Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SD-lähetykset loppuvat. Mistä HD-digiboksi?

Vierailija
02.11.2024 |

Olen tähän asti ollut tyytyväinen keskustan kerrostalon kaapelitelevision tarjoamiin palveluihin.

Minulla on

-- Puolenkymmentä vuotta vanha 32-tuumainen HD-yhteensopiva/valmis Sonyn televisio. Se ei ole rikki, enkä halua luopua siitä vielä hetkeen.

-- Ikivanha SD-tasoinen Topfieldin digiboksi, jolla voin tallentaa laitteen 150 megatavun kovalevylle yhtä aikaa kahta kanavaa ja katsella kolmatta. Toppyllä on omat oikkunsa, mutta olen oppinut elämään den kanssa välillä poweria vaihtaen.

Katselen suorana lähinnä uutisia ja joitakin ajankohtaisohjelmia. Pääosin tallennan ohjelmia parin seuraavan vuorokauden kuluessa katsottavaksi. Aiemmin kierrätin tallennettuja ohjelmia tietokoneen kautta ja polttelin rompuille, mutta viime aikoina yhä harvemmin (1-2 leffaa vuodessa).

Nyt kun SD-lähetykset ovat loppumassa, minun on löydettävä uusi tapa jatkaa valitsemallani tiellä

Pikaisella haulla löysin vain HDThunder HD6500 V2 ja HDThunder HD6500 V2 -digiboxit joista Gigantti kertoo, että Tuote ei ostettavissa tai tuotteen ostoraja ylitetty (oletan sen tarkoittavan, että vanhaa mallia ei enää ole myytävänä).

Verkkokauppa myy epämääräistä Panasonic DMR-BCT76 4K digiboksi/blu-ray-tallennincomboa, jolla voi tallentaa kahta ohjelmaa samanaikaisesti, mutta ei ilmeisesti voi subuvasti katsella kolmatta.

Onko minulta jäänyt jotakin oleellista huomaamatta.

En halua sitoutua maksullisiin pilvi- tai suoratoistopalveluihin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa digiboksi tuota varten? Jos tv ei pysty hd lähetyksiä vastaanottaan, eipä se pysty niitä näyttämäänkään ja boksi joutuisi muuntamaan kuvan huonommaksi tvtä varten.

Näin ollen fiksumpi ratkaisu on ostaa uusi tv ja siihen ulkoinen kovalevy jolle voi tallentaa. Ainakin minun televisioni osaa tallentaa suoraan ulkoiselle kovalevylle usb:n kautta ja televisio on jo melkein 10 vuotta vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuo sama digiboxi ja on toiminut kohta 30 vuotta erinomaisesti.  On makuuhuoneessa, koska olen yöeläjä, eikä suoraan televisiosta tule kuin tappo-elokuvia silloin.

Kyllä ketuttaa, jos ihmiset pakotetaan ostamaan toimivien laitteiden tilalle jotain uutta, kun halutaan olla niin huipulla teknologiassa.

Ja vaikka olisi rahaakin, niin ei enää vissiin vuosikymmeniin ole valmistettu digiboxia noilla ominaisuuksilla.

Topfield toimi joskus muinoin, kunnes siitä tuli ihan paskalaatuinen.

Vierailija
4/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/digiboksit

Ei taida olla tuossa listassa yhtään speksit täyttävää (kaapeliverkko ja kaksi tallennusta kolmatta katsellessa).

Lähimmäksi pääsee ap:n mainitsema Panasonic (versioineen), jolla voi panna kaksk kanavaa talteen ja katsella kolmatta television kanavavalinnan kautta. Ei mitenkään kätevää nykyaikana.

Panasonicin ansiot näyttäisivät olevan DVD- ja Bluray-editoinnissa ja -poltossa. Musiikkiansioista en ymmäfä mitään.

