Opettaja jätti oppilaan selviämään yksin nilkka murtuneena
Aivan karmea juttu! Olen itsekin opettaja, ja tämä tapaus kuulostaa ihan käsittämättömältä. Ainoa (huono!) selitys jonka voin opettajan toiminnalle keksiä on se, että ko. oppilas on aiemmin ollut jotenkin hankala tai epäluotettava. Jotain tämän suuntaista oli opettaja myös selitellyt syyksi sille, ettei ollut ymmärtänyt tilanteen vakavuutta eli siis suomeksi sanottuna uskonut oppilasta.
Mutta siltikään 12-vuotiasta lasta ei jätetä yksin! Perusopetuslakikin sen sanoo: oppilaat ovat opettajansa vastuulla koulupäivän ajan.
Toivottavasti tuo ihminen ei ole enää opettamassa ketään.
Kommentit (10)
Otsikon perusteella se kuulostaa mun pyörätuolitarinalta, joka on työtapaturmasta
Vierailija kirjoitti:
Nyky opettajat "ovat vaan töissä"
No tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kuten sanoin, olen itsekin opettaja, ollut jo liki 20 vuotta. En tunne ketään, joka voisi toimia jutussa kuvatulla tavalla. Tämä on siis äärimmäinen poikkeus.
Ap
sen siitä saa kun aina kiukuttelee,valehtelee ja perseilee, niin sen kerran ku oikeasti sattuu niin ei uskota
Vierailija kirjoitti:
Nyky opettajat "ovat vaan töissä"
Ehkä näinkin. Myös jotkut vanhemmista on "kasvattavinaan lapsen hyville tavoille"
Just niin. Voimia oppilaalle ja perheelle. On se nyt kumma juttu ! Opettaja ON VASTUUSSA oppilaistaan sen koulupäivän ajan. Koko ajan. Myös välitunneilla. Se opettaja olisi pitänyt pidättää virastaan tai ainakin vahti luokkiin, missä opettaa, myös ulkona ollessa. Ja pelkät pikkusakot eivät riitä. Olisi pitänyt saada kunnolla vankeutta jokunen vuosi. Ja se, mitä se poika vaati korvaukseksi, olisi pitänyt maksaa hänelle. Ja enemmänkin........muistelen omii kouluaikojani.......se alko mulla 41- vi sitten. Jouduin siirtyy toiseen kouluun tokaluokan puolessa välissä, ja siellä uudes koulus, joka o viel pystys, siel oli yks ope, joka sulki mut liikuntaviraston moneksi tunniksi ! Siltä se ainakin tuntui silloin.......en tehnyt mitään väärää, kysyin vain, et mitä mä teen.......silloin oli kevätjuhla jotkut harkat, enkä mä päässy mukaan. Eikä se ole vastannut mitään, vaikka sen olis kuulunut vastata. Se oli niiiiiiiiin tylsää !!!!!!!!!!!!!!! Seurata nyt joitakin jätti kukkia................se laulu, jossa sanotaan yhes kohtaa, et ...Vuokko ja moni muu.......sitä ne hoki useaan kertaan........onneks mulla ei silloin ollu vielä diabetestä...... Entäs, jos mulle olis siel tapahtunut jotakin.....? Ei oppilasta saa sulkee mihinkään koskaan !!!!! Siks just lähes kaikki ovet pitää olla aina täysin auki, ettei niitä saa lukkoon. Ja et jos oppilas suljetaan sinne, hänen on päästävä sieltä Max 10: n minsan päästä pois. Ja selvitettävä hänelle, miksi hän sinne joutui ja olisi pitänyt sanoa sen olen kans, et mitä mä sitten teen, olisihan ne voineet pitää pienen tauon siinä, kyl siin olis ehtinyt sanoo.......
Opettajalle vastuutetaan paljon niin työnantajan, huoltajien kuin opiskelijoidenkin suunnasta. Lisäksi odotetaan korrektia käytöstä kaikissa tilanteissa olipa toisen osapuolen käytös mitä tahansa.
Käsittämätön tarina. En itse voisi tehdä opettajan työtä edes yhtä päivää rasittavien lasten takia. Mutta eihän tuolle käytökselle ole mitään perustetta, kun lapsi on tosiaan jätetty yksin lumihankeen.
Linkki uutiseen Opettaja hylkäsi loukkaantuneen oppilaan sorakuopalle
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010804422.html