Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako yksin viettää joulua ja jopa nauttia siitä?

Vierailija
04.11.2024 |

Olen elänyt parisuhteessa,nyt useamman vuoden sinkkuihmisenä.Työni on sellaista,että olen myös joulunaikana töissä ja ollut ihan mielellään useammankin joulun peräkkäin.Sitten olen ollut vapaalla,mutta edelleenkin saan kommenttia,kun kerron viettäväni joulun ihan vain itsekseen.Yleensä kysytään,enkö ole surullinen,kun " joudun" olemaan yksin.En ole,minulla on omat ihanat joulujuttuni ja minä nautin.Kaikille ei toki tämä sovi,mutta minulle kyllä.Mitä olette mieltä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa!

Vierailija
2/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kyllä. Ihmiset nyt länkyttää ihan joka asiasta, kun joku toimii eri tavalla kuin he itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI SAA!! Jouluna pitää kärsiä, koska "hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä"

Vierailija
4/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheen äitinä mulle olisi suuri unelma viettää yksi joulu ihan yksin. Lapsemme ovat jo aikuisia, mutta vielä tulevat meille kotiin joulunviettoon ja mieskin on. Mutta olisi kiva kokea sellainen mökkijoulu, minä ja koira kaksin. Olla vain hiljaa kynttilöin valaistussa mökissä, syödä suklaata villasukat jalassa ja katsoa telkkarista jouluohjelmia. 

Vierailija
5/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä mielikuvitusolennon synttäreitä.

Vierailija
6/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurperheen äitinä mulle olisi suuri unelma viettää yksi joulu ihan yksin. Lapsemme ovat jo aikuisia, mutta vielä tulevat meille kotiin joulunviettoon ja mieskin on. Mutta olisi kiva kokea sellainen mökkijoulu, minä ja koira kaksin. Olla vain hiljaa kynttilöin valaistussa mökissä, syödä suklaata villasukat jalassa ja katsoa telkkarista jouluohjelmia. 

Mikä estää kokemasta? Sanot lapsille, että tänä jouluna saattekin olla isin kanssa ja minä lähden mökille. Jos kerran aikuisia jo ovat, ymmärtävät varmasti. 

Vierailija
7/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt joulua pari kertaa yksin, ihan parasta. 

Vierailija
8/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vietä mielikuvitusolennon synttäreitä.

En minäkään. Vietän ihan vain joulua, joka on alkujaan pakanallinen juhla. Jule. 

Vierailija
9/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi?

Onhan se ihan ymmärrettävää että ensimmäinen oletus ihmisillä on, että olet yksin vasten omaa tahtoasi ja olet yksinäinen. Niin monet yksinäiset kun valittavat aina, että kun juhlapäivinäkin joutuvat olemaan yksin. Kohta se virsi taas täälläkin alkaa.

Minullakin on tuttu facessa joka joka ikisen juhlapyhän alla postaa itsesäälissä kieriskellen miten yksinäinen on kun taas on juhlapyhä, mutta silti ei mene läheisensä luo. Kun läheinen sairastui vakavasti, syyllisti kaikkia ettei häntä nyt kukaan tue kun läheinen on vakavasti sairas. Miten voisi tukea ihmistä, joka normaalisti vaan haukkuu tätä läheistään, eikä tunnu välittävän yhtään...

Ihmiset on outoja.

Vierailija
10/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän jouluna kännit joten saan viettää yksin joulua.

Vierailija
11/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa. Olet kuitenkin aikuinen ihminen, oletan.

Minä en vietä joulua yksin, vaan oman perheeni kanssa, mies ja lapset. Mutta siinäpä sanomista tulee yhtä lailla, kun ei suostu suhaamaan pitkin Suomea sukulaisilla. "Kun nyt on joulu". Sori vaan, mutta seura on ihan samanlaista kuin muinakin päivinä, eli mieluummin en suhaa.  

Vierailija
12/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit itsekin, että kaikille ei sovi mutta sinulle kyllä. Nauti ihan rauhassa! Sitä ei ole missään kielletty eikä asia kuulu muille.

Vierailija
13/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tarvitse lupaa. 

Vierailija
14/22 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ikinä viettänyt joulua yksin. Ehkä joskus vanhana vielä joudun.

Yhden uudenvuodenaaton vietin yksin kotona ollessani 22v. Se oli kyllä ikimuistoinen, omalla tavallaan ihana ilta. Silloin olisi kyllä ollut parikin paikkaa mihin mennä, mutta yli 30km päässä. En saanut mitään kyytiä mihinkään, koska en ihan tosissani tai tarpeeksi ajoissa edes yrittänyt. Houkutti liikaa viettää koko uv yksin, kun alkuun pääsi. Vähän viiniä ja hyvää ruokaa vain itselleni + ihan koko ilta omaa lempimusiikkia, jes! Poistuin kotoani sentään pienelle mukavalle hiprakkakävelylle kun vuosi vaihtui. Ihailin sitä välkkyvää taivasta ja ympäröivää kaunista talvista luontoa haikeana miettien mennyttä ja tulevaa. Oli ihanan hiljaista, vain kaukainen ilotulitteiden ääni. Ei siihen kaivannut yhtään muiden häiritsevää hölinää lisäksi.

