Onko asumisoikeusasunnossa yleensä myös sen asumisoikeusmaksun lisäksi takuuvuokra?
Esim. tässä on vakuus 1 kk vuokra
https://www.vuokraovi.com/kohde/turku/pitkamaki/kerrostalo/1693499
Vaikka siis maksaa jo sen ASO-maksunkin niin silti vielä vakuus päälle? Jossain vastaavassa oli jopa 2 kk vakuus?
Mutta kaikissa ilmoituksissa en ole nähnyt tuollaista kuitenkaan?
Kommentit (9)
Ainakin minulla oli yhden vastiikeen takuu. Kun lähdin, kaikki nuo maksut asomakusineen palautuivat viikossa luovutuksesta. Ei mitään mukisemista ja asomaksu oli noussutkin muutaman satasen.
Ei ollut, vain tasamääräinen vakuus 500 euroa kaikille omassa kohteessani.
Tässä taas ei puhuta vakuudesta mitään niin voiko siihen sitten luottaa ettei sitä ole?
https://www.vuokraovi.com/kohde/turku/pohjola/kerrostalo/1688290
Tonni ylimääräistä on kuitenkin aika paljon yhtäkkiä saada järjestymään jos ei ole tiennyt etukäteen. ap
Asumisoikeuasunnossa maksetaan yhtiövastiketta eikä vuokraa. Jos on varaa maksaa esimerkiksi 20000 euroa asumisoikeusasunnosta, niin tuskinpa yhden kuukauden yhtiövastike voi taloutta kaataa. Ei siinä tarvinnut maksaa eteenpäin useampi kuukausia kerralla, sillä kyllä tuo alkuinvestointi viittaa siihen että asukas on tullut jäädäkseen.
Jos asumisoikeusasunnosta haluaa päästä eroon, siinä on 3 kuukauden irtisanomisaika ja se alkuperäinen ostohinta on sidottu rakennusindeksiin. Sitä asuntoa ei tarvitse itse kaupitella ja siitä saa paremman hinnan kuin ostaessa riippuen indeksin suuruudesta. Esimerkiksi 20000 euron asumisasunnnon arvo saattaisi olla 5 vuoden päästä 21000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeuasunnossa maksetaan yhtiövastiketta eikä vuokraa. Jos on varaa maksaa esimerkiksi 20000 euroa asumisoikeusasunnosta, niin tuskinpa yhden kuukauden yhtiövastike voi taloutta kaataa. Ei siinä tarvinnut maksaa eteenpäin useampi kuukausia kerralla, sillä kyllä tuo alkuinvestointi viittaa siihen että asukas on tullut jäädäkseen.
Jos asumisoikeusasunnosta haluaa päästä eroon, siinä on 3 kuukauden irtisanomisaika ja se alkuperäinen ostohinta on sidottu rakennusindeksiin. Sitä asuntoa ei tarvitse itse kaupitella ja siitä saa paremman hinnan kuin ostaessa riippuen indeksin suuruudesta. Esimerkiksi 20000 euron asumisasunnnon arvo saattaisi olla 5 vuoden päästä 21000 euroa.
Tuon 20000 ottaa moni lainana pankista... ap
Riippuu ihan asoyhtiöstä. Itse asun Asuntosäätiöllä, eikä ollut takuuvuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas ei puhuta vakuudesta mitään niin voiko siihen sitten luottaa ettei sitä ole?
https://www.vuokraovi.com/kohde/turku/pohjola/kerrostalo/1688290
Tonni ylimääräistä on kuitenkin aika paljon yhtäkkiä saada järjestymään jos ei ole tiennyt etukäteen. ap
Joutuuhan uuteen asuntoon yleensäkin ostamaan monenlaista tavaraa, sillä uusi asunto voi erota monella tavoin siitä aiemmasta asunnosta. Itse ostin heti ensimmäisen kuukauden aikana oman pesukoneen, sillä aiemmasta asunnossa olin käyttänyt taloyhtiön koneita. Uusia huonekaluja ei tarvinnut paljon ostella paitsi uusi tuoli työpöytää varten ja toinen tuoli katetulle parvekkeelle. Lisäksi hankin uudet kattovalaisimet ja muutamia sopivan kokoisia uusia mattoja. Ensimmäisen 5 kuukauden aikana viimeinen isompi hankinta oli uusi isompi televisio (55 tuumaa). Jo kaupantekovaiheessa oli mielessäni laskenut pohjapiirrosten perusteella miten eri huonekalut kannattaa sijoittaa kuten mihin sänky, sohva ja ruokapöytä tulevat.
Ärsyttävää muuten sekin että nuo kuvat on jostain tilasuunnitelmasta eikä todellisesta asunnosta. Jossain ilmoituksessa oli kuvattuna jopa sauna eikä ko. asunnon pohjapiirustuksessa sitä ole lainkaan. ap