Tiedätkö lääkäriä joka on ihmisenä lämmin
Kommentit (29)
Mitä te haette lääkäristä? Eikö diagnoosi ja hoito riitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te haette lääkäristä? Eikö diagnoosi ja hoito riitä?
Jotain vastinetta sille ylemmyydentunteelle ja jalustalle jota lääkäreihin liittyen joskus tapaa
Tiedän montakin psykiatrian puolella.
Vierailija kirjoitti:
Normaalin ihmisen oloisia ja hyviä ammattilaisia kohtaa aina välillä, mutta merkittävä osa ei oikein tavalla tai toisella kykene vuorovaikutustilanteisiin ja se tuntuu haittaavan myös kliinistä arviointia ja päätöksentekoa.
Olen itsekin vuorovaikutusta vaativalla säädellyllä alalla ja tapaan monenlaisia ihmisiä. Potilaan roolissakin huomaan kaikenlaista. Lääkärien kohdalla ilmiön yleisyys on erikoista eikä tästä puhuta julkisesti missään.
Tarkoitatko sellaisia autistisia lääkäreitä, jotka on selkeästi tosi kiinnostuneita niistä lääkärin hommistaan mutta keskustellessa vaan tulee ilmi tuollainen jäinen autistinen tönkköys?
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut muutaman oikein lämpimän ja ihanan lääkärin, joka ottaa potilaan vaivat tosissaan. Valitettavasti 99% on niitä, jotka ovat kylmiä, kliinisiä ja osa jopa törkeitä ja ylemmyydentuntoisia ja tuntuu että potilas on vain välttämätön paha. Koulutus ei tee kylmäksi, eikä kliinisesti, jos ihmisenä on empaattinen.
Kyllä "kylmä ja kliininen" lääkäri voi olla aivan yhtä hyvä, kuin "lämmin ja ihana", tai jopa parempi! He keskittyvät nimenomaan niihin vaivoihin, eivätkä niinkään ajattele sitä, millaisen vaikutelman potilas heistä saa. Kyselevät taustatiedot toki, ja sitten tutkivat. Minä ainakin menen lääkäriin etsimään vastauksia ja hoitoja sairauksiini ja vaivoihin, en seurustelemaan! Parasta hoitoa olen saanut juuri näiltä ns. kylmän kliiniseksi mielletyiltä lääkäreiltä. He tekevät parhaiten juuri sitä, mihin ovat kouluttautuneet, eli soveltavat lääketiedettä.
En sano, etteikö lämpimästi potilaan kohtaava lääkäri voisi olla aivan yhtä hyvä työssään. Minun kokemukseni on silti tämä. Ehkä siksi, että pidän suoraviivaisuudesta, enkä kaipaa lääkäriltä empaattisuutta. Meitä on niin moneen junaan.
Räsäsen Päivi vaikuttaa olevan ihmisenä lämmin, vaikka hänellä on kylmiä mielipiteitä.
Olen tavannut yhden empaattisen päivystyslääkärin, josta voi sanoa, että "lääkärin rakkaus" todellakin paransi minut
Psykoin tapaamani on ollut vastasyntyneitä kopeloinut ja mutiloinut lastenlääkäri. Vauvan huudon päälle huusi vaan omia loitsujaan, tunki itseään jokaiseen vauvan aukkoon ja teki aukkoja sinne missä niitä ei ollut. Palakoot helvetissä ja pitkään
olen tavannut tylyjä sekä ystävällisiä
Onko teillä jotka kehutte että puoliso lääkäri, hyvä ja lämmin, no, elämä kotona siis. Vai onko kylmää. Tunnetteko olonne ymmärretyksi. Vai onko hienous vaan siinä että on lääkäri. Voi sanoa muille vauvapalstalla.