Vierailija
15/22 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta saa. Niin minäkin teen.

Elämän varrella ollut monenlaisia jouluja ja nyt tuntuu ylelliseltä viettää joulua rauhassa itsekseen.

Niin monta vuotta viettänyt joulua muiden ehdoilla ja kiireessä ja stressissä ruokia laittaen. On ollut useampaa sukupolvea joulupöydässä ja meteliä ja hässäkkää.

Nykyään ihana rauha ja joulutunnelma. Nautin paljon enkä pidä omasta joulustani suurta meteliä esim työpaikalla. Monet eivät ymmärrä sitä, että joku tosiaan nauttii joulusta yksin. Enkä jaksa sitä selitellä, nautin vaan.

Vierailija
16/22 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naapuri kertoi olevansa pahalla mielellä kun olin viime joulun yksin kotona vaikka olin koko päivän kiertänyt sukulaisia läpi. Häntä asia harmitti silti kovasti. Eli vastaan APn kysymykseen että ei saa!!

Vierailija
17/22 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein odotan omaa jouluani. Siinä on lempiherkkuja, kynttilöitä, lepoa, kirjoja, leffoja, ulkoilua. Ja joulun rauhaa.  

Sitä odotellessa.

Vierailija
18/22 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viettänyt joulua pari kertaa yksin, ihan parasta. 

Lapsuuden jouluista perheen kanssa nautin kyllä, mutta nyt on enää jäljellä muutama joulu perheen kanssa. Voi olla viimeinen, ja loput joulut yksin pelottaa kyllä enemmän kuin että niitä odottaisin, sillä yksin saan olla kaikkina muinakin päivinä vuodessa. Miten yksin ollessani mikään päivä merkitsee enää mitään?

Vierailija
19/22 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä helvetin takia järjestät joulunvieton aikuisille lapsillesi, vaikka se on sinulle vastenmielistä? Pelkäätkö että he loukkaantuisivat jos ilmoittaisit ettet enää halua?

Ja miten niin aikuiset lapsesi tulevat teille "kotiin" joulunviettoon? Eikö heillä ole omaa kotia, vai tarkoitatko kodilla heidän lapsuudenkotiaan? Voi muuten olla etteivät he uskalla olla tulematta, koska HE pelkäävät että SINÄ loukkaannut. Jonkun on katkaistava vaivaannuttava perinne, mikäli se on kaikelle yhtä helvettiä. Oletko se sinä vai joku lapsistasi?

Oma äitini vihasi joulunlaittoa, joten aikuistuttuani en enää matkustanut "kotiin" jouluksi. Kun sain omia lapsia, järjestin heille joulun omasta vapaasta tahdostani niin kauan kuin se oli heille tärkeää. Kun he aikuistuivat, saatoimme lähteä jouluksi Roomaan tai Wieniin, ja sitten he tunnustivat etteivät he välitä joulusta. Kenenkään ei tarvinnut enää stressata. Viime vuonna kävimme ensimmäistä kertaa Lasipalatsin jouluaaton buffetissa, enkä usko että kukaan menetti mitään. Lahjojakaan eivät aikuiset tarvitse.

Niin että lopeta sinäkin uhriutuminen.

Vierailija
20/22 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt jo toistakymmentä joulua omassa hyvässä seurassani ja nauttinut olostani, kun ei tarvitse ottaa kenenkään toiveita tai vaateita huomioon. Kun ensimmäisiä kertoja vietin joulua itsekseni, oli minulla vielä muutama sukulainen elossa ja he kyselivät, mitä aion tehdä jouluna ja minne ehkä mennä. Joskus poikkesin jonkun luona joko aattona hautausmaalta tultuani tai sitten joulupäivänä.

Joka vuosi on juhlimiseni muuttunut niukemmaksi. Miksi pitäisi muutaman päivän aikana ahtaa itseensä kauhistuttavia määriä ruokaa. Ymmärrä, että joskus ennen, kun rahaa ja ruokaa oli vähän, niin silloin satsattiin jouluun, mutta nyt se ei enää ole tarpeen.

Nyt olen jo eläkkeellä, mutta olin sellaisessa ammatissa, että koskaan ei tarvinnut pelätä, että joutuisi jouluna töihin. Koulu- ja opiskeluaikaan olin joululomat töissä kaupassa ensin myymässä ja sitten pyhien jälkeen inventaariossa.

Kaikille teille, erityisesti yksin joulua viettäville, toivotan nautinnollista ja rauhallista joulunaikaa. Nauttikaa olostanne. Minä ostan itselleni aina pari kirjaa ja vihreitä kuulia lahjaksi ja nautiskelen. Tehkää tekin samoin.