Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimat vähissä narsistisen vanhuksen kanssa

Vierailija
28.10.2024 |

Kyseessä siis oma äitini. Hän jäi leskeksi viisi vuotta sitten. Hän on koko elämänsä keskittynyt rahan haalimiseen, haukkui kaikki läheisest ihmiset sukulaisista televisionkuuluttajiin. Suosi sisaruksia, aina välillä joku oli suosiossa ja käänsi välillä meidät toinen toisiamme vastaan. Toimin äitini terapeuttina useiden vuosien ja tämä kaikki on kyllä ollut todella raskasta.Olen kuitenkin koko elämäni saanut kuulla siitä miten hyvä vanhempi hän on ollut kun olen saanut opiskella ja myös taloudellista tukea.

Isäni kuoleman jälkeen äitini on mennyt lähes pakkomielteiseksi omaisuutensa suhteen. Hän on lähetellyt minulle useita kertaa viikossa omaisuusluetteloita, joihin minun olisi pitänyt ottaa jotenkin kantaa. Kuolinpesän jako meni tietenkin riitaisaksi (lapsuudesta johtuen välit olleet aina etäiset), sillä yksi sisaruksista ei suostunut jakoon. Nyt olen viiden vuoden ajan lähes viikottain kuullut valitusta rahasta ja saanut mitä kummallisimpia viestejä, jotka aina liittyvät rahaan. Aina kun olen käynyt kylässä hänen luonaan, hän on tehnyt uuden luettelon rahoistaan.

Nyt on sitten käynyt ilmi, että äitini on käyttänyt huomattavan summan tämän jakamattoman kuolinpesän varoista (tämä on pitkä tarina). Hän on itse myöntänyt asian, mutta ei näe asiassa mitään väärää.

Olen nyt konsultoinut muutamaa asianajajaa ja heidän kehotuksestaan hakenut ulkopuolista pesänjakajaa, sillä nämä äitini käänteet muuttuva koko ajan uskomattomampaan suuntaan. Tämä kuolinpesä muuttuu koko ajan vain monimutkaisemmaksi. Samoin kuin äitini viestit ja pakkomielteiset ajatukset.

Tarkoituksena on vain saada tämä asia pois päiväjärjestyksestä. En jaksa enää yhtään viestiä äidiltäni. 

Äitini käytös vie aivan kohtuuttoman paljon energiaa. Ja nyt sain sitten puhelun äidiltäni, että olen hänen rahojen perässä. Että käräjäoikeus ja juristit vievät häneltä koko omaisuuden. Hän siis luulee, että nyt jaetaan hänen omaisuuttaan vaikka kyseessä on 5 vuotta sitten kuolleen isäni omaisuuden jako.

Tämä on aivan toivotonta. Onko kenelläkään samanlaista? Tekisi mieli muuttaa johonkin toiseen maahan, että saisin etäisyyttä...Mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison kuolema on etenkin vanhemmalle ihmisille todella raskas myös fyysisesti. Suru voi purkautua tuollaisella panikoimisella ja jatkuvilla yhteydenotoilla, jotka ovat täynnä syyttämistä ja syyllistämistä. Teit erittäin viisaasti järjestämällä juristit avuksi ja joka on ainoa keino saada tolkkua tilanteeseen.

Voin kokemuksesta sanoa, että yritä ohittaa äitisi ikävät puheet.Ne imevät energiaa, kuormittavat ja pilaavat päiväsi. Nyt kun sinulla on ulkopuolista apua=juristit kannattaa purkaa tilannetta heille, että saatte asiat hallintaan.

Jos äitisi varat riittävät palkkaa hänelle yksityisestä hoiva-avusta seuraneiti. Meidän äiti kiintyi kahteen rouvasihmiseen, jotka kävivät äidin kanssa ulkoilemassa, kahvittelemassa, auttoivat pikku kotihommissa, mutta tärkeintä oli seura. Voi kuulostaa hienostelulta, mutta se antoi meille lapsille suuren helpotuksen ja äiti sai ihan muuta mietttimistä ns aikuisten seurassa. 

Vierailija
22/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan hakemaan itsellesi keskusteluapua esim. työterveyden kautta. Voit myös varautua tämän palstan sisä- ja ulkopuolella siihen, että ymmärrystä et saa. Ammattiapu on paras osoite, joskaan ammattilaisetkaan ei aina narsismia ymmärrä vaan ovat hekin turhan naiveja. Ja tosiaan lakimiehet asialle ja omat rajat kuntoon.

Voimia, todella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää minulle nainen joka on hyvissä väleissä äitinsä kanssa niin näytätte kuolleen naisen. 

- Kokenut psykoterapeutti

Vierailija
24/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet tekemisissä narsistin kanssa? Se että on sukulainen ei oikeuta per....mään. Itse katkaisin nuorena välit narsistiseen äitini sukuun. Kauheaa ajatellakin että olisin tekemisissä. Nyt itsekunnioitusta peliin!!! 

Eli olet ollut sekopäinen jo nuoresta. 

Vierailija
25/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi tehdä sen, että estät äitisi yhteydenotot. Voit nimittää sitä vaikka napanuoren katkaisuksi.

Anna juristin hoitaa pesänjako.

Vierailija
26/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä ja vaikea tilanne. Pesänjakajan hakeminen oli varmaan tässä tilanteessa ainoa tapa saada homma toimimaan, vaikka siitä tulee paljon kustannuksia. 

En kuitenkaan usko, että äidillesi voidaan määrätä edunvalvojaa, jos muistitestien tulokset ovat vielä normaalit. Edunvalvojan määräämiseen kun ei riitä se, että henkilö on hankala, vaan pitäisi olla selvää näyttöä siitä, että henkilön ymmärrys ei enää riitä raha-asioiden hoitoon.

Jos et halua täysin katkaista välejä äitiisi, niin yksi vaihtoehto on kuitenkin rajoittaa häneltä tuleviin puheluihin ja viesteihin vastaamista. Päätät, että vastaat äitisi soittoihin vain määrättyinä aikoina ja muina aikoina estät häneltä tulevat puhelut.

Vierailija
27/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, ettet ole näyttänyt kilttinä tyttönä äidillesi, missä rajasi menevät. Tee se, et tule katumaan!

Vierailija
28/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä suhde poikki äitiisi, taitaa tosin sullekin se perintö olla liian tärkeä. 

Itse asiassa se perintö ei ole minulle tärkeä. Pärjään hyvin ilman sitä. Olen myös sitä mieltä, että kaikki hänen läheisensä olisivat olleet onnellisempia, jos äitini olisi käyttänyt rahansa vaikka omaan hyvinvointiinsa.

Ap

No kieltäydy siitä perinnöstä niin ei tarvitse vastaanottaa puheluita, luetteloita eikä mitään muutakaan.

Vierailija
29/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä äitisi rauhaan. Anna elää omaa elämää. Hän käyttää rahansa jos käyttää. Yritä pitää etäisyyttä jos ahdistaa. Yritä olla ystävällinen. Kunnioita toisen rajoja. Ehkä joku muu sukulainen osaa jutella äidin kanssa mukavia.

Vierailija
30/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äitisi on pystynyt yksin käyttämään kuolinpesän rahoja? Oletteko antaneet hänelle valtakirjan? Jos rahat ovat TAI-tilillä, ilmoittakaa pankille, että äitinne ei saa enää käyttää sitä yksin. Vainajan ja lesken yhteinen TAI-tili suljetaan, jos yksikin kuolinpesän osakas vaatii sitä.

Vierailija
31/31 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit on hulluja sana varsinaisessa merkityksessä mielipuolia psykopaatteja. Välit poikki on ainoa ratkaisu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme