Flunssa ja raskaus?
Lämpöä 37,3 ja kurkku kipeä. Miten pitäisi toimia? Onko aihetta ottaa yhteyttä äitiyspoliklinikalle? Olen levännyt, juonut runsaasti, yrittänyt syödä vähän ja otin aamulla parasetamolia.
Kommentit (18)
Mitä haittaa luulet pienen flunssan aiheuttavan?
Miksi pitäisi ottaa yhteyttä äitipolille? Sinne otetaan yhteyttä jos on verenvuotoa, jatkuvia säännööllisiä supistuksia, raskausmyrkytysoireita tms VAKAVAA komplikaatiota tai riski sellaiseen. Mutta ei tavallisessa flunsassa ellei sulla ole riskiraskaus jo muutenkin ja ohjeet hoitavalta lääkäriltä ottaa yhteyttä sairaalaan flunssan iskiessä.
Ota Panadolia ja mene lepäämään/nukkumaan
Mitä haittaa luulet pienen flunssan aiheuttavan?
Kova flunssa tai influenssa voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Kyselen vain kokemuksia, ei kai se ole kiellettyä?
ap
Kuule, jos tuollaisia tietoja tilastoitaisiin, niin tuskin löytyisi kovinkaan montaa täysiaikaista raskautta, minkä aikana äiti EI ole sairastanut flunssaa!
Voi voi, mitenhän mahdat pärjätä vauvan kanssa jos noin pieniä murehdit?
[i
Kova flunssa tai influenssa voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Kyselen vain kokemuksia, ei kai se ole kiellettyä?
ap
[/quote]
Kuule, jos tuollaisia tietoja tilastoitaisiin, niin tuskin löytyisi kovinkaan montaa täysiaikaista raskautta, minkä aikana äiti EI ole sairastanut flunssaa!
Voi voi, mitenhän mahdat pärjätä vauvan kanssa jos noin pieniä murehdit?
Enköhän pärjää ihan hyvin. Ainakin minulta löytyy empatiaa, mitä sinulta ei löydy. Aika huonot eväät lapsen kasvattamiselle.
ap
Ihan kun mun kaveri joka kävi raskauden aikana kerran viikossa jotain vaivaa äippäpolilla tarkastuttamassa ja sama systeemi jatkuu lapsen kanssa.
Maalaisjärki kunniaan! Ilman sitä et pysty lasta kasvattamaan, olit sitten miten empaattinen tahansa.
Karkeasti sanoen:
Jos alle 22, kukaan ei tee mitään vaikka olisi kesken mennäkseen
jos 22-34, voidaan antaa supistuksia estävää lääkettä / kortisonia vauvan keuhkoja kypsyttämään
jo 34-> eivät estele, jos on syntyäkseen
"Voi voi, mitenhän mahdat pärjätä vauvan kanssa jos noin pieniä murehdit? "
olipa typerä kommentti
kyllä mä ainakin neuvolasta kysyin onko haittaa vauvalle.
Jos se olisi vauvalle vaarallinen, niin eiköhän siitä varoitettaisi jotenkin?
Ehkä jokainen saisi heti alkuraskaudesta jo sairaslomaa, ettei vain saa flunssatartuntaa raskauden aikana?
Käyttäkää vähän sitä järkeä.
eli mitä tekemistä tolla kommentilla oli?
Kun toinen kysyy ihan vilpittömästi neuvoa. Yksi jos toinenkin kysyy, varsinkin ekassa raskaudessa, asioita, jotka muista tuntuvat naurettavilta.
Parane pian ap! Ja ainakin neuvolaan voi soittaa ihan vähemmästäkin huolesta.
Tuolla Odottajien puolella saat huomattavasti asiallisempia vastauksia raskauteen liittyen.
eli mitä tekemistä tolla kommentilla oli?
ap
Ihan kun mun kaveri joka kävi raskauden aikana kerran viikossa jotain vaivaa äippäpolilla tarkastuttamassa ja sama systeemi jatkuu lapsen kanssa.
vaikka on jo rv 35. Lohduttaako? Mites monta kertaa itse kävit?
ap
Maalaisjärki kunniaan! Ilman sitä et pysty lasta kasvattamaan, olit sitten miten empaattinen tahansa.
ap
ja kurkkukipu aiheuttaa mitään vaaraa. Jos et olisi raskaana, tuskin olisit noin pientä lämpöä edes huomannut. Kurja olo vaan olla viimeisillään raskaana ja flunssassa, mutta on niitä flunssia ollut kautta maailman sivun. Suhtaudut itsekin huumorilla huoleesi, kunhan hormonaalinen kausi menee ohi :)
ja tuskin vaikuttaa raskauden jatkumiseen. Kyllä silti ainakin itseä arvelutti omat raskausajan flunssat, kun tiesi kuitenkin virusinfektioiden aiheuttavan mahdollista häikkää sikiön kehitykseen. Esim. skitsofreniariski kasvaa ja yhteyksiä ykköstyypin diabetekseen tutkitaan jne.
En usko et tarvetta ottaa mihinkään yhteyttä ellei kuume nouse ihan hurjiin lukemiin. Itse sairastin raskauden aikana kolme flunssaa juuri samoilla oireilla kuin sinullakin ja sain ohjeeksi vain ottaa iisisti ja juoda paljon!