Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävän hintaisia nuo gluteenittomat torttutaikinat

Vierailija
01.11.2024 |

Citymarketissa melkein 5 euroa ja siitä saa neljä torttua. S-marketissa melkein 6 euroa ja saa neljä torttua. Suututtaa olla keliaakikko. Ja sen on lääkäri todennut vatsantöhystyksellä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Vierailija kirjoitti:

Mutta vakavasti, keliakian jälkeen jouluna ei tosiaan oikein jaksa enää innostua herkuista. Torttutaikinat överikalliita, piparit kovia (ei sellaisia sopivan pehmeitä kuin gluteenilliset), joulusuklaat ovat vähintäänkin "saattaa sisältää" -merkinnällä (jokainen päättää itse, ottaako riskiä). Gluteenittomat konvehdit sellaisia, joista taas en välitä.

Juu, selviän elossa ilman jouluherkkujakin, mutta avaudun asiasta näin palstalla, jotta ihmisten seurassa voin jatkaa hymistelyä, että ihan hyviä nämä gluteenittomat herkut ovat. Kun mitäpä muuta voin, tämä on mukana loppuelämän.

Luulen ymmärtäväni yskän. - itse jo useamman vuosikymmenen keliakiaa sairastaneena iloitsen nykyisin siitä, että gluteenittomia vaihtoehtoja on niin paljon tarjolla. Ssaan iloa siitäkin, että keliakiani otetaan vakavasti, eikä sitä vähätellä tai pidetä luulosairautena tai nirsoiluna. - Muistan niin hyvin esimerkiksi Joulujuhlan (, johon ilmoittautuessa olin kyllä maininnut keliakiastasni) niin sain kuulla, että sori taidettiin unohtaa kun ei jaksettu tehdä riisipuuroa mut kai sä voit ottaa vaikka rusinoita ja mantelilastuja glögin kans enempi ne kai käy?

Vierailija
22/25 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kaupan hyllylle ne. Ei niitä pakko syödä eikä ostaa. Asiakas itse päättää mitä kärryyn laittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

''Vierailija kirjoitti:

Mutta vakavasti, keliakian jälkeen jouluna ei tosiaan oikein jaksa enää innostua herkuista. Torttutaikinat överikalliita, piparit kovia (ei sellaisia sopivan pehmeitä kuin gluteenilliset), joulusuklaat ovat vähintäänkin "saattaa sisältää" -merkinnällä (jokainen päättää itse, ottaako riskiä). Gluteenittomat konvehdit sellaisia, joista taas en välitä.

Juu, selviän elossa ilman jouluherkkujakin, mutta avaudun asiasta näin palstalla, jotta ihmisten seurassa voin jatkaa hymistelyä, että ihan hyviä nämä gluteenittomat herkut ovat. Kun mitäpä muuta voin, tämä on mukana loppuelämän.

Luulen ymmärtäväni yskän. - itse jo useamman vuosikymmenen keliakiaa sairastaneena iloitsen nykyisin siitä, että gluteenittomia vaihtoehtoja on niin paljon tarjolla. Ssaan iloa siitäkin, että keliakiani otetaan vakavasti, eikä sitä vähätellä tai pidetä luulosairautena tai nirsoiluna. - Muistan

Sepä. Ja siis en ainakaan itse näillä avautumisilla oletakaan kenenkään taikaiskusta korjaavan asiaa. Joskus vaan on hyvä tuulettaa ajatuksiaan pois, ja saada samalla vertaistukea.

Kun sosiaalisissa tilanteissa sitten otan vain se kahvin ja vaikka tarjotun gluteenittoman kuivahkon herkun (jos voin olla varma, että oikeasti myös gluteenitonta), ja hymistelen kysyttäessä, että oikein kivasti on vaikken voi syödä noita ihania ja runsaita tavallisia tarjottavia. 

Kun eipä tälle mitään voi, mutta joskus on ihan tervettäkin sanoa ääneen, että harmittaa. 

Vierailija
24/25 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopa kaupassa hintoja. Voilla tehtynä se taikina vasta kallista onkin. Palmuöljytaikinat normihintaisia.

Paskan saa halvalla :)

Vierailija
25/25 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sepä. Ja siis en ainakaan itse näillä avautumisilla oletakaan kenenkään taikaiskusta korjaavan asiaa. Joskus vaan on hyvä tuulettaa ajatuksiaan pois, ja saada samalla vertaistukea.

Kun sosiaalisissa tilanteissa sitten otan vain se kahvin ja vaikka tarjotun gluteenittoman kuivahkon herkun (jos voin olla varma, että oikeasti myös gluteenitonta), ja hymistelen kysyttäessä, että oikein kivasti on vaikken voi syödä noita ihania ja runsaita tavallisia tarjottavia. 

Kun eipä tälle mitään voi, mutta joskus on ihan tervettäkin sanoa ääneen, että harmittaa.""

Kyllä. Olen ehdottomasti samaa mieltä, että väliin pitää olla oiekus sanoa, että harmittaa. - Ei aina pidä olla pääpaketissa ja rajat amputoituna ja toistakymmentä vuotavaa ja märkiväää haavaa, ennenkuin on oikeutettu sanomaan, että harmittaa.

Siitä (oman harmitusien purkamisesta) kai on pohjimmiltaan kyse heilläkin, joita nykyisin kohtaan tai olemn kohdannut lähinnä tällä palstalla, joilla on tarve vähätellä gluteenitonta ruokavaliota sairauperusteisestikin noudattavia huomauttelemalla, että ei kenenkään ole pakko ole syädä esimerkiksi valkosita vehnää tai rusileipää.... No toki ovat oikeassa ettei ole (onko mikään muu oiekasti pakollista kuin kuolla joskus?) 

Mutta unohtavat ja sivuuttavat kokonaan sen, miten suuressa roolissa, ainakin toistaiseksi vehnänkäyttö tai Suomessa ruisleipä ovat, osana "tavallista" ja arksita ja juhlavampaakin ruokakulttuuria, tai yleisiemmin sitä, mitä tavataan syödä.

Itseäni inhottaa keliakiaa sairastavana eniten se kun pitää selittää ja kertoa mitä ei voi nauttia. En häpeä sairauttani en vain millän haluaisi olla kenellekään taakaksi tai vaivaksi. Kun joskus on tullut tunne siitä, että jos muut voidaan kutsua juhlimaan ja nauttimaan tunnelmasta, niin itse on se, joka pilaa kaiken kun ei voi nauttia kaikkea ja mahd. joutuu vielä erikseen varmsitamaan ja kyselemään, että mitä sitä voisi mahd. nauttia ja mitä ei. - Ja kyllä. väitän, että keliakiani on varmasti aiheuttanut vuosien saatossa sosiaalista kitkaa elooni. Vaan kuten sanottu paljon edetty viimeisen  40 vuoden aikana, toisin sanoen sinä akana jonka ajan olen itse keliakiaa sairastanut.  

Iloista Joulun odotusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi