Mikä on hyvä ruisleipä kaupasta?
Söin ohutta herkkua ja petyin. Lidlin ruisruutu on hyvää, mutta aina ei pääse Lidliin.
Eli mikä on hyvä?
Kommentit (30)
Mä oon kanssa iso Lidlin ruisruutufani. Prismasta tarttuu usein mukaan Viipurilaisen Kotileipomon Jäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asut.
Pääkaupunkiseudulla. Ap
Ok, sitten en voi suositella meidän lähileipomon erittäin hyvää ruislimppua.
Katsoin tuota Jäärää, ja siinä on aivan järisyttävä määrä suolaa. Jäisi kauppaan minulta, vaikka kuinka kehuttu.
Halmeen ruisleivät ovat ehdottomasti parhaat maultaan - vain jauhoja, vettä ja suolaa!
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuota Jäärää, ja siinä on aivan järisyttävä määrä suolaa. Jäisi kauppaan minulta, vaikka kuinka kehuttu.
Ei tuolla ole mitään merkitystä, jos leipää syö päivässä maltillisen määrän. Yhdessä Jäärässä (2 viipaletta) suolaa 0,6 g ja samassa grammamäärässä ohutta ruispalaa 0,5 g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla ole mitään merkitystä, jos leipää syö päivässä maltillisen määrän. Yhdessä Jäärässä (2 viipaletta) suolaa 0,6 g ja samassa grammamäärässä ohutta ruispalaa 0,5 g.
Kun päivittäinen suolan saantisuositus on korkeintaan 5 g, en söisi leipää, jossa on yli 1 % suolaa. Jäärässä hurjat 1,4 %, niissä ruispaloissakin 1,1 %. Vertaan mieluummin leipään, jossa on vaikkapa 0,9 % suolaa ja jota syön päivittäin hyvinkin maltillisen määrän.
Suomalaiset saavat ison osan suolastaan leivästä. Leivän suolapitoisuudella (prosenttiluku) on oikeasti merkitystä. Tietenkin eniten haittaa leivän suolasta on niille, jotka syövät päivässä enemmän kuin tuon kaksi viipaletta leipää.
Itse jätän kaikki yli 1 % suolaa sisältävät leivät kauppaan. Edes satunnaisesti en osta yli 1,3 % suolaa sisältäviä leipiä. Jos ei ole mitään ongelmaa verenpaineen kanssa, ei tällä ole paljoa merkitystä, mutta aika monella meistä sitä ongelmaa on. Elintavoilla voi vaikuttaa tosi paljon.
Marskin Arinaruisleipä. Se on paras jälkiuunilimppu mitä laajalti saatavilla, Prismoissa ja S-ryhmän muissa, mutta ei kaikissa.
On paras, kunnon rukiinen ja saa ympäri Suomea.
Imatran Natusen leipäkin tosi hyvää, mutta ei saa pääkaupunkiseudultakaan.
Ostan leivän tuoteselosteen lukemalla. Vältän tarpeettomia aineosia kuten vehnägluteenia, rypsiöljyä, siirappeja, sokereita ja lisäaineita.
Mieluisin ruisleipä olisi Aeto leipurin luomu ruisleipä. Hiivaton, juureen valmistettu.
Ehkä pääkaupunkiseudulla tämän saatavuus on huono.
Nykyään olen gluteeniton ja Juuriskan gluteenittomat leivät ovat suosikkeja. Leipä on pienessä roolissa ruokavaliossani.
Kyllä. Jäärä on parasta ja oikeasti ruisleipää toisin kuin nuo ruispalat ja muut sekaleivät.
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/viipurilainen-jaara-ruispalaleipa-2…