6-vuotiaana kouluun?
Mitä vaatii käytännössä ? Päiväkodissa ei osattu neuvoa, tietääkö joku, miten kannattaisi edetä ? Tarvitseeko käydä jossain testeissä / "psykoanalyysissä" tms =)
Kiitos kaunis, varmaan useitakin kiinnostaisi, jos joku tietää "prosessin" !
Kommentit (18)
Kyse on 4-vuotiaasta, joka lukee sujuvasti, on äärimmäisen keskittymiskykyinen, ja kypsynyt päiväkotielämään... Sisko meni just kouluun, ja olisi kiire jo perään =) Koko perheellä haluttais aikaistaa koulun alkua...
Heh heh...
Kyse on 4-vuotiaasta, joka lukee sujuvasti, on äärimmäisen keskittymiskykyinen, ja kypsynyt päiväkotielämään... Sisko meni just kouluun, ja olisi kiire jo perään =) Koko perheellä haluttais aikaistaa koulun alkua...
Päiväkodit ei aina suhtaudu hyvin jos haluaa eskariin vuotta aikaisemmin, mutta pitäkää oma kantanne ja laittakaa lapsi ensi syksynä eskariin.
Siitä, että aloittaa koulun vuotta aikaisemmin ei ole mitään haittaa vaan päinvastoin. Nämä lapset pärjäävät hyvin koulussa.
Päiväkodit ei aina suhtaudu hyvin jos haluaa eskariin vuotta aikaisemmin, mutta pitäkää oma kantanne ja laittakaa lapsi ensi syksynä eskariin.
Oli todella vaikeaa saada lapsi vuotta nuorempana eskariin eikä se olisi virallisesti onnistunutkaan, mutta pk:n johtaja päätti sitten itse laittoi lapsemme eskariryhmään.
Tätä oli edeltänyt käynti psykologilla (pitää järjestää ja tietenkin maksaa itse), joka puolsi eskarin aikaistamista.
Meni jotenkin näin: oikeus esiopetukseen on niillä lapsilla, jotka aloittavat koulun eskarivuoden jälkeen. Mutkikasta on se, että koulukypsyys testataan vasta joskus helmi-maaliskuussa sinä vuonna, jona koulu pitäisi aloittaa - joten periaatteessa eskariin ei voi päästä aikaisemmin.
Itse olin olevinani niin fiksu että (testit läpäistyäni) menin kouluun 6-vuotiaana vuonna 1978.
Kostautui ylä-asteella!
todennäköisesti vuotta aiemmin kuin ikätoverinsa
anna lapsen "kasvaa" vielä vuosi.
t. ope
saamaan kommentteja että mikä kuvittelet olevasi kun laitatte lapsenne aikaisemmin kouluun.
Kumminkin samaan aikaan myönnetään että 7- vuotiailla valmiuksissa koulun aloittamiseen on valtavia eroja niin sosiaalisissa taidoissa, sanavarastossa kuin keskityttymiskyvyssäkin. Minusta lapsen valmiudet pitäisi ottaa paremmin huomioon. Niin että perhe, lapsi ja koulu saisivat yhdessä päättää aloittaako kyseinen lapsi koulun kuusi, seitsemän tai kahdeksan vuotiaana. Varsinkin vuoden alussa tai lopussa syntyneillä pitäisi ottaa huomattavasti paremmin huomioon kyseisen lapsen valmiudet.
Valtaosalle se seitsemän vuotta on varmasti hyvä, mutta voisimme opetella hyväksymään myös ne koulun aloittamisen lykkääjät ja aikaistajat. Siinä ei ole kyse älykkyydestä vaan valmiuksista koulun aloittamiseen.
Tämän päivän opetus on liian ikäsidonnaista. Ennen Suomessakin pystyi jäämään luokalle ja kertaamaan. Nykyään siirryt kokoajan ikäluokan mukaan ja jos pohjatiedot on huonot olet kokokoulu urasi niillä huonoilla pohjatiedoilla ja joka vuosi sinulla on entistä huonommat valmiudet selviytyä kyseisestä vuodesta.
Oman perheeni kokemukset on lykkäämisen puolelta ja kyllä se aiheutti kiusaamista että oli eri vuonna syntynyt. Loppujen lopuksi marraskuussa syntyneellä pojalla oli alle puolivuotta enemmän ikää kuin valtaosalla keväällä syntyneistä kavereista. Mutta se että on lykkääjä leimaa tyhmäksi vaikkei sillä todellisuuspohjaa olekaan.
kysy suoraan koulusta?
Itse menin kouluun 5-vuotiaana. Täytyy toisaalta muistaa, että vaikka lapsi osaisi jo lukea ja laskea varhain, koulun aloittamista ei kannata kiiruhtaa ellei lapsi ole sosiaalisesti valmis aloittamaan koulunkäyntiä varhaisemmin. Vuosi sinne tai tänne, pääasia että lapsi on innoissaan ja pärjää ryhmässä.
Aika erilaisilta nämä jutut kuulostavat kuin miten meillä aikanaan meni koulun aloittaminen vuotta aikaisemmin. Oma lapseni ei oikein viihtynyt perhepäivähoidossa ja meistä tuntui, että hoitaja oli hiukan yksinkertainen eikä oikein osannut antaa lapsille haasteita. Tarhapaikkaa emme saaneet. Otin yhteyttä perhepäivähoidonohjaajaan, joka ehdotti, että lapsemme kävisi aamupäivisin eskaria ja olisi iltapäivät hoidossa. Lapsi oli silloin 4v. Homma sujui todella hienosti ja lapsi viihtyi. 5-vuotiaana hän kävi eskarin toisen kerran. Lapsi oli selkeästi paljon edellä ikätovereitaan, joten koulun aloittaminen vuotta aiemmin tuntui luonnolliselta. Meillä ei ollut mitään kirjallisia kokeita ja lapsi ei todellakaan osannut lukea. Eskarin opettaja antoi lausuntonsa lapsen sosiaalisista kyvyistä ja siitä, kuinka lapsi toimii ryhmässä. Lääkäri antoi lausunnon lapsen fyysisistä valmiuksista ja lopuksi lapsi kävi kolmena päivänä psykologin kanssa tekemässä jotain testejä. En tiedä millaisia, sillä äitiä ei otettu mukaan. Lapsen todettiin olevan paljon ikäisiään edellä ja niin hän aloitti koulun. Todella hyvin on mennyt eikä siellä yläasteellakaan ollut mitään ongelmia. Nyt lapsi on lukiossa. Jos lapsesi oikeasti on koulukypsä, suosittelen laittamaan kouluun aiemmin. Täytyy myös mainita, että eipä ole tupakka tai viina vielä astunut kuvioihin. Tämä sille ,joka tästä aiheesta vihjaili.
Nykyään osataan jo tosi hyvin antaa haasteita koulussa niillekin oppilaille, joilla on lahjakkuutta kouluaineissa. Vielä meidän kouluaikaan lahjakkaat saattoivat turhautua, mutta nykyään lisämateriaalia tuotetaan hyvin nopeammin etenevien tarpeisiin.
Eri asia sitten on, jos päivähoito on kidutusta, eikä pääse eskariin saamaan virikkeitä.Tuota asiaa mun ei ole tarvinnut ajatella, kun omat lapseni ovat kotihoidossa ja voin itse huolehtia siitä, että mielekästä tekemistä riittää.
Eikö voi vain myöntää, että me kaikki emme ole samanlaisia? Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Valitettavasti todellisuus isoissa opetusryhmissä on jotain muuta.
Nimimerkillä joulukuun lopussa syntynyt, 6-vuotiaana kouluun mennyt ja koko kouluiän monin tavoin kärsinyt siitä, että oli aina nuorin/pienin jne.
Oma 6-vuotiaana koulun aloittanut lapseni on aina ollut luokan pisimpiä.
Minä kuitenkin olin, eikä se ollut kivaa etenkään liikuntatunneilla (meillä oli urheiluhullu opettaja). Luokan nuorimpana oleminen ei sinänsä ollut ongelma kuin vasta teini-ikäisenä.
En sano, etteikö lapsia voisi/kannattaisi laittaa vuotta aiemmin kouluun. Minut itseni olisi vaan pitänyt laittaa vuotta myöhemmin, koska synnyin joulukuussa.
Oma 6-vuotiaana koulun aloittanut lapseni on aina ollut luokan pisimpiä.
entistä enemmän tulisi ottaa huomioon lasten yksilölliset erot, kun mietitään koulu aloitusaikaa. Ei siis se ikä vaan kouluvalmius.Minäkin olin muuten aina luokan lyhyimpiä ja nuorimpia enkä silti kärsinyt siitä lainkaan.
Tosin eskarista joutuu silloin maksamaan normaalin päivähoitomaksun.
Tarvitsee käydä testeissä ja se on maksullinen, joten kannattaa harkita tarkkaan onko lapsesta niihin. Siihen kuuluu kirjallinen koe ja psykologin haastattelu. Lukea ei tarvitse osasta, mutta tehtävät ovat sellaisia ettei niistä selviä jos ei lukemisen alkeita edes osaa.
Suosittelen jos ei ole rahasta kiinni.