Vierailija
5/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Jos tv ei pysty hd lähetyksiä vastaanottaan, eipä se pysty niitä näyttämäänkään ja boksi joutuisi muuntamaan kuvan huonommaksi tvtä varten.

Näin ollen fiksumpi ratkaisu on ostaa uusi tv ja siihen ulkoinen kovalevy jolle voi tallentaa...

Ap kirjoitti omistavansa puolenkymmentä vuotta vanhan 32-tuumaisen HD- yhteensopivan/valmiin Sonyn television. Se ei ole rikki, eikä hän halua luopua siitä vielä hetkeen.

Kaikesta päätellen hänelle riittäisi nykyinen SD-laatu 32-tuumaisessa kuvassa. Muistaakseni joku DI (olisiko ollut itse Petteri Järvinen) vertaili näitä jossakin artikkelissaan ja tuli siihen lopputulokseen, että HD:n edut tuldvat esille vasta kun tuumia on 50 tai enemmän.

Yhtä kanavaa tallentavia HD-digibokseja on pilvin pimein, mutta ap haluaisi ilmeissti nykytilannettaan vastaavan 2+1 vaihtoehdon.

Olettaen että televisioon liitetty ulkoinen kovalevy tallentaa vain yhtä kanavaa, yksi vaihtoehto on tietysti lisätä systeemiin yhtä kanavaa nauhoittava digiboksi nauhoittamaan toista kanavaa.

Yksinkertaista ja helppoa sen käyttö ei olisi.

Vierailija
6/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita tallentavia bokseja juurikaan enää valmisteta kun ei ole kysyntää. Itsellä on Finnsat fh05-hdr. Toiminut vuoden päivät ongelmitta. Tallennuksia ei voi tosin tässä mallissa siirtää tietokoneelle jos se on tärkeä ominaisuus.

Koita katsoa käytettynä omaan käyttöön sopiva malli.

Vierailija
7/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...fiksumpi ratkaisu on ostaa uusi tv ja siihen ulkoinen kovalevy jolle voi tallentaa. Ainakin minun televisioni osaa tallentaa suoraan ulkoiselle kovalevylle usb:n kautta...

Miten hyviä nuo ovat nykyään.

Riittääkö että panee usb-kaapelin kiinni ulkoiseen kovalevyyn ja televisioon. Tarvitseeko kovalevy oman virtapiuhan vai ottaako se virtansa usb-kaapelia pitkin. Tunnistaako televisio kovalevyn automaattisesti, vai pitääkö asentaa softaa tai ajureita.

Ilmeisesti tallennukset voi ohjelmoida suoraan ohjelmaoppaasta. Voiko tallennuksen aikana katsella vapaastil muita kanavia. Voiko samaan aikaan tallentaa useampia kanavia yhdestä tai useammasta nipusta?

Vierailija
8/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kokonaan uusi TV. Sellainen, joka lähettää hd-lähetyksiä. Itellä on vain muutama kanava HD: nä. Muut kanavat eivät näy sitten, ku tän aika on. Miks taas o jotaki tällaista, mitä vanhempi väki ja vammaiset henkilöt eivät välttämättä ymmärrä ? Ihan tyhmää. Munkin pitäis saada uus, paljon isompi TV, mut mist rahat ? Tuskin NS edunvalvojani antaa ostaa edes sitä halvinta hd-ready-tv: tä........ja ku tos prismaski olis ollu halval isoja televisioita ihan äsken, nyt nekin on viety pois jonnekin. Ja ei kai Digi boxeja enää myydä erikseen........nehän on nykyään siinä TV:ssä jossakin siellä..........

Vierailija
9/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kokonaan uusi TV. Sellainen, joka lähettää hd-lähetyksiä. Itellä on vain muutama kanava HD: nä. Muut kanavat eivät näy sitten, ku tän aika on. Miks taas o jotaki tällaista, mitä vanhempi väki ja vammaiset henkilöt eivät välttämättä ymmärrä ? Ihan tyhmää. Munkin pitäis saada uus, paljon isompi TV, mut mist rahat ? Tuskin NS edunvalvojani antaa ostaa edes sitä halvinta hd-ready-tv: tä........ja ku tos prismaski olis ollu halval isoja televisioita ihan äsken, nyt nekin on viety pois jonnekin. Ja ei kai Digi boxeja enää myydä erikseen........nehän on nykyään siinä TV:ssä jossakin siellä..........

Minustakin aloittajan kannattaisi ostaa moderni älytelevisio esimerkiksi Samsung QLED, jossa näkyy HD-kanavat ja samalla hinnalla YLE Areenan, Rakuten TV:n ja Plexin ilmaispalvelut. Vanhoja DVD- ja Blu-ray -levyjä voi edelleen katsoa liittämällä Blu-ray -soittimen televisioon HDMI-liitännällä. Oma televisioni on yhteydessä nettiin kiinteällä Ethernet-liitännällä ja valokuituun perustuvalla laajakaistalla. Television peruskanavat näkyvät kaapeliverkon kautta, jossa ne HD-kanavat tulivat uuteen järjestykseen 1-20 jo elokuussa 2021. Normaalikäytössä televisio kestää reilusti yli kymmenen vuotta ja niissä on kahden vuoden takuu, jos alussa ilmenee jotain ongelmia.

Minulla oli JVC:n 28 tuuman kuvaputkitelevisio v:een 2011 ja sen jälkeen Samsung 40 tuuman LED-tv 2011-2022. Kun muutin uuteen asuntoon, niin minulle oli mahdollista hankkia uusi isompi televisio vuonna 2022 eli Samsungin 55 tuuman QLED-tv, johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Sillä pitäisi pärjätä pitkälle 2030-luvulla sillä pidän yleeensäkin omaisuudesta hyvää huolta eikä ostella huvikseni "kaikkea kivaa".  Muuten esimerkiksi Gigantin hinnoista on paljon ilmaa, joten televisioita voi saada huomattavasti edullisimmilla tarjoushinnoilla kunhan malttaa odottaa.

Vierailija
10/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen...

"joten televisioita voi saada huomattavasti edullisimmilla tarjoushinnoilla kunhan malttaa odottaa"

Nimenomaan odottaa eikä ainakaan sortua Black friday tarjouksiin. 

Vierailija
11/13 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 32- tuumainen kuvaputki ja sd-boksi. Tarviin nyt sitten sellasen hd-poksi 

Vierailija
12/13 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa näyttäisi olevan yksi yriytys, joka harrastaa vielä pienimuotoista digiboksien kasailua.

https://www.satshop.fi/tv-av/digiboksit.html

Tuotanto perustuu räätälöiäntiin ja vaatimattomimmassakin kokoonpanossa tallennustilaa on 500 Gt ja virittimiä 8 kpl. Hintaa ihanuudelle kertyy 500 € + toimituskulut.

Vierailija
13/13 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...vaatimattomimmassakin kokoonpanossa tallennustilaa on 500 Gt ja virittimiä 8 kpl. Hintaa ihanuudelle kertyy 500 € + toimituskulut.

Sivut ovat hieman sekavat ja kesti hetken ymmärtää mitä sanat hyvä, erinomainen ja paras tarkoittavat tällä sivustolla.

Arvostelujen perustella tyytyväisissä asiakkaissa on runsaasti ap:n kaltaisia kaavoihinsa kangistuneita ja digibokseihin tykästyneitä ikäihmisiä.

Joukossa on useita entisiä Topfieldin käyttäjiä, joille tuo yllä speksattu vaatimattomuuskin on merkinnÿt tallennustilan kolminkertaistumista ja yhtä aikaa tallennettavien ohjelmien määrän nelinkertaistumista.

Hintaa sille kertyy lähes kolmanneksen yllä kerrottua vähemmän eli 353,90 € + toimituskulut.

https://www.satshop.fi/tv-av/digiboksit.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme