Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alaikäisen kanssa matkustaa jenkkeihin ilman toista huoltajaa lomalle ilman virallista lupakirjettä tms?

Vierailija
28.10.2024 |

En saa MISTÄÄN tähän vastausta, huoh. Lentoyhtiö ei vaadi mutta mites maahantulo viranomaiset? Anyone? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarvitaanko kirjallinen lupa myös silloin kun ollaan naimisissa?

Kyllä, minulla on eri sukunimi kuin lapsillani ja silloinkin piti olla.

Vierailija
22/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa on todella tiukka maahantulotarkastus. Pyytäisin lippulaput ennen matkaa jo ihan varmuuden varuiksi, koska USA:ssa maahantulotarkastajien kanssa asiointi ei ole missään tapauksessa hauskaa, eikä joustavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita. Mieheni on matkustanut usein alaikäisen lapsen kanssa Usaan, lapsilla oma passi. En ole mitään lupalappuja allekirjoittanut, ja matkat ovat aina sujuneet hyvin. Lapset toki ovat olleet teinejä, joita ei varmaan pidetä minään kaappauksen uhreina, ja saisivat matkustaa yksinkin. 

Vierailija
24/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei saa viedä ulkomaille ilman toisen vanhemman kirjallista suostumusta. Se on taas eri asia kysyykö lappua kukaan. Voit mennä tuurilla, mutta varuiksi suosittelen lupaa.

Jaa... exä pyysi suostumuksen tyttären passihakemukseen. Sanoin että sitten minä myös matkustan lapseni kanssa kun haluan ja on sopiva aika. Joo joo... no käyvät edelleen joka vuosi ainakin Thaimaassa ja jossain Euroopan kohteissa. Ei ole ikinä minullta mitään lupaa Tai suostumusta kysytty saati paperia allekirjoitettavaksi. Eikä ole ikinä sopinuty lähteä tytön kanssa minnekään. Että sellaista. Luvan tarvinnevat vain miehet.

En minä tätä ole keksinyt. Yksinhuoltajat toki saa matkustaa ilman lupaa, mutta yhteishuoltajuudessa lupa pitäisi virallisesti olla. Se ettei sitä kysytä on kuitenkin hyvin yleistä. Itse olen lapseni vienyt ulkomaille n. 20 kertaa ja ikinä lupaa ei ole kysytty. Sen sijaan ystävältäni (nainen) kysyttiin, kun meni Euroopan maahan lapsensa kanssa. Lupa siis saatetaan kysyä ja siksi se olisi hyvä olla. 

Vierailija
25/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei saa viedä ulkomaille ilman toisen vanhemman kirjallista suostumusta. Se on taas eri asia kysyykö lappua kukaan. Voit mennä tuurilla, mutta varuiksi suosittelen lupaa.

Jaa... exä pyysi suostumuksen tyttären passihakemukseen. Sanoin että sitten minä myös matkustan lapseni kanssa kun haluan ja on sopiva aika. Joo joo... no käyvät edelleen joka vuosi ainakin Thaimaassa ja jossain Euroopan kohteissa. Ei ole ikinä minullta mitään lupaa Tai suostumusta kysytty saati paperia allekirjoitettavaksi. Eikä ole ikinä sopinuty lähteä tytön kanssa minnekään. Että sellaista. Luvan tarvinnevat vain miehet.

En minä tätä ole keksinyt. Yksinhuoltajat toki saa matkustaa ilman lupaa, mutta yhteishuoltajuudessa lupa pitäisi virallisesti olla. Se ettei sitä kysytä on kuitenkin hyvin yleistä. Itse olen lapseni vienyt ulk

Miten yksinhuoltajuus todistetaan jossain Heathrowin passijonossa? 

Vierailija
26/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin monta vuotta USAssa ja matkustin paljonkin lasten kanssa USAn ja Suomen väliä sukuloimaan. Alkuun enymmärtänyt että lupa todellakin pitäisi olla, sitten ymmärsin mutta joskus se paperi vaan unohtui tehdä. Silloin tällöin sitä kuitenkin kysyttiin, ei toki läheskään aina eikä niinkään USAssa (koska olimme siinä tilanteessa yleensä palaamassa kotiin päin), mutta kun Euroopan kentillä oli välilaskuja niin silloin kyllä saattoi virkailijat kysyä. Koskaan meidän matkantekoamme ei estetty vaikkei lupaa ollutkaan, mutta hyvin tiukasti sanottiin että se PITÄÄ olla ja en VOI matkustaa noin vaan lasten kanssa, ellei ole joko lupaa toiselta huoltajalta, tai jonkin sortin todistusta yksinhuoltajuudesta (en tiedä millainen sen olisi pitänyt olla?).

Suosittelen lämpimästi, että hoidat luvan kuntoon. Ei sitten tarvitse jännittää ja änkyttää jotain virkailijoille, jotka eivät yleensä muutenkaan ole mukavia. Varsinkaan USAssa.

Googlaa vaikka "letter of consent to travel with one parent" niin saat malleja millainen lupa pitää tehdä. 

Vierailija
27/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten yksinhuoltajuus todistetaan jossain Heathrowin passijonossa? "

En osaa sanoa, koska itse en ole yksinhuoltaja. Uskoisin, että jotkut paperit on olemassa tai netissä ohjeet mistä ne on saatavilla. Joihinkin maihin vaaditaan/suositellaan lapsen syntymätodistuskin mukaan, riippumatta siitä millä porukalla matkustat. Sen sijaan osaan kertoa, että Heatrow.lla EU-alueelta saapuvilla ei ollut jonoja ja passit tarkasti sähköinen systeemi :)

Vierailija
28/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisella vanhemmalla ei ole oikeutta vielä alaikäistä ulkomaille, ilman toisen vanhemman suostumusta. Se lupa kannattaa hankkia. Siihen on olemassa malli. Varsinkin jos lapsi on eri nimellä. USA ei taida vaatia syntymätodistusta. Usalaiset lentoyhtiöt vaatii aika tarkkaan kaikki paperit. Niitä kysytään tai ei kysytä. Se on arpaoeliä. 

Kauanko tuo on ollut voimassa? Kun itse matkustin vuosituhannen vaihteessa alaikäisenä äitini ja nuoremman sisarukseni kanssa Euroopassa, en muista, että isältäni olisi tarvittu mitään lupalappua.

Sen sijaan kymmenen vuotta myöhemmin, kun muutin ulkomailla syntyneen lapseni kanssa Suomeen ja puoliso ja lapsen isä jäi vielä sinne joksikin kuukaudeksi, puolisolleni soitettiin, että onko tämä ihan ok, että lapsi lähtee toisen vanhempansa kanssa Suomeen.

Toki syy voi olla myös lapsen iässä ja koossa: teini-ikäisiä on hankalampi viedä mihinkään vasten tahtoaan kuin sylilapsia.

Vierailija
29/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, koska itse en ole yksinhuoltaja. Uskoisin, että jotkut paperit on olemassa tai netissä ohjeet mistä ne on saatavilla. Joihinkin maihin vaaditaan/suositellaan lapsen syntymätodistuskin mukaan, riippumatta siitä millä porukalla matkustat. Sen sijaan osaan kertoa, että Heatrow.lla EU-alueelta saapuvilla ei ollut jonoja ja passit tarkasti sähköinen systeemi :)

Suomalaiset eivät saa edes mitään syntymätodistuksia että mitähän selität ihan puuta heinää. E

Vierailija
30/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät saa edes mitään syntymätodistuksia että mitähän selität ihan puuta heinää. E

Mä oon kanssa miettinyt tätä. En muista saaneeni mitään todistusta mukaani synnärillä. Ehkä sellaisen saisi tilattua jostakin virastosta?

Vierailija
31/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tosiaan enää saada. Mun lapset kyllä saivat syntymätodistukset. Ovat n. 18 vuotiaita. Tämä ohje koski Dubaihin matkustamista. Saattoi kyllä koskea vain niitä keillä on eri sukunimi kuin lapsella. Ohjeen luin n. 5 v sitten enkä ole seurannut onko tähän tullut muutoksia. Jokainen toki päättää itse kuinka tarkkaan ohjeita lukee ja niitä noudattaa. 

Vierailija
32/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin on tarvinnut vaikka olimme naimisissa. Soita suurlähetystöön, niin asia selviää.

Vierailija
33/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tosiaan enää saada. Mun lapset kyllä saivat syntymätodistukset. Ovat n. 18 vuotiaita. Tämä ohje koski Dubaihin matkustamista. Saattoi kyllä koskea vain niitä keillä on eri sukunimi kuin lapsella. Ohjeen luin n. 5 v sitten enkä ole seurannut onko tähän tu

Ei ole syntymätodistuksia ollut edes 18 vsitten.

Vierailija
34/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin on tarvinnut vaikka olimme naimisissa. Soita suurlähetystöön, niin asia selviää.

Puppua 

Vierailija
35/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans matkustanut lapsen kanssa, nyt 14 v, reilun kymmenen vuotta kahdestaan. Joskus ennen koronaa tästä touhotettiin ja kerran pyysinkin isältään lupalapun. Mutta, viime kesänä Kyprokselle matkustettaessa sitä kysyttiin Helsingissä, ensimmäistä kertaa ikinä. Eikä meillä lupaa tietenkään ollut. Lapsi meni tullin tiskille ensimmäisenä (mistään eivät voineet tietää, että meillä on esim. eri sukunimi siinä vaiheessa) ja häntä alkoi tullimies kuulustella, että tietääkö isä että olet lähdössä matkalle ja mikä isän nimi on. Päästiin läpi, uskoisin, että syy oli ainakin se, että ollaan molemmat kantasuomalaisia, samoin lapsen isä. Ja lapsi hyvin hämmästyneenä vastaili kysymyksiin, että tietysti isä tietää jne.Tullimies päästi meidät läpi saatesanoin, että omalla vastuulla lähdette, saattaa olla että ette pääse maahan, takaisin kotiinpäin todennäköisesti pääsette. Laitoin heti lentoa odottaessa varmuuden vuoksi lapsen isälle englanniksi vapaamuotoisen tekstin, että kirjoita se paperille, allekirjoita ja ota valokuva, jonka lähetät mulle. Ja ole puhelimen tavoitettavissa, jos ne sieltä soittaa perään. Mutta tuohon on siis valmiita lomakkeitakin olemassa.

Vierailija
36/43 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole syntymätodistuksia ollut edes 18 vsitten."

Vai niin. Lapuissa lukee syntymätodistus. Mikäli sitä ei ole ja sen haluaa niin oikea osoite on digi- ja väestötietovirasto. Enempää en tästä enää väännä.

Vierailija
37/43 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mono kirjoitti:

Pitää olla toisen huoltajan suostumus. En tiedä millainen. Mitä jos googlaat tai kysyt passiviranomaisilta.

No mitäs sitten tehdään, jos toinen huoltaja on kuollut? 

En ole AP, ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, kun tämä kysymys on itseäni jo pidempään askarruttanut. 

Vierailija
38/43 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten ajattelin olla huolellinen ja soitin maistraattiin tilatakseni lapsen syntymätodistuksen. Sanoin vielä puhelimessa että matkustusta varten tämän lomakkeen tilaan. Ne lähetti suomenkielisen paperin! Maksullinenkin se oli eikä mitään hyötyä tuosta. No, enää ei moisia ole edes lomakevalikoimassa.

Olen aina laittanut isälle viestin, missä on matkakohde päivämäärineen ja majoituspaikkoineen. Isä aina vastaa näihin, että ok, hyvää matkaa. Itsellä on siis puhtaat jauhot pussissa, vaikka joku selvitys tulisikin.

Olen kyllä sitä mieltä, että viranomaiset saisivat olla tarkempia näissä ja vaatia kunnon paperit. Mutta koska eivät ole, niin tuolla tavoin ollaan asia hoidettu. Yhdeksässä maassa ollaan matkustettu Euroopan sisällä. USA:n matkaa varten ottaisin netistä jonkun valmiin lupalappupohjan ja isä täyttäisi.

Vierailija
39/43 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tätä ole keksinyt. Yksinhuoltajat toki saa matkustaa ilman lupaa, mutta yhteishuoltajuudessa lupa pitäisi virallisesti olla. Se ettei sitä kysytä on ku

Virkatodistuksella josta selviää että olet lapsen ainoa huoltaja. Iham yhtälailla kun virkatodistus pitää olla mukana ylipäätään todistamassa että lapsi jonka kanssa matkustat on sinun. Perusasioita! Itseltä on tätä kysyttykin Heathrowlla.

Vierailija
40/43 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aina ollut miehen allekirjoittama dokumentti matkassa kohteesta riippumatta. Olen matkustanut kohtalaisen paljon lasten kanssa viimeiset 10 vuotta. Jenkeissä ei lappua kysytty, mutta - hieman yllättäen - Heathrowlla kysyttiin passintarkastuksessa Lontooseen mennessä. Tästä pari vuotta. Hämmennyin oikein, kun lappua kysyttiin. Olin tunkenut sen jonnekin käsilaukun pohjalle ja paniikissa kaivelin. 

Meillä lapsi on matkustanut Euroopassa paljon isovanhempien kanssa. Vain Lontooseen mennessä syynättiin luvat ja muut kunnolla. Onneksi lapsi on asunut itse englanninkielisessä maassa pienenä ja puhuu sujuvaa englantia, joten sai selitettyä rajaviranomaisille itse, että on isovanhempien kanssa liikkeellä ja me vanhemmat ollaan kotona Suomessa ja töissä. Ensi keväänä menevät Jenkkeihin yhdessä. Saa nähdä miten käy lupien tarkastamisen kanssa. Heillä ei ole samaa sukunimeä.

Lisämaustetta tuo, kun lapsi menee vanhalla estalla, kun olimme siellä reissussa perheenä keväällä. Isovanhemmilla taas on uusi esta. En tiedä vaikuttaako, mutta ainakin näkyy siellä rajalla heti. Täytyy laittaa kaikki paperit viimeisen päälle, kun lapselta kyseltiin meidän vanhempienkin kanssa, että ollaanko me oikeasti hänen vanhemmat. Itse en uskaltaisi lähteä edes yrittämään ilman viimeisen päälle papereita. Niin tiukkoja olivat rajalla keväällä, että ehkä valvontaa on syystä tai toisesta tiukennettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi