Jouduttiin ostamaan kompostori
Ei olisi vähempää kiinnostanut, muttei haluttu tuotua pönikkää meidän pihalle.
No nyt tuota rakkinetta on yritetty saada toimimaan.
Olin jättänyt eilen kuorimani sipulien ja valkosipulien kuoret kulhoon tiskialtaalle. Nyt aamulla sinne oli ilmestynyt banaaninkuoret. Mitä ihmeen kierrättäjiä perheen lapset on?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Olen AP ja minua kiinnostaa, kuinka kompostori muka toimii talvella.
Se jäätyy eli ei toimi. Keväällä laitat kompostin herätettä, kun pakkaset loppuvat ja siitä se taas lähtee käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jäätyy eli ei toimi. Keväällä laitat kompostin herätettä, kun pakkaset loppuvat ja siitä se taas lähtee käyntiin.
Silti laitatte siis biojätteet talvellakin sinne. Se ei haittaa.
Ei sinne tarvitse mitään laittaa, riittää kun se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen herätettä:) Kaupastako?
Komposti tarvitsee hiiltä. Joka on oksia, havunneulasia, pudonneita lehtiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhakomposti erikseen kotitalousjätteestä.
Meidän kuntaan tuli pakkokompostointi tai biojätteen keräilytynnyri pakolliseksi. Ihmisillä on nättejä katoksia jätteelle, mutta ei niihin kahta keräilyastiaa mahdu.
Nyt siis moni on aloittanut kompostoinnin talvea myöden ja kuten jo kerrottua, kaikki jäätyy. Eihän noista kevään kukkamultia saa.
Tuonne pellon laitaan kippaan biot niinkuin viimeiset 75 vuotta on tehty. Minusta ei mitään ituhippiä saa, vaikka aseella uhattaisi. M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpökompostori, joka on aktiivisella käytöllä, eli viet sinne säännöllisesti jätteitä, ei välttämättä jäädy talvella. Mulla on ollut käytössä lähes 20 vuotta ja tänä aikana on jäätynyt kahdesti talvella.
Pienikin määrä kannattaa viedä kompostoriin säännöllisesti, jotta se saa ruokaa ja pysyy käynnissä. Jos se jäätyy, niin ei haittaa. Vie silti tähteet sinne.
Keväällä käynnistymistä voi auttaa kaatamalla maltillisia määriä kuumaa vettä sinne, mutta kyllä se lähtee ilman lisäaineita. Möyhi välillä sillä möyhentimellä ja katso, että siellä on myös sopivasti kuiviketta. Kompostori ei toimi kovin hyvin, jos se on liian märkä ja tiivis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhakomposti erikseen kotitalousjätteestä.
No ei todellakaan tarvitse olla noin. Havunneulaset on kaikkein paras lisä kotitalousjätteelle. Tekee siitä ilmavaa. Mullasta tulee kuitenkin hapahkoa joten lehtipuun lehdet siinä mielessä parempia, kuitenkin niin sekoitettuna että pysyy ilmavana. Biojätteestä pitää saada ilmavaa. Biojätettä, ilmavaa hiiltä ja kun on ilmavaa seosta niin saa happea ja tulee multaa. Ilman ilmavuutta biojäte mädäntyy, ei kompostoidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpökompostori, joka on aktiivisella käytöllä, eli viet sinne säännöllisesti jätteitä, ei välttämättä jäädy talvella. Mulla on ollut käytössä lähes 20 vuotta ja tänä aikana on jäätynyt kahdesti talvella.
Pienikin määrä kannattaa viedä kompostoriin säännöllisesti, jotta se saa ruokaa ja pysyy käynnissä. Jos se jäätyy, niin ei haittaa. Vie silti tähteet sinne.
Keväällä käynnistymistä voi auttaa kaatamalla maltillisia määriä kuumaa vettä sinne, mutta kyllä se lähtee ilman lisäaineita. Möyhi välillä sillä möyhentimellä ja katso, että siellä on myös sopiva
Ei tietenkään kuumaa vettä pidä viedä. Kuuma vesi tulee prosessin ulkopuolelta ja on tuotettu paljolti fossiilisilla polttoaineilla ja fossiilisten käytöstä juuri halutaan eroon. Lisäski kuuma vesi ruokkii bkt:ta joka lisää ihmiskunnan päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita löytyy jokaisen isomman tuulen jälkeen pihalta. Ilmeisesti ne pilkotaan pienemmiksi ja laitetaan kompostoriin.
Kompostoriin voi muuten laittaa sulanapito lämmityskaapelin joka vie vähän sähköä ja ei tarvitse termostaattia. Pysyy komposti toiminnassa eikä jäädy.
Sipiläorpon aikana tehtiin paskalaki, nyt tehtiin kompostorilaki.
https://www.suomenuutiset.fi/sipila-kerasi-paskalain-turvin-kymmenia-mi…
Vierailija kirjoitti:
https://www.biolan.fi/artikkelit/kompostointi-talvella.html
Lue tuo.
-Hyvä kuivike sisältää sekä kosteutta tasaavaa materiaalia, kuten sammalta ja puukuitua, että karkeampaa materiaalia, kuten puunkuorirouhetta, ilmavuuden säilyttämiseksi. Sammal ja puukuitu imevät kosteutta ja tasaavat kompostimassan kosteuseroja. Puunkuorirouheen tehtävä on säilyttää kompostimassan ilmavuus.
Paras kuivike talvikompostointiin on Biolan Tehokuivike. Tehokuivike sisältää myös typpeä, joka kiihdyttää kompostoitumista kylmällä säällä.-
Elikkä hiiltä. Tuon typen voi korvata pissalla. Ei ole välttämätöntä, mutta antaa vauhtia kompostoitumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä käynnistymistä voi auttaa kaatamalla maltillisia määriä kuumaa vettä sinne, mutta kyllä se lähtee ilman lisäaineita. Möyhi välillä sillä möyhentimellä ja katso, että siellä on myös sopiva
Ajattelin pyytää joululahjaksi kompostin möyhentäjän. Ei mun mies kuitenkaan saa aikaiseksi möyhentäjää puusta. 100 vuotta sitten jokainen mies olisi osannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita löytyy jokaisen isomman tuulen jälkeen pihalta. Ilmeisesti ne pilkotaan pienemmiksi ja laitetaan kompostoriin.
Minulla on tässä tontilla puita ja noita lehtiä tullut riittämiin. Tosin nyt osa poissa kaupungin tienteon jälkeen että hiukan saanti loppuu. Nuo mainitsemani oksat on pieniä ja ei kyllä voi suositella noille biolaneille ja vastaaville.
Katsoin tuon linkin ja siinä mainittiin herätteen yhteydessä sammal. No, sitä tontilla riittää.
(sama)
Rakastan vauvapalstaa. Täältä saa neuvot aivan kaikkeen 😍.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.biolan.fi/artikkelit/kompostointi-talvella.html
Lue tuo.
-Hyvä kuivike sisältää sekä kosteutta tasaavaa materiaalia, kuten sammalta ja puukuitua, että karkeampaa materiaalia, kuten puunkuorirouhetta, ilmavuuden säilyttämiseksi. Sammal ja puukuitu imevät kosteutta ja tasaavat kompostimassan kosteuseroja. Puunkuorirouheen tehtävä on säilyttää kompostimassan ilmavuus.
Paras kuivike talvikompostointiin on Biolan Tehokuivike. Tehokuivike sisältää myös typpeä, joka kiihdyttää kompostoitumista kylmällä säällä.-
Elikkä hiiltä. Tuon typen voi korvata pissalla. Ei ole välttämätöntä, mutta antaa vauhtia kompostoitumiseen.
Nyt keksin. Mun siis kannattaa lakaista vajan lattia halkopinon edestä ja viedä puumoska kompostoriin. Kai tuollakin muutaman euron säästää.