Onko muita joilla ei oikein läheisiä. Surullista viettää joulukin lapsen kanssa kaksin.
Kommentit (37)
Sulla on lapsi kenen kanssa viettää joulu. Mää olen sinkku ja lapseton. Isä kuollut mutta Äidin ja veljen luokse en pääse koska julkiset ei kulje ja mulla ei ole autoa. Ollaan vietetty joulut ja kaikki muutkin juhlapyhät ennen tai jälkeen. Ei haittaa.
Eipä ole ketään... Eikä asuntoakaan. On vain tämä kirjast josta kohta lähdettävä etsimään ruokaa ja yöpaikkaa. Kokoomuslaisten ja persujen"hyvinvointivaltio ".
Tällänen viriili 5-kymppinen voi tulla viihdyttämään
Mikä pakko se on viettää joulua tai mitään muutakaan päivää kenenkään kanssa? Yksin voi viettää joulun, uuden vuoden, juhannuksen. Ei mitään onglemaa.
Sulla on sentää lapsi, toisilla ei ole sitäkään
Onko teillä taloyhtiössä joulusaunaa? Meillä lämmitetään ylimääräinen joulusauna, johon voi ilmoittautua etukäteen. Lista on saunan ovessa noin 2 vko - 10 pv ennen joulua. Vuorot kestävät 45 min-1h, 15 min . Niin voi varata siihen aikaa, sen verran kuin nyt löylyssä ehtii vähän olla. Yksinäiselle tai kahdelle saattaa riittää se 45 min vuoro, mutta jos on usempi pieni lapsi, niin sitten varmaan se pidempi vuoro on sopiva.
Jos teillä ei ole tätä perinnettä, niin voisittekö kysellä naapureilta, onko muilla kiinnostusta ja ehdottaa sitten taloyhtiölle tätä?
Jos käy saunassa jo aikaisin iltapäivällä, esim klo 14, niin sen jälkeen saattaa ehtiä vielä kirkolle kuudeksi tai kävelylle jouluvaloja katselemaan. Sitten kuudelta syömään ja sitten pieni lahjojen jako, ja siinähän se aatto sitten jo menikin.
Oma jouluni huipentuu aina siihen Vatikaanista lähettävään paavin jouluyön messuun. Se on niin juhlava, että haluan aina nähdä sen!
Minä vietän joulun tänä vuonna poikani, ja miehen kanssa. Sekä mahdollisesti miehen vanhemmat tulevat meille myös.
Tuli ajatus, että jos kutsut vaikka lapsesi haluaman kaverin ja tämän vanhemmat joulupuurolle aamulla? Lapsi saa leikkikaverin hetkeksi, ja sinä aikuista seuraa.
Sitten jos osoittautuu hyväksi ideaksi, niin teette siitä perinteen. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä ole viettänyt 6.v tyttäreni kanssa joulun kahdestaan ja meillä oli ihanaa. Samalla lailla panostin ruokiin ja kuuseen sekä lahjoihin. Käytiin kävelyllä ruoan jälkeen ja yritettiin bongailla pukkeja. Niitä onneksi näkyikin yksi. Samalla pukki olikin käynyt laittamassa lahjat meidän kuusen alle.
Ennen ruokaa käytiin joulusaunassa. Loppuillasta lasten elokuvia ja herkkuja. Ihana ja rauhallinen joulu. --
Kuulostaa niin ihanalta teidän kahden joulu ! Itsellä lapsuusmuistona alkoholistivanhempi ja riitaisa joulu, missä lapset itki peloissaan huoneessaan.
Jos teillä on vähän ylimääräistä rahaa niin lähtekää jouluksi Lappiin, johonkin pieneen hiihtokeskukseen. Siellä on hotellissa jouluateriat ja kaikille yhteistä ohjemaa. Myös maatilajoulu on tuollainen.
Onko ketään yksinäinen Turussa? Ollaan viisihenkinen lapsiperhe ja voin tarjota joulukahvit ja juttuseuraa 👍
Vietän joulun yksin eikä yhtään haittaa vaikka lähisukulaiset ovat jo kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko taloyhtiössä tsi naapurustossa samanhenkisiä, ja voisitte viettää joulua yhdessä.
Sitten kun kutsut niitä naapureita luoksesi joulua viettämään, niin tuleekin kova homma suunnitella alku-, pää- ja jälkiruoat. Kotikin pitää olla siivottu ja koristeltu. Ehkäpä jotain ohjelmaakin olisi hyvä olla ja kaikille vieraille pieni paketti. Huh, huh onpa ihanaa kun saan jouluna rötköttää sohvalla ja katsoa netflixiä. Elämä on sittenkin ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulun yksin eikä yhtään haittaa vaikka lähisukulaiset ovat jo kuolleet.
Samoin minä vietän joulun yksin ja toivon, ettei kukaan vaan kutsu minnekään jouluna. Haluan viettää sen rauhassa yksin.
Olen viettänyt monet joulut lapsen/lasten kanssa.
Teet hyvää ruokaa ja mitä muuta yleensä teksitte, jos olisi enemmän väkeä? Käykää viemässä kynttilä hautausmaalle vaikka muistolehtoon, saunomista, vetäkää yökkärit ja villasukat päälle, hyvää ruokaa, kynttilöitä, joulumusiikkia. Osta teille kirjat ja joku uusi lautapeli tai palapeli mitä voitte yhdessä pelata/koota. En kyllä ihan vieraita ihmisiä kotiini kutsuisi jouluna, sitten se menee pönötykseksi.
Tulkaa kirkkoon. Monissa kirkoissa on
24.12. aattohartauksia (lapsille) jotain klo 15, ja
jouluyön messuja klo 22 tai 23 ja
jouluaamuna 25.12. eri aikoihin
ja tapaninpäivänä 26.12. jne.
Silloin pääsee ainakin tunnelmaan, kun näkee kuusen ja saa laulaa pari joululaulua, kuten Jouluyö, juhlayö tai Enkeli taivaan...