Ymmärtääkö tai tiedostaako manipuloija tekojaan?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä kauheasti tiedostanut, kun manipuloin miehiä nuorempana. Enkä tehnyt sitä mitenkään hyötyäkseni kenestäkään, vaan jos vaikka koin että mua kohdellaan väärin, niin käytin manipulointia tehostekeinona, että mua esim kuultiin.
Joskus harvoin tosin tein sitä myös huomionhakuisuuden takia. Silloinkaan en tosin tajunnut manipuloivani, siis en mitenkään miettinyt, että tässä nyt manipuloin, vaan se tuli jostain automaattisesti. Vasta jälkikäteen ja aikuistuttuani olen tajunnut. Eli olin vain lapsellinen, en mitenkään PAHA.
Miten tuon voi erottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän manipuloinnin tarkoitus on saada tahtonsa läpi tai välttää vastuuta, kyllä he sen ymmärtävät. Kokevat olevansa oikeutettuja, joten eivät ole pahoillaan.
Jos mies tekee tätä naiselle niin ajatteleeko olevansa jotenkin ylempiarvoinen ihan vaan kun on mies? Onko kyse misogyniasta? Mistä syistä ihminen voi kokea olevansa oikeutettu kohtelemaan toista huonosti? Manipuloimaan?
Ei manipuloija koe kohtelevansa toista huonosti. Hän kokee itse tulleensa huonoksi kohdelluksi tai olevansa uhri, ja oikeuttaa sillä käytöksensä. Harvoin kyse varsinaisesti mistään misogyniasta on.
Et ole tavannut aitoa manipulaattoria. Yks vanhempi nainen hyvässä asemassa oli tällainen. Lasketteli uskottavalla äänellä suoranaisia valheita ja nautti reaktioista. Eihän sen hlökohtainen elämä ollut hääviä. Huono avioliitto jne. Kai sai sisältöä elämään tuolla. On siinäkin köyhä elämä. Mutta myös psykopatian piirteitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän manipuloinnin tarkoitus on saada tahtonsa läpi tai välttää vastuuta, kyllä he sen ymmärtävät. Kokevat olevansa oikeutettuja, joten eivät ole pahoillaan.
Jos mies tekee tätä naiselle niin ajatteleeko olevansa jotenkin ylempiarvoinen ihan vaan kun on mies? Onko kyse misogyniasta? Mistä syistä ihminen voi kokea olevansa oikeutettu kohtelemaan toista huonosti? Manipuloimaan?
Ei manipuloija koe kohtelevansa toista huonosti. Hän kokee itse tulleensa huonoksi kohdelluksi tai olevansa uhri, ja oikeuttaa sillä käytöksensä. Harvoin kyse varsinaisesti mistään misogyniasta on.
Et ole tavannut aitoa manipulaattoria. Yks vanhempi nainen hyvässä asemassa oli tällainen. Lasketteli uskottavalla äänell
Tottakai kyse voi olla persoonallisuushäiriöstä tai sen piirteistä, kuten aikaisemmin sanoinkin. Mutta harva manipuloi kuitenkaan siksi, että saisi siitä puhdasta nautintoa. Yleensä taustalla on joku uhriutuminen, oikeassa olemisen tarve (ei siedä häpeää) tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä kauheasti tiedostanut, kun manipuloin miehiä nuorempana. Enkä tehnyt sitä mitenkään hyötyäkseni kenestäkään, vaan jos vaikka koin että mua kohdellaan väärin, niin käytin manipulointia tehostekeinona, että mua esim kuultiin.
Joskus harvoin tosin tein sitä myös huomionhakuisuuden takia. Silloinkaan en tosin tajunnut manipuloivani, siis en mitenkään miettinyt, että tässä nyt manipuloin, vaan se tuli jostain automaattisesti. Vasta jälkikäteen ja aikuistuttuani olen tajunnut. Eli olin vain lapsellinen, en mitenkään PAHA.
Miten tuon voi erottaa?
No ei varmaan yleensä mitenkään. Varmaan kaikki ihmiset manipuloi välillä ja se lomittuu ihan todellisiin tunteisiin. Mulla oli esim kerran tapailumies, joka halusi tavata exäänsä usein kaverina. Kun se ei auttanut, että kerroin miten pahalta se minusta tuntuu (olin mustasukkainen), niin aloin sitten mököttää aina ennen ja jälkeen heidän treffien, eli tein siitä miehelle epämukavaa. Tuokin on manipulointia, mutta se oli myös aitoa, koska minulla oli oikeasti tosi paha olla aina heidän tavatessa.
Lopulta tuo suhde päättyi aloitteestani, koska en kokenut miehen arvostavan minua tarpeeksi. Jos mies olisi lopettanut exänsä tapailun, niin saattaisimme olla yhä yhdessä, ironisesti manipulointini ansioista.
Kyllä ymmärrän ja pystyn valitsemaan milloin tunnen empatiaa ja milloin en. Yleensä jälkikäteen vasta tajuan miten olen toiminut. Vältän tällaista käytöstä parhaani mukaan, se on näitä lapsuudesta opittuja juttuja ja harjoittelua vaatii lopettaminen. Monet pyrkivät enemmän tai vähemmän vaikuttamaan toisten tunteisiin kyseenalaisilla ja lapsekkailla metodeilla, useimmiten varsinaisesti tarkoita sitä, mutta ovat tottuneet saamaan tahtonsa läpi sillä tavalla. Tunnemanipulointia on todella montaa tasoa ja toiset tavat paljon raaempia kuin toiset. Kaikille tuttua on klassinen mököttäminen.
Mielestäni manipuloiva käytös kytkeytyy vahvasti riippuvuushäiriöihin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuudet muuttavat ihmisen käytöstä b-klusterin persoonallisuushäiriöisten kaltaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuvuudet muuttavat ihmisen käytöstä b-klusterin persoonallisuushäiriöisten kaltaiseksi.
Väistämättähän se muuttaa ihmistä, ensin itselle valehtelulla ja lopulta muodostuu normaali tavaksi.
Psykopaatin riippuvuudet ovat murskaavia, koska tällä ei ole mitään rajoja toisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä johtuu? Miksi kokevat olevansa oikeutettuja?
Nostettu jalustalle lapsuudessa. Kaikki ollut hienoa ja upeaa, mitä ovat tehneet. Epäonnistumiset muiden syy.
Toisen hyväuskosuudesta saa nautintoa, eikä koe sitä vääränä, koska itse siitä nauttii, niin miksipä kokisi. Ei omaa nautintoa yleensä koeta vääräksi, sama mistä se tulee.