IS: tuttu unilääke erittäin vaarallinen
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/8dc0fef9-6973-4414-806e-2cc53…
Mahtaneekohan olla edes unilääke, vai onko kyseessä neurolepti?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä se kolmas oli?"
Lainaus ei onnistunut. Doxepin on. Muut syöneet tätä? Yllätyin kun joku sanoo, ettei muita noiden kahden lisäksi meinaa edes saada. Mikähän tässä on, että sitä ei tarjota yhtä lailla?
Sama kuin Doxal joka oli jo kauan sitten masennuslääke. Trisyklinen masennuslääke. Osa käyttää Triptyl lääkettä unensaantiin kuten sisareni on käyttänyt varmaan 20 vuotta. Sekin on ikivanha masennuslääke ja käytetään pieninä annoksina unettomuuteen. Yhtä lailla monet psyykelääkkeet toimivat unettomuuden hoidossa kuten olemme nähneet ja kokeneet.
Lääkkeitä ja lääkeaineita voidaan käyttää muihinkin indikaatioihin joille on todettu vaste. Pääasia on, että potilas/ asiakas saa hakemansa hyödyn. Jos jokin on oikeasti kuolemanva
Kun lääkintöhallitus ei ole puuttunut asiaan ketiapiinin määräämisestä ei ole vaarallinen. Eikö tuo ole selvää.
Ai että Leponex on edelleen käytössä. Minäkin muistelin että olis kielletty just sen vuoksi kun aiheutti immuunikatoa.
Noin puoli vuotta sitten hain apua fyysiseen kipuvaivaan ja lääkäri määräsi minulle juuri tuota mirtatsapiinia tietämättäni. Olin hakemassa lekurilta ihan tavallista vahvempaa kipulääkettä (kodeiini yms.) tai vaihtoehtoisesti jotain normi unilääkettä että saa unta kun varsinkin illalla on kipua ihan kokoajan ja hyvin, hyvin epämukava olo kehossa joka vaikuttaa mielentilaan myös.
Kotona kun Googletin mikä aine on kyseessä niin heitin heti roskiin. En edes kokeillut. Esimerkiksi meillä miehillä nämä masennuslääkkeet voivat pahimmassa tapauksessa johtaa erektio ongelmiin. En ikinä käyttäisi näitä myrkkyjä. Meni luotto lääkäreihin tämän myötä.
En suostunut ottamaan tuota shittiä unettomuuteen, kun Mirtazapin ei toiminut ja doksepiini ei sopinut. Siitähän lääkäri hermostui, kun sanoin, että Käypä.Hoito ei suosita tuota käytettäväksi kuin erityistapauksissa vaan ainoastaan, jos on psykoottisia oireita tai kaksisuuntainen mielialahäiriö, mitä minulla ei ole. Luennoi, miten voidaan pienillä annoksilla unettomuuteen käyttää. En halua paskoa tuolla aivojani ja terveyttäni. Triptyliä ei myöskään suostunut antamaan kokeiluun. Pienen määrän sain sitten varoitusten kera Stillnoctia.
Vierailija kirjoitti:
En suostunut ottamaan tuota shittiä unettomuuteen, kun Mirtazapin ei toiminut ja doksepiini ei sopinut. Siitähän lääkäri hermostui, kun sanoin, että Käypä.Hoito ei suosita tuota käytettäväksi kuin erityistapauksissa vaan ainoastaan, jos on psykoottisia oireita tai kaksisuuntainen mielialahäiriö, mitä minulla ei ole. Luennoi, miten voidaan pienillä annoksilla unettomuuteen käyttää. En halua paskoa tuolla aivojani ja terveyttäni. Triptyliä ei myöskään suostunut antamaan kokeiluun. Pienen määrän sain sitten varoitusten kera Stillnoctia.
Stillnoctiahan ei voi käyttää pitkäaikaisesti, kun se lakkaa vaikuttamatta ellei annosta kokoajan nosta. En sanoisi paremmaksi vaihtoehdoksi.
Vastustetaanko ketipinoria, siksi kun se on psyykenlääke? Jos se toimii?
Eikö kaikki Tee itsemurhia diapameilla ja muilla?
Itse olen skitsofreenikko ja mulla on Latuda. En ole kokenut kauheasti haittaa psyykenlääkkeistä.
Tietysti niistä listataan kauheat määrät vaikutuksia, mutta Latudasta ei ole muita sivuvaikutuksia kuin että se nukuttaa.
Käytän sitä unilääkkeenä melatoniinin kanssa. Toimii siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrättiin Stillnoct unettomuuteen, en nukahtanut, vaan olin kuulemma touhunnut jotain omiani, .järjestellyt vaatekaappia ja kolistellut jääkaapilla ja minulla ei ole mitään muistikuvaa koko ajasta. Ensin mies oli naureskellut hetken, mutta kun olin sitten lähdössä ulos ilman kenkiä ( oli talvi) , niin oli sitten kauhistunut.
Seuraavana aamuna oli kamala olo. Siihen loppui minun unilääkekokeilu. Tämä ketju vaan vahvistaa käsitystä. Unettomuuteni johtui suurimmaksi osaksi kolmivuorotyöstä ja kun vaihdoin työpaikkaa ja työaika oli säännöllinen aamutyö, niin tilanne korjaantui ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stillnoctiahan ei voi käyttää pitkäaikaisesti, kun se lakkaa vaikuttamatta ellei annosta kokoajan nosta. En sanoisi paremmaksi vaihtoehdoksi.
Myös ketipinoriin tulee toleranssi. Mitään lääkettä ei oikein voi käyttää unettomuuteen pitkää aikaa kerrallaan. Kaikki oikeasti unettomuudesta kärsivät tietää tämän. Itsellä Stilnoct toimii parhaiten, ei sivuvaikutuksia. Silti sitä ei lääkärit kirjoita. Lääke ollut käytössä aina muutaman päivän kerrallaan, sitten vaihto toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ketipinoriin tulee toleranssi. Mitään lääkettä ei oikein voi käyttää unettomuuteen pitkää aikaa kerrallaan. Kaikki oikeasti unettomuudesta kärsivät tietää tämän. Itsellä Stilnoct toimii parhaiten, ei sivuvaikutuksia. Silti sitä ei lääkärit kirjoita. Lääke ollut käytössä aina muutaman päivän kerrallaan, sitten vaihto toiseen.
Tästä näkee taas kuinka erilaisia ollaan lääkesoveltuvuuden kanssa. Minulla Stillnoct toimi yhden ainoan yön verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin 6 - 7 vuotta sitä samalla 10 mg annoksella. Sitten tuli se että kaikilta kolmiolääkkeen käyttäjiltä vähennettiin ja/tai otettiin pois ne. Tilalle tarjottiin ensin mirtsapiinia ja sitten ketipinoria. Kun en niitä suostunut kokeilun jälkeen syömään niin sain 4 kappaletta per viikko reseptin nukahtamislääkettä. Siitäkin oli niin jatkuvaa kitinää reseptin uusimiseksi että pissanäytteen antamisen jälkeen sanoin ettei tarvitse kirjoittaa enää minulle riitti. Näyte oli puhdas mutta kaikkia kolmiolääkkeiden käyttäjiä epäillään väärin käyttäjiksi.
Olin pari vuotta syömättä lääkkeitä ja valvoin paljon. Lopulta menin lääkäriin ja selitin tilanteen. Stilnoc tai sen korvike sama aine eri nimellä niin sitä 20 tablettia 100 päivän jaksoille. Joskus ne riittää yleensä ei mutta ei siitä valvomista pahempaa seuraa. Jollakin tapaa jatkuvaan unen puutteeseen tottuu. Hermot se vaan tekee niin ärsyttävän herkiksi. Jos ja kun vastustaa niin kiihtyminen nollasta kahteensataan tapahtuu sekunnissa.
Neuroleptejä, masennuslääkkeitä on käytetty iät ja ajat unihäiriöiden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kovin vapaasti lääkärit näitä määräilevät vastoin sitä mitä lääketehtaat edes ovat tutkineet ja joissain maissa käyttö on kielletty, mutta onneksi suomalainen lääkäri on maailman paras. Mutta auta armias jos määräävät esim. kannabista kipuun niin valvira on heti niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Me entiset Ketipinorin käytäjät on varoitettu kyseisestä lääkkeestä parikymmentä vuotta eikä ole otettu kuuleviin korviin.
Mitä eroa on ketipinorilla ja mirtsapiinilla nimenomaan lääkehaittojen kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin vapaasti lääkärit näitä määräilevät vastoin sitä mitä lääketehtaat edes ovat tutkineet ja joissain maissa käyttö on kielletty, mutta onneksi suomalainen lääkäri on maailman paras. Mutta auta armias jos määräävät esim. kannabista kipuun niin valvira on heti niskassa.
Tuntuu, että on siirrytty enemmän rwe (real world evidence)-tutkimukseen, eli tutkitaan kunnolla (rekisteridatasta ym) vasta sitten, kun on jo määrätty lääkkeitä ihmisille mielin määrin ja voitot on jo kerätty ja patentit rauenneet.
Sitten pelästytään sitä, kun näkee pahoja unia, siis Ketipinorin mahdollinen sivuvaikutus. Sanon kyllä, että helpolla olen päässyt tämän lääkkeen suhteen alkuun. Kaikkea mahdollista kokeiltu ja tässä hyöty/haitat -suhde erinomainen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun Oulussa 2010 jo tuota hypetettiin psyk. polilla ja joku lihava hoitaja oli ihan hermona kun sanoin, että en tuollaista syö kun tulee niin kamalat sivuvaikutukset. Hän sanoi: "No apua on tarjottu, jos ei sitä halua ottaa vastaan, niin voivoi!". Eli tuolloin kun olin vielä nuori, niin menetin jo uskoni Suomen mielenterveyshoidon tasoon ja ikävä kyllä jotkut edelleenkin luulevat, että kyllä Suomessa on hyvä mielenterveyshoidon taso ja samoin kaikki muukin on täällä parasta..
Sain sitten bentsot parin vuoden päästä ihme kyllä useammaksi vuodeksi, vaan nekin yritettiin usein lopettaa ja lopulta sitten sen tekivätkin. Nykyään pitää sitten ostaa ulkomaan bentsoja aina välillä, koska kuitenkin auttavat ahdistukseen, johon mikään muu ei auta silleen itsellä, että pysyisi toimintakykyisenä.
Sama ongelma miten hankit ulkomailta?
Vierailija kirjoitti:
Ai että Leponex on edelleen käytössä. Minäkin muistelin että olis kielletty just sen vuoksi kun aiheutti immuunikatoa.
Tarkasti seurataan verikokeita. Aluksi tiiviimmin, jatkossa kerran kuukaudessa niin kauan kuin lääke käytössä.
Tähän asti oon pärjännyt, liikuntaa, villasukat jalkaan, unijukka teetä, joskus banaani illalla, ikkuna auki, ts hyvin tuulettaa, ei liikaa ahtaa ruokaa enään kuuden jälkeen illalla, kevyttä,
Tärkeintä on nukkuminen mielenterveyden kannalta. Ketipinorilla saa syvän unen, bentsoilla kevyen. Sen huomaa päiväunien tarpeesta jälkimmäisessä, eikä virkistää nekään.
Tuotahan ne lääkärit aina tyrkyttää.