Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö lääkäriä joka on ihmisenä lämmin

Vierailija
30.10.2024 |

Vai tekeekö koulutus kylmäksi, kliiniseksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lämmin ja ymmärtäväinen 

Ap

Vierailija
2/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, siinä ammatissa ei oikein pärjää, jos liikaa ottaa itseensä eikä ole kylmähermoinen. Pätee kaikkiin ihmisläheisiin ammatteihin ja eläinlääkäreihin myös. Toki työkin kovettaa, mutta ei se tarkoita empatiakyvyttömyyttä kuitenkaan.

T. Alalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä.

Vierailija
4/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työterveyslääkäri oli ainakin

Vierailija
5/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, parikin.

Vierailija
6/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli aivan ihana työterveyslääkäri ! 

Muistan lämmöllä ja kiitollisuudella.

Vierailija
7/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, potilaan näkökulmasta olen tavannut aika monta lääkäriä, varmaan 50-100. Heistä lämpimiltä, "normaalilta" on vaikuttanut ehkä n.5kappaletta.

Vierailija
8/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Esim. Eräs kirurgi, silmälääkäri, yleislääkäri, työterv lääkäri.

Vierailija
9/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni, lääkäri, on oikein lämmin ihminen. Eihän tietenkään jonkun toisen elämänmullistukset kosketa samalla tavalla kuin omat, työtähän he vain tekevät.

Vierailija
10/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni, lääkäri, on oikein lämmin ihminen. Eihän tietenkään jonkun toisen elämänmullistukset kosketa samalla tavalla kuin omat, työtähän he vain tekevät.

Sydämen sivistystä omaava osaa kuitenkin toimia oikein vaikkei olisikaan tuttu ihminen.

Vierailija
11/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut muutaman oikein lämpimän ja ihanan lääkärin, joka ottaa potilaan vaivat tosissaan. Valitettavasti 99% on niitä, jotka ovat kylmiä, kliinisiä ja osa jopa törkeitä ja ylemmyydentuntoisia ja tuntuu että potilas on vain välttämätön paha. Koulutus ei tee kylmäksi, eikä kliinisesti, jos ihmisenä on empaattinen.

Vierailija
12/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, potilaan näkökulmasta olen tavannut aika monta lääkäriä, varmaan 50-100. Heistä lämpimiltä, "normaalilta" on vaikuttanut ehkä n.5kappaletta.

Sama kokemus. Suurin osa vaikuttaa jotenkin hätkähdyttävän osaamattomilta vuorovaikutuksellisesti. Ei joko osata kysellä, selvittää tai haastatella vaan istutaan lähes tuppisuuna tai sitten vaihtoehtoisesti tapaamiseen sisältyy outoa kiukuttelua, loukkaantumista tai ylemmyyttä ja periaatteellista potilaan kokemusten mitätöintiä. 

Normaalin ihmisen oloisia ja hyviä ammattilaisia kohtaa aina välillä, mutta merkittävä osa ei oikein tavalla tai toisella kykene vuorovaikutustilanteisiin ja se tuntuu haittaavan myös kliinistä arviointia ja päätöksentekoa. 

Olen itsekin vuorovaikutusta vaativalla säädellyllä alalla ja tapaan monenlaisia ihmisiä. Potilaan roolissakin huomaan kaikenlaista. Lääkärien kohdalla ilmiön yleisyys on erikoista eikä tästä puhuta julkisesti missään. 

Vierailija
13/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut muutamia ihan inhimillisiä lääkäreitä mutta aika harvinaisia he ovat. Yhdellä oli joku vamma omassa jalassa, niin se saattoi vaikuttaa asiaan, ettei hänellä ollut mitään jumalakuvitelmia.

Sen sijaan eräs toinen lääkäri oli yksi creepeimmistä miehistä jonka kanssa olen ollut samassa huoneessa. Olin ollut hänen tutkittavanaan yli 10 vuotta aikaisemmin ja en tiennyt, kuka tutkisi tällä kertaa. Olin jo hoitajan käskystä valmiina tutkimuspöydällä joten en nähnyt kuka huoneeseen saapui. Tunnistin mieslääkärin heti siitä, kun ilmapiiri muuttui jääkylmäksi hänen saapuessaan huoneeseen, vaikka hän käyttäytyi ihan normaalisti. Hänestä vain huokui erikoinen tunnekylmyys pinnan alla. 

Vierailija
14/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkälainen on työssä lääkärinä mutta empaattisuuttakin löytyy kotioloissa

Vierailija
15/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä. Montakin.

Vierailija
16/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josef Mengele...siinä vasta lääkäri!

Vierailija
17/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut muutamia ihan inhimillisiä lääkäreitä mutta aika harvinaisia he ovat. Yhdellä oli joku vamma omassa jalassa, niin se saattoi vaikuttaa asiaan, ettei hänellä ollut mitään jumalakuvitelmia.

Sen sijaan eräs toinen lääkäri oli yksi creepeimmistä miehistä jonka kanssa olen ollut samassa huoneessa. Olin ollut hänen tutkittavanaan yli 10 vuotta aikaisemmin ja en tiennyt, kuka tutkisi tällä kertaa. Olin jo hoitajan käskystä valmiina tutkimuspöydällä joten en nähnyt kuka huoneeseen saapui. Tunnistin mieslääkärin heti siitä, kun ilmapiiri muuttui jääkylmäksi hänen saapuessaan huoneeseen, vaikka hän käyttäytyi ihan normaalisti. Hänestä vain huokui erikoinen tunnekylmyys pinnan alla. 

Tutkiko lääkäri sinut vai kieltäytyikö siksi, että kysyit voiko tutkimus sattua?

Tällainen olisi minusta kylmä lääkäri.

Pelkkä kaunokirjallinen "kylmyys laskeutui huoneeseen kun hän saapui" ei itseäni hetkauttaisi. Enkä osaisi edes keksiä, että kylmällä tarkoitetaan jotain romaanikuvausta ihmisen omasta henkilökohtaisesta todellisuudesta.

Vierailija
18/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN.

Vierailija
19/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkiko lääkäri sinut vai kieltäytyikö siksi, että kysyit voiko tutkimus sattua?

Tällainen olisi minusta kylmä lääkäri.

Pelkkä kaunokirjall

Ilmeisesti alapeukuttajien lämmin lääkäri jättää kokonaan tutkimatta ja koko aika menee ilman terveydentilan selvitystä. 

Vierailija
20/29 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joo omasta lähipiiristä ja kohdannut sellaisia myös potilaana. Oikeastaan ei ole tuollaista kokemusta, että olisivat kylmiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme