remontoitavan talon, kun olisivat voineet rakentaa uuden. Eli kateus.

Tämä.

Meidän ystävät remontoivat vanhan talon 180m2, me rakensimme uuden 240m2 kivitalon. Meillä meni 14kk, heillä 10v ja yhä kesken. Rahaa mennyt varmaan saman verran. 

Moneen kertaa huokaisseet miten helpolla olisivat päässeet rakentamalla uuden mutta talo oli suvun perintö. Nyt talo alkaa olemaan lähes valmis mutta lapset lähteneet jo vuosia sitten kotoa. 

Vierailija
67/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIVÄT KEHTAA SANOA SUORRAAN HEI HALOO TEEIDÄN UTOPISTISESTÄ HANKKEESTANNE KUN VESI KATOLLAKAAN EI TIEDÄ MIHIN PÄIN VIRRATA. VOIVAT TULLA PAISTAMAAN MAKKARAA KUN HOME TÖLLINNE POLTETAAN. JA OLETTE TULLEET JÄRKIINNE.

Vierailija
68/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun alkoi raksaprojekti, niin neljästä ystäväparista vain yksi oli kiinnostunut, eli he jotka itsekin rakensivat aiemmin.

Kaksi pariskuntaa, jotka itse remontoivat ylihintaiset, vanhat ja sisäilmaongelmaiset talot Helsingissä, sanoivat että ollaan v i t un hulluja kun rakennetaa tällasena aikana, olivat jopa aggressiivisia räntätessään. Toinen pari ghostasi vaan.

Molempiin meni välit, kun eivät kyenneet iloitsemaan toisten puolesta. Kyllä raksaprojekti saa tietyn luonteisissa ihmisissä aikaan jopa vihaa.

Omat väärät valinnat pistävät vihaksi ja aiheuttavat kateutta.

Jälkikäteen tajuttiin, että nää ihmiset piti itseään aina parempina. Alun perin me oltiin se lapseton pikkuyksiössä asunut pari, ja vierailimme heidän isoissa taloissaan ihastelemassa milloin mitäkin projektia. Kateellisia ei oltu, koska oli loogista että lapsiperheet haluaa asua isommin.

Sitten meillekin tuli lapsi ja rivarikämppä vielä menetteli, siitä ei tarvinnut olla kateellinen. Mutta uusi omakotitalo oli liikaa.

Vierailija
69/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisin, että kyse on samasta kuin miksi minä, hortonomi yhdellä Suomen moderneimmista kasvihuoneista työskentelevänä en jaksa ihan hirveästi innostua ihmisten tokmannilta ostetuista pihakasvihuoneista, joita ne tahtovat minulle esitellä. 

Olisi kohteliasta huomoida sekin, mikä kuulijaa kiinnostaa, eikä vaan itsekkäästi mölistä omiaan. 

Näitä tällaisia viestejä kun lukee, ymmärtää, miksi Suomi on täynnä yksinäisiä, mielenterveysongelmaisia ihmisiä. Hyvä ystävä ja empaattinen ihminen kuuntelee, kun toiselle on tapahtunut jotain mielenkiintoista. Vaikka se mielenkiintoinen olisi mielestäsi höpöhöpö-tutkinnon päättötyö ja itse olisit juuri väitellyt. Merkitystä on vaan sillä, että kyseessä on sille sinulle tärkeälle ihmiselle iso asia. Sitä on ystävyys. 

Vierailija
70/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateuskortti heilahtaa kaikkialla tosi usein, mutta tässä tapauksessa ihan aiheesta, vaikuttaisi.

En usko. Ovat todennäköisesti vain itsekkäitä. Homma toimii, kun toiset ihastelevat heidän tekemisiään. Kun pitäisi kiinnostua muiden jutuista, ei vaan intoa löydy.

Lähinnä herää kysymys millainen tyyppi vaatii, että hänen elämässään pyörii jonkinlainen ihastelukaarti? Jonkinlainen talohirviötyyppi, joka on morsianhirviön jatkumo? 

Olemme rakennuttaneet talon. Ei ollut mitään tarvetta aloittaa joku taloshow, jonka ympärillä olisi pitänyt pyöriä ihasteleva hovi. Päivät oltiin töissä ja illalla tai viikonloppuna käytiin rakennuksella siivoamassa. Oli ihan riittävän elämyksellistä. 

-ohis

Vierailija
71/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin tyhmä? He ovat kyllästyneet aiheeseen.

Monestihan näin käy kun ei ole enää kyse omasta, vaan toisten projektista.

Vierailija
72/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaista tyytymättömyyttä omaan asumiseen ja kateutta tuohon liittynee? Vertaan vaikka omaan tilanteeseeni, tuntuu kiusalliselta jos kaveri etenee urallaan kun omani ei ole lähtenyt käyntiin eikä kiinnosta kuulla hänen ylennyksistään. Sen sijaan rakennuttamansa talo ei aiheuta mitään tunteita, kun olen itse tyytyväinen omaan asuinratkaisuuni. Tai esimerkiksi lapsettomuudesta kärsivät eivät halua kuulla toisten raskauksista jne. Eli tyytymättömyys ja kateus?

Vierailija
73/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli perhe jolla on remontoitu talo, uima-allas, poreallas jne ovat kateellisia jostain tusina talosta ? Ehkä eivät ymmärrä miksi kukaan tuollaista avaimet käteen rakentaa 

Ei ne ole kateellisia siitä tusina-talosta. Ne on kateellisia, että heidän "ala-tasoisemmat" kaverit omistavat sen tusina-talon.

Kateus, minä, minä, minä....

Vierailija
74/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat ystävät eivät ole kateellisia ja iloitsevat ystävien puolesta. Kärsittiin itse lapsettomuudesta mutta pystyin olemaan onnellinen raskautuvien ystävien puolesta. Sanoin vaan, että saisinpa itsekin lapsen, kateus ei kuitenkaan muuttunut myrkyksi. Oma epäonni ei saa varjostaa ystävien onnea, se on myrkyn keittämistä.

Vierailija
75/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mahdollista, eli ovat vaan itsekeskeisiä eikä toisten tekemiset vaan kiinnosta. Ohan näitä. Kiertoon tollaset ihmiset elämästä asap!

Vierailija
76/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin negatiivista vaikenemiseen liittyy. Ja kun sekä mies että nainen vaikenevat, asiasta on puhuttu. Kateus on yksi tunne, joka saa vaikenemaan. Kateus näkyy kuitenkin ilmeistä ainakin äkillisissä kateuspuuskissa. Muitakin syitä voi olla, kuten oman elämän ongelmat, raskas mieli, ei jaksa toisten iloa. 

Jostain syystä tulkitaan kateudeksi, jos toisen suunnitelmat on vain umpisurkeita.

Ei haluta sanoa "mieti nyt vähän, olohuone vessan vieressä, älä viitsi..."

Jos ei kateutta niin sitten katkeruutta tms kun toiset eivät tee niinkuin itse haluaisi heidän tekevän koska: "me tehtiin näin ja me olisimme tehneet teidän asemassa näin"...

Koska ap:n kaveripariskunta ei ehkä hyväksy muiden päätöksiä ja ratkaisuja kun hehän tietävät paremmin ja se on ainoa oikea tapa.

Vierailija
77/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne ikinä olleet kiinnostuneita teidän asioista? Vaikuttaa että aina on keskitytty heihin ja heidän asioihin. Nyt kun onkin teillä jotain kiinnostavaa niin ei he jaksakaan. Tämä on ainakin ihan tyypillistä monelle. 

No tän ketjun perusteella voisin aatella että voi olla just näin ei meillä ole ennen ollut mitään vastaavaa elämässä, joten vastavuoroisuuden puute ei ole vaan noussut esiin...

ap

Vierailija
78/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin tylyä ja epäkohteliasta (paitsi somessa seuraamattomuus). Vaikka oma tilanne olisi mikä, niin kyllä ystävien tärkeistä asioista on voitava vähän keskustella. Kysy suoraan seuraavalla kerralla, mikä asiassa tökkii. 

Tarkotin somessa seuraamattomuudella siis sitä, että yhteistyössä talopakettitehtaan kanssa on sovittu muutamasta päivityksestä ja saatiin alennusta. Pidetään raksapäiväkirjaa siis taloudellisen edun takia. Pointti oli että EDES somessa eivät seuraa, kuten muut kaverit. Ei siis että somea PITÄISI seurata jos muuten kiinnostas niin en edes miettisi.

ap

Vierailija
79/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette vaan jotenkin ärsyttäviä

Vierailija
80/119 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heitä kaduttaa, että ostivat itse vanhan, remontoitavan talon, kun olisivat voineet rakentaa uuden. Eli kateus.

Tämä.

Meidän ystävät remontoivat vanhan talon 180m2, me rakensimme uuden 240m2 kivitalon. Meillä meni 14kk, heillä 10v ja yhä kesken. Rahaa mennyt varmaan saman verran. 

Moneen kertaa huokaisseet miten helpolla olisivat päässeet rakentamalla uuden mutta talo oli suvun perintö. Nyt talo alkaa olemaan lähes valmis mutta lapset lähteneet jo vuosia sitten kotoa. 

Mut tossakin kaverit sanoivat et ois päässeet helpommalla, eli eivät vaan ghostanneet. Tollasta toivos itsekin, että puhutaan eikä vaieta kun ottaa pannuun.