Vanha isä kuoli ja meillä oli jo ennen kuolemaa varattu puoli vuotta sitten etelänmatka, joka maksettu. Isän kuolema tuli yllätyksenä. Nyt
muut sisarukset ahdistelee mua, etten saisi lähteä, kun pitäis hautajaisia suunnittella. Mitä teen?
Kommentit (48)
Hautajaisia voi suunnitella ennen ja jälkeen reissun. Rahojasi et saisi takaisin.
Se kuolluthan ei tule takaisin vaikka odotettu loma perutaan, vaikka joillain elävillä se ongelma olisikin.
Kylllähän suunnitella voi vaikka Teamsilla, hautaustoimistoon ei kaikkia tarvita.
Osallistu suunnitteluun sen verran, että sovitte hautajaispäivän ennen tai jälkeen matkasi. Ettet sentään hautajaisia missaa.
En tahtoisi siskoni matkasuunnitelmia muuttavan, sovussa sujuisi kaikki. Jos itse olisin reissussa, tyytyisin siihen, mitä muut päättää. Toki saattaisin mielipiteeni johonkin tärkeään sanoa.
Ehdittekö hautajaisiin?
Itse olin 50v reissussa, kun äitimme tuhka siroteltiin. Tämä sopi minulle ja muille (oli kanssa kuukausia aiemmin varattu matka)
Yllättävän monella on se ajatus, että läheisen kuoleman jälkeen kukaan ei saa iloita mistään tai elää normaalia elämää.
Ehditäänkö hautajaiset pitää ennen matkaanne? Silloin olisi itselläkin keveämpi mieli lomailla.
Me suunniteltiin äidin hautajaiset täysin Whatssupp-ryhmän avulla, kun kaikki asuvat eri puolilla maata. Hyvin onnistui ja vasta hautajaisissa nähtiin toisemme. Kukatkin tilattiin suoraan kirkkoon jne.
Jos ette viikkotolkulla lomaile, voi hautauspäivän hyvinkin joustaa. Tarvit kuolintodistuksen ja sitten soitat hautaustoimistoon. Päivämäärä matkan jälkeen, siis jos nyt olette lähdössä. Toisaalta hautajaiset voi sopia jo 2 viikon päähän. Sinun elämäsi jatkuu vielä, mukavaa matkaa.
Onhan pissiksen loma tärkeämpi kuin vanha isä🤣
Isä oli vanha ja silti kuolema tuli yllätyksenä. Kuulostat teiniltä vaikka ikää taitaa olla jo paljon enemmän.
Hautajaiset suunnitellaan hautaustoimistossa. Itse ohjelman suunnitteluun voit ottaa etukäteen kantaa tai viestitellä.
Ilman muuta lähdette matkalle.
Tuosta isän matkan hinnasta pitäisi saada palautus, onko asia hoidossa !
Tjäreborgilla on ollut mahdollista maksaa ns peruutusturva. Tällaisessa tapauksessa ap saisi matkustaa saman matkan vaikka isää ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset suunnitellaan hautaustoimistossa. Itse ohjelman suunnitteluun voit ottaa etukäteen kantaa tai viestitellä.
Ilman muuta lähdette matkalle.
Ei niitä välttämättä tarvitse hautaustoimistossa suunnitella. Eikä hautaustoimiston käyttäminen edes ole mitenkään pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai lähdette.
Ketkä te, isähän kuoli ?
Seurakuntaa älkää unohtako ettei käy kuin savossa. Hauta avaamatta, kappeli kiinni, papilla ei tietoa.
Vasta järjestin hautajaiset, järjestys seurakunta, arkkuliike ja sovitut kuljetukset, pitopalvelu ja tila.
Tottakai lähdet matkalle. Sitä sinun isäsikin olisi halunnut. Kuolleet joutaa odottaa, ei ne mihinkään enää karkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta isän matkan hinnasta pitäisi saada palautus, onko asia hoidossa !
Tjäreborgilla on ollut mahdollista maksaa ns peruutusturva. Tällaisessa tapauksessa ap saisi matkustaa saman matkan vaikka isää ei enää ole.
Tarkoitan ilman lisämaksua koska yksin matkustava maksaisi hotellihuoneesta enemmän.
Ennen matkaa varaatte yhdessä hautajaispäivän, papin ja kanttorin, paikan muistotilaisuudelle ja pitopalvelun ja itse tilaat jo mahdollisesti omat kukkasikin. Lomasi aikana muut sitten keskustelevat papin kanssa tämän siunaustilaisuudessa pitämää puhetta varten ja sopivat pitopalvelun kanssa tarjoiluista.
Hautajaisten suunnitteluun menee kaksi tuntia: toinen hautaustoimistossa ja toinen papin & kanttorin kanssa. Hoidatte noi alta pois nyt ennen kuin lähdet. Nimim: useammat hautajaiset ihan omin pikkukätosin suunnitellut.