Miten oppia antamaan anteeksi?
Joku ihminen kertoi aikoinaan minulle, että pitää oppia antamaan anteeksi, mutta ei niitä vääriä tekoja kohtaan? Miten voin antaa isälleni anteeksi sen, kun käytti minua lapsena seksuaalisesti hyväkseen? Miten voin antaa anteeksi, kun hakkasi minua remmillä ym? Ja pakotti tämän hakkaamisen jälkeen pyytämään häneltä anteeksi? En halua mitään viestiä, että Jeesus auttaa tai rukoile ym. Haluan saada ihan käytännön vinkkejä. Isäni kuoli toki sairaalassa kärsien syövästä.
Kommentit (15)
Miksi pitäisi antaa anteeksi? Kun ei tarvitse. Olet ainoastaan itsellesi velkaa yrittää elää mahdollisimman onnellisesti. Hyväksikäyttäjät eivät ansaitse uhreiltaan yhtään mitään. Ainoastaan myrkyllinen uskonnollisuus yrittää pakottaa ihmisiä kaiken "anteeksiantoon."
Olet jo antanut isällesi anteeksi, jos et ole kostanut. Ja lapsi on luonnostaan tässä tilassa - tuskin sinä halusit hyväksikäyttää ja pahoinpiellä häntä. Tuo "anteeksiantamattomuudesta syyllistäminen" on vain yksi väkivallan muoto muiden joukossa
"Silmä silmästä" on kosto.
Jos luopuu tästä oikeudestaan, on jo antanut anteeksi.
Anteeksiantamisen pointti on vapauttaa *sinun kehosi* vihan tunteesta. Se ei vaadi pienintäkään elettä pahantekijää kohtaan
Olet vapaa isästäsi ja hänen pahuudestaan, hän on kuollut. Nauti siitä, mitä elämä tarjoaa sinulle juuri nyt
Edellinen kirjoittaja ei ymmärrä ettei anteeksiantamattomuus tarkoita ikuista asian käsittelemättömyyttä. Traumasta voi vapautua ilman mitään uskonnollisia ajatuksia "anteeksiannosta". Itseäni iljettää kuinka joku kirjoittaa apn väkisin anteeksiantaneen ihan vain oman ajatusmaailmansa pohjalta. Niinkuin itsekin olisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä silloinen miesten valtio ei välittänyt lapsista lainkaan. Kun soitin jopa lakisäätäjille, niin vastassa oli nainen, joka oli todella ilkeä minua kohtaan!! Ja mukamas lohduttaa se tieto, että nykyään lapset saavat oikeutta? Mutta ei minua kohtaan lainkaan? Aikoinaan vain sanottiin, että lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö loppuu 10 vuoden aikana?! Olin itse silloin 3- vuotias lapsi. Ja se mukamas lohduttaa minua, että oikeus muuttunut? Ei se vieläkään ole muuttunut yhtään mihinkään. Lapsia käytetään seksuaalisesti hyväkseen ympäri maapalloa vieläkin. Jotkut myyvät lapsia seksuaaliseen hyväksi tarkoitukseen vieläkin tänä päivänä.
ap
Ei se ole muuttunut. Nykyään sitä ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa perustellaan retoriikalla, lääketeollisella jargonilla. Lasten itku ja miesten vaipanvaihto on normalisoitu
Niin kauan kun ihminen toimii nisäkäsvaistotasolla, tämä on todellisuus. Siittäjät käyttävät hyväkseen kaikkea, mitä pystyvät. Ja lapset yleensä syntyvät tästä hyväksikäytöstä, ellei nainen järjestä asiaa jotenkin muuten
Mutta mielestäni se on on lohdullista, että maailmassa on pieniä yhteisöjä ja kolkkia, joissa tällaiselle hyväksikäyttävä pahuudelle ei ole sijaa ja joissa ei sitä esiinny. Esim. sinun nykyinen kotisi tuskin sisältää hyväksikäyttöä? Olet siis turvassa, mutta mielesi ei ole vielä hahmottanut täysin, että olet turvassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä silloinen miesten valtio ei välittänyt lapsista lainkaan. Kun soitin jopa lakisäätäjille, niin vastassa oli nainen, joka oli todella ilkeä minua kohtaan!! Ja mukamas lohduttaa se tieto, että nykyään lapset saavat oikeutta? Mutta ei minua kohtaan lainkaan? Aikoinaan vain sanottiin, että lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö loppuu 10 vuoden aikana?! Olin itse silloin 3- vuotias lapsi. Ja se mukamas lohduttaa minua, että oikeus muuttunut? Ei se vieläkään ole muuttunut yhtään mihinkään. Lapsia käytetään seksuaalisesti hyväkseen ympäri maapalloa vieläkin. Jotkut myyvät lapsia seksuaaliseen hyväksi tarkoitukseen vieläkin tänä päivänä.
ap
Ei se ole muuttunut. Nykyään sitä ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa perustellaan retoriikalla, lääketeollisella jargonilla. Lasten itku ja miesten vaipanvaihto on normalisoitu
Niin kauan kun ihminen toim
"Siittäjä." Tässä on ap tiedoksi palstan vakioprovo, joka vihaa syvästi koko miesten sukupuolta.
Jeesus on vastaus tähänkin asiaan. Pystyin antamaan anteeksi pahimmatkin asiat, kun Jumala antoi minulle uskon, ja Jeesus tuli elämääni kohta 4v sitten.
Elämässä on ollut paljon kipeitä, vaikeita asioita. Jeesus vapauttaa, ja antaa rauhan!
T. 54 v.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen kirjoittaja ei ymmärrä ettei anteeksiantamattomuus tarkoita ikuista asian käsittelemättömyyttä. Traumasta voi vapautua ilman mitään uskonnollisia ajatuksia "anteeksiannosta". Itseäni iljettää kuinka joku kirjoittaa apn väkisin anteeksiantaneen ihan vain oman ajatusmaailmansa pohjalta. Niinkuin itsekin olisin.
Kyllä asiaa saa käsitellä ja totta kai tuollaisiin tekoihin sisältyykin hyvin pitkäaikaisia traumoja, myös vihaa
Yleensä pahantekijät kuitenkin käyttävät tuota "anteeksi antamista" väärin vaatiakseen hyväksyntää teoilleen ja satuttaakseen uhria lisää. Pahantekijä saattaa pahoinpidellä ja huutaa vaikka samaan aikaan, että pitää antaa anteeksi. Molemmat ovat väkivaltaa
Anteeksi antaminen ei tarkoita sitä, että hyväksyy teon ja pahuuden, vaan sitä, että antaa olla. Jatkaa eteenpäin, ei kosta. Jättää pahantekijän taakseen ja puhdistaa OMAN SIELUNSA tämän pahuudesta. Jättää pahan "herran haltuun"
En tiedä hyötyykö ap mistään sana-analyysistä mitä on anteeksianto. Ansaitset kaiken empatian. Itse pyrin ajattelemaan elämää lineaarisesti, eteenpäin kulkevana janana, jossa jotkut asiat ovat takanapäin, toiset edessä. Yritän tietoisesti olla palaamatta taaksepäin ja nähdä jotkut raskaat asiat kaukana menneisyydessä. En tiedä auttaako tämä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei se ole muuttunut. Nykyään sitä ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa perustellaan retoriikalla, lääketeollisella jargonilla. Lasten itku ja miesten vaipanvaihto o
No eikös se tässäkin tapauksessa ollut mies, joka lastaan hyväksikäytti ja pahoinpiteli.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä hyötyykö ap mistään sana-analyysistä mitä on anteeksianto. Ansaitset kaiken empatian. Itse pyrin ajattelemaan elämää lineaarisesti, eteenpäin kulkevana janana, jossa jotkut asiat ovat takanapäin, toiset edessä. Yritän tietoisesti olla palaamatta taaksepäin ja nähdä jotkut raskaat asiat kaukana menneisyydessä. En tiedä auttaako tämä yhtään.
Kyllä se helpottaa, kun käsittää että "anteeksianto" mitä isä vaatii ei ole sitä mitä tämä väittää sen olevan (=seksuaalisen hyväksikäytön ja väkivallan hyväksyminen), vaan yksi väkivallan muoto lisää. Tiedän tämän omasta kokemuksesta, sillä myös minua pahoinpidelleet ihmiset ovat syyllistäneet minua samasta asiasta. Kunnes sain raamatun kautta ymmärryksen, että anteeksianto ei tarkoita sitä, mihin nuo ihmiset sen päässäni liittivät...
Vierailija kirjoitti:
Jeesus on vastaus tähänkin asiaan. Pystyin antamaan anteeksi pahimmatkin asiat, kun Jumala antoi minulle uskon, ja Jeesus tuli elämääni kohta 4v sitten.
Elämässä on ollut paljon kipeitä, vaikeita asioita. Jeesus vapauttaa, ja antaa rauhan!
T. 54 v.
Aamen.
32v ja kipeä menneisyys
Ei tarvitse antaa anteeksi, mutta usein anteeksianto voi helpottaa uhrin omaa oloa. Kun oivaltaa, että maailma on karu ja kaoottinen paikka, jossa ylisukupolviset traumat siirtyvät monilla eteenpäin omiin lapsiin, voi kokea jonkinlaista katarsista ja ymmärrystä vanhempiensa tekemiä virheitä kohtaan. Kaikki hyväksikäytöt ja pahoinpitelyt eivät tietenkään selity ylisukupolvisuudella, mutta silloinkin on hyvä tiedostaa, että kyseessä on ollut sairas henkilö, joka ei mahtanut käytökselleen mitään. Ylisukupolvisuus tai vaikka persoonallisuushäiriö ei silti ole mikään tekosyy aiheuttaa kenellekään traumoja, ja tällaiset ihmiset täytyisikin saada lain eteen vastaamaan teoistaan. Voit yhä vielä saada oikeutta itsellesi työstämällä lapsuudenaikaisia kokemuksiasi ja menemällä elämässäsi eteenpäin. Olet nyt aikuinen, ja pystyt vapautumaan menneisyytesi taakasta jos niin haluat.
Jaa-a. Pahimmillaan tilanne voi kärjistyä näin, jos katkeruus kasvaa äärimmäisiin mittasuhteisiin ja anteeksipyyntöä jää odottelemaan vuosikymmeniksi. Ja huom! Tekijänä ortodoksipappi:
